Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic SA
Temat zajęć
W jaki sposób dokonać pomiarów ruchu?
Grupa docelowa
szkoła podstawowa, klasa VII
Ogólny cel kształcenia
Podsumowanie wiadomości z kinematyki.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
4) kompetencje informatyczne;
5) umiejętność uczenia się.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
a) podaje przykłady ruchu jednostajnego prostoliniowego zaczerpnięte z życia codziennego;
b) bada ruch jednostajnie przyspieszony;
c) posługuje się techniką wideopomiarów.
Metody kształcenia:
oparte na działaniu praktycznym: metoda laboratoryjna
Formy ogranizacji pracy:
praca w zespołach
Uwaga: temat lekcji przewidziany do realizacji w czasie 2 godzin lekcyjnych.
Do przeprowadzenia lekcji konieczne jest posiadanie komputerów wyposażonych w oprogramowanie do analizy sfilmowanego obrazu ruchu, na przykład omawiany w filmie program Tracker (http://physlets.org/tracker/).
Do dyspozycji uczniów powinny być przedmioty, pełniące rolę poruszających się ciał (piłki, kulki, samochody‑zabawki itp.).
Uczniowie powinni przygotować się do lekcji (np. w ramach pracy domowej) oglądając film W jaki sposób dokonać pomiarów ruchu?.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne.
Podanie tematu lekcji i omówienie jej przebiegu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na 3–
4 zespoły.
Przedstawia uczniom problem badawczy – jak przyspieszenie toczącego się pod wpływem siły ciężkości ciała zależy od nachylenia powierzchni, po której się ono toczy.
Praca uczniów podzielona jest na etapy.
Uczniowie stawiają hipotezę (nauczyciel dąży do tego, aby uczniowie sformułowali ją ilościowo, np.: przyspieszenie ciała jest wprost proporcjonalne do kąta nachylenia powierzchni, dwukrotne zwiększenie kąta nachylenia powoduje dwukrotny wzrost przyspieszenia itp.).
Uczniowie projektują doświadczenie – wymyślają, w jaki sposób z dostępnego w sali lekcyjnej wyposażenia wykonać powierzchnię o zmiennym kącie nachylenia oraz o odpowiedniej długości, w jaki sposób mierzyć kąt nachylenia, jak unieruchomić smartfon itd. Sporządzają schematyczny rysunek stanowiska pomiarowego.
Uczniowie wykonują doświadczenie, rejestrując jego przebieg.
Uczniowie wprowadzają do programu Tracker nagrany film i dokonują jego obróbki oraz analizy.
Zespoły prezentują wyniki swoich prac przed całą klasą, posługując się tabelami i wykresami wygenerowanymi w programie Tracker, wyświetlanymi za pomocą projektora lub tablicy interaktywnej.
Nauczyciel omawia z uczniami zaprezentowane rezultaty doświadczenia i wynikające z nich wnioski.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują wskazane przez nauczyciela zadania interaktywne, utrwalające wiadomości i umiejętności zdobyte w trakcie oglądania filmu. Nauczyciel omawia zadania, uczniowie podają odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące najważniejszych zagadnień związanych z tematem lekcji.
Praca domowa
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie we własnym zakresie filmu i analizy ruchu (np. spadku swobodnego lub rzutu pionowego).
Metryczka
Tytuł
W jaki sposób dokonać pomiarów ruchu?
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
gimnazjum klasa 1
3.12. Podsumowanie wiadomości z kinematyki
Przedmiot
Fizyka
Etap edukacyjny
szkoła podstawowa, klasa VII
Nowa podstawa programowa
II. Ruch i siły. Uczeń:
4) posługuje się pojęciem prędkości do opisu ruchu prostoliniowego; oblicza jej wartość i przelicza jej jednostki; stosuje do obliczeń związek prędkości z drogą i czasem, w którym została przebyta;
8) posługuje się pojęciem przyspieszenia do opisu ruchu prostoliniowego jednostajnie przyspieszonego i jednostajnie opóźnionego; wyznacza wartość przyspieszenia wraz z jednostką; stosuje do obliczeń związek przyspieszenia ze zmianą prędkości i czasem, w którym ta zmiana nastąpiła (∆v = a۰∆t).
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
4) kompetencje informatyczne;
5) umiejętność uczenia się.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczeń:
podaje przykłady ruchu jednostajnego prostoliniowego, zaczerpnięte z życia codziennego;
bada ruch jednostajnie przyspieszony;
posługuje się techniką wideopomiarów.
Powiązanie z e‑podręcznikiem
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/130575/v/latest/t/student-canon/m/iRGbjn4UEe
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/130575/v/latest/t/student-canon/m/iPzKjYFTFp