Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Antyk – powtórzenie wiadomości
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
powtórzy wiadomości dotyczące świata antycznego;
wymieni najważniejsze postacie i wydarzenia ze starożytności;
przypomni sobie pojęcie mitu i mitologii oraz postacie mityczne;
przedstawi najważniejsze gatunki, motywy, konwencje i najważniejszych twórców literatury antyku;
omówi konwencje, dzieła i przedstawicieli sztuki antycznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat zajęć i prosi o przygotowanie w parach pytań z nim związanych. Czego się uczniowie chcą dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Następnie prosi, by uczniowie w parach opracowali swoje mapy myśli związane z tematem. Wybrana osoba z danej pary przedstawia swoje propozycje, ochotnik zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje propozycje.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem
1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią e‑podręcznika w sekcji „Przeczytaj” zamieszczonej w lekcji „Antyk – powtórzenie wiadomości”. Mogą uzupełnić mapę myśli, którą rozpoczęli tworzyć w fazie wprowadzającej lekcji.
Praca z multimedium
1. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Indywidualnie wykonują polecenie 2.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności
1. Uczniowie pracują z ćwiczeniami zamieszczonymi w e‑materiale. Mogą pracować w parach lub w kilkuosobowych grupach. Wybrani uczniowie odczytują swoje realizacje zadań. Uczniowie porównują odpowiedzi z tymi, które zredagowali inni.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie uzupełnili zdanie: Antyk to epoka… Uczniowie słuchają wypowiedzi koleżanek i kolegów i pamiętają, aby nie powtarzać uzasadnień. Nauczyciel powinien przypomnieć, że wypowiadający się wykorzystują wiadomości z lekcji.
2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Zapoznaj się z prezentacją o najwybitniejszych postaciach świata starożytnego. Zredaguj notatkę, w której zwrócisz uwagę na uniwersalne cechy antyku.
Materiały pomocnicze:
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus Sitarz, Kraków.
Ryszard Nycz, Wykładniki intertekstualności, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
https://culture.pl/pl/dzielo/jacek-bochenski-antyk-po-antyku
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.