Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak zmiękczyć wodę?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:

4) opisuje mechanizm zjawiska krasowego i usuwania twardości przemijającej wody; pisze odpowiednie równania reakcji.

Zakres rozszerzony

XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:

4) opisuje mechanizm zjawiska krasowego i usuwania twardości przemijającej wody; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, co powoduje twardość wody;

  • wymienia rodzaje twardej wody;

  • proponuje sposoby zmiękczania wody.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • eksperyment chemiczny;

  • kula śniegowa;

  • symulacja interaktywna;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablic interaktywna/tablica, kreda/marker;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje i pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów, którzy starają się wyjaśnić pojęcie twardości wody.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Kula śniegowa. Nauczyciel zadaje pytanie: Jak zmiękczyć wodę? Wyjaśnia uczniom, że będą teraz pracowali metodą kuli śniegowej, rozdaje im sklerotki. Uczniowie najpierw indywidualnie opracowują odpowiedź na to pytanie. Następnie łączą się w pary i porównują swoje odpowiedzi. Zapisują wspólne rozwiązania. Potem łączą się w większe grupy i konfrontują swoje odpowiedzi, a rozwiązania zapisują na oddzielnej kartce. Następnie wypowiada się cała klasa, a ustalona odpowiedź razem z argumentami zostaje zapisana na tablicy.

  2. Praca indywidualna. Każdy z uczniów posiada komputer/tablet, na którym można odtworzyć e‑materiał. Uczestnicy zajęć samodzielnie analizują tekst w e‑materiale. Następnie wypowiadają się o słuszności ustalonych rozwiązań w zadaniu wykonanym metodą kuli śniegowej.

  3. Eksperyment chemiczny. Nauczyciel poprzez losowanie dzieli klasę na grupy. Ich zadaniem jest zbadanie różnych rodzajów wody (woda destylowana, woda z kranu, odgazowana woda „Muszynianka”) poprzez dodanie do nich węglanu sodu oraz wody wapiennej. Wybierają odpowiednie szkło i odczynniki, które znajdują się na stole laboratoryjnym, a następnie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równania reakcji chemicznych, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Po zakończonej pracy, przedstawiciele grup prezentują efekty pracy na forum całej klasy. Zapisują równania reakcji na tablicy, następuje weryfikacja pod względem merytorycznym ich wypowiedzi i zapisów. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe zagadnienia.

  4. Symulacja interaktywna. Uczniowie w parach zapoznają się z medium bazowym i opracowują odpowiedzi na pytania na kartkach. Nauczyciel losuje kilka kartek z odpowiedziami. Następuje weryfikacja odpowiedzi na forum klasy, a poprawne odpowiedzi razem z argumentami zostają zapisane na tablicy.

  5. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Uczniowie odpowiadają na przykładowe pytania:

  • Jak można zdefiniować twardość wody?

  • Jakie są rodzaje twardości wody?

  • Jak można zmiękczyć poszczególne rodzaje twardej wody?

  • Czym są kationity i anionity?

  • Co to jest węgiel aktywny?

  1. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Dziś nauczyłem/łam się, że...

  • Łatwe było dla mnie...

  • Trudności sprawiło mi...

  • Zaskoczyło mnie...

  • Wiadomości przedstawione na lekcji były podane w ... sposób.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana przy przygotowywaniu się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności na lekcji.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jak można zdefiniować twardość wody?

  • Jakie znacie rodzaje twardości wody?

  • Jak można zmiękczyć poszczególne rodzaje twardej wody?

  • Czym są kationity i anionity?

  • Co to jest węgiel aktywny?

  1. Nauczyciel przygotowuje sklerotki.

  2. Doświadczenie: „Zmiękczanie różnych rodzajów wody”.

Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw na probówki, łyżeczki, pipetki plastikowe.

Odczynniki chemiczne: woda destylowana, woda z kranu, odgazowana woda „Muszynianka”, roztwór węglanu sodu o stęż. 0,2 %, roztwór wody wapiennej o stęż. 0,2 %.

Instrukcja wykonania:

  • Do trzech probówek wprowadź po 5 cmIndeks górny 3 poszczególnych rodzajów wód.

  • Do każdej probówki wprowadź po 1 cmIndeks górny 3 wody wapiennej i węglanu sodu.

  • Obserwuj zmiany.

  1. Karty charakterystyk substancji.

  2. Karty pracy ucznia:

RdidWFrQX7ns6

Plik PDF o rozmiarze 60.57 KB w języku polskim