Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.1.5
Imię i nazwisko autora: Patrycja Doroszewska‑Olender
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Generation Z/Generacja Z
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat rzeczy związanych z generacją Z.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przeanalizuje, czy jest typowym przedstawicielem generacji Z;
opowie o swoich doświadczeniach związanych z korzystaniem ze smartfona;
sformułuje odpowiedzi na pytania z ankiety dotyczącej używania przez niego telefonu komórkowego.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,
otrzymuje informację zwrotną o postępach,
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji,
czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia,
czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów,
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim),
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: praca ze źródłem drukowanym;
aktywizująca: dyskusja, drama;
eksponująca – techniki: ćwiczenia przedmiotowe, film;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (film),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej na temat użycia smartfonów. Następnie pyta poszczególnych uczniów: Wie viel Zeit verbringst du mit deinem Handy? Was meinst du?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tytuł tekstu w części Przeczytaj: „Generation Z. Worum geht es dabei?” oraz analizują i opisują zdjęcia do tekstu. Następnie starają się formułować hipotezy, o czym jest tekst. Nauczyciel zapisuje ich pomysły i propozycje na tablicy.
Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj, a następnie porównują swoje hipotezy z jego treścią. W celu weryfikacji zrozumienia treści tekstu wykonują Übung 1‑3 w części Przeczytaj. Następnie pracują w grupach 3‑4-osobowych i dyskutują na temat tego, czy czują się częścią generacji Z (Übung 4 w części Przeczytaj).
Przed obejrzeniem filmu nauczyciel pyta uczniów: Ein Tag ohne Handy oder Smartphone. Möglich oder nicht? Uczniowie odpowiadają na pytanie, odnosząc je do swoich doświadczeń.
Uczniowie oglądają film i wykonują Übung 1‑4.
Po wykonaniu przez uczniów Übung 4 w części Film nauczyciel zwraca uwagę na zdania z wenn. Zapisuje na tablicy dwa przykłady i prosi uczniów o podanie znaczenia tego spójnika oraz zasad dotyczących szyku wyrazów w zdaniach z nim. W celu utrwalenia stosowania zdań z wenn uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2 i 4 w części Sprawdź się.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w grupach 3‑4-osobowych. Relacjonują sobie nawzajem, jak istotny jest dla nich smartfon, jak często i w jakich sytuacjach go używają. Opierają się przy tym na pytaniach z Aufgabe 8 w części Sprawdź się.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 6 i 7 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
przed lekcją: ponieważ praca z filmem na lekcji może zająć dużo czasu, warto zachęcić uczniów do obejrzenia go już przed lekcją i podjęcia próby wykonania ćwiczeń w części Film (Übung 1‑4);
w trakcie lekcji: wypowiedzi młodych ludzi można wykorzystać jako model i zamiast dyskusji w fazie podsumowującej zaproponować odegranie podobnych wywiadów z podziałem na role;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa, wymowy i intonacji z danego zakresu. Można polecić uczniom odtwarzanie fragmentów filmu w domu i równoległe czytanie na głos transkrypcji tekstu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0