Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak zmiękczyć wodę?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:
4) opisuje mechanizm zjawiska krasowego i usuwania twardości przemijającej wody; pisze odpowiednie równania reakcji.
Zakres rozszerzony
XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:
4) opisuje mechanizm zjawiska krasowego i usuwania twardości przemijającej wody; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, co powoduje twardość wody;
wymienia rodzaje twardej wody;
proponuje sposoby zmiękczania wody.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
eksperyment chemiczny;
kula śniegowa;
symulacja interaktywna;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablic interaktywna/tablica, kreda/marker;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje i pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów, którzy starają się wyjaśnić pojęcie twardości wody.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Kula śniegowa. Nauczyciel zadaje pytanie: Jak zmiękczyć wodę? Wyjaśnia uczniom, że będą teraz pracowali metodą kuli śniegowej, rozdaje im sklerotki. Uczniowie najpierw indywidualnie opracowują odpowiedź na to pytanie. Następnie łączą się w pary i porównują swoje odpowiedzi. Zapisują wspólne rozwiązania. Potem łączą się w większe grupy i konfrontują swoje odpowiedzi, a rozwiązania zapisują na oddzielnej kartce. Następnie wypowiada się cała klasa, a ustalona odpowiedź razem z argumentami zostaje zapisana na tablicy.
Praca indywidualna. Każdy z uczniów posiada komputer/tablet, na którym można odtworzyć e‑materiał. Uczestnicy zajęć samodzielnie analizują tekst w e‑materiale. Następnie wypowiadają się o słuszności ustalonych rozwiązań w zadaniu wykonanym metodą kuli śniegowej.
Eksperyment chemiczny. Nauczyciel poprzez losowanie dzieli klasę na grupy. Ich zadaniem jest zbadanie różnych rodzajów wody (woda destylowana, woda z kranu, odgazowana woda „Muszynianka”) poprzez dodanie do nich węglanu sodu oraz wody wapiennej. Wybierają odpowiednie szkło i odczynniki, które znajdują się na stole laboratoryjnym, a następnie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równania reakcji chemicznych, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Po zakończonej pracy, przedstawiciele grup prezentują efekty pracy na forum całej klasy. Zapisują równania reakcji na tablicy, następuje weryfikacja pod względem merytorycznym ich wypowiedzi i zapisów. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe zagadnienia.
Symulacja interaktywna. Uczniowie w parach zapoznają się z medium bazowym i opracowują odpowiedzi na pytania na kartkach. Nauczyciel losuje kilka kartek z odpowiedziami. Następuje weryfikacja odpowiedzi na forum klasy, a poprawne odpowiedzi razem z argumentami zostają zapisane na tablicy.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Uczniowie odpowiadają na przykładowe pytania:
Jak można zdefiniować twardość wody?
Jakie są rodzaje twardości wody?
Jak można zmiękczyć poszczególne rodzaje twardej wody?
Czym są kationity i anionity?
Co to jest węgiel aktywny?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Dziś nauczyłem/łam się, że...
Łatwe było dla mnie...
Trudności sprawiło mi...
Zaskoczyło mnie...
Wiadomości przedstawione na lekcji były podane w ... sposób.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana przy przygotowywaniu się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak można zdefiniować twardość wody?
Jakie znacie rodzaje twardości wody?
Jak można zmiękczyć poszczególne rodzaje twardej wody?
Czym są kationity i anionity?
Co to jest węgiel aktywny?
Nauczyciel przygotowuje sklerotki.
Doświadczenie: „Zmiękczanie różnych rodzajów wody”.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw na probówki, łyżeczki, pipetki plastikowe.
Odczynniki chemiczne: woda destylowana, woda z kranu, odgazowana woda „Muszynianka”, roztwór węglanu sodu o stęż. 0,2 %, roztwór wody wapiennej o stęż. 0,2 %.
Instrukcja wykonania:
Do trzech probówek wprowadź po 5 cmIndeks górny 33 poszczególnych rodzajów wód.
Do każdej probówki wprowadź po 1 cmIndeks górny 33 wody wapiennej i węglanu sodu.
Obserwuj zmiany.
Karty charakterystyk substancji.
Karty pracy ucznia: