Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Egzystencjalne rozterki Kordiana

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
20) Juliusz Słowacki, Kordian, wybrane wiersze, w tym Grób Agamemnona (fragmenty), Testament mój;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wskaże wspólne cechy bohaterów romantycznych przedstawionych w wykładzie eksperta;

  • oceni, czy można uznać Kordiana za bohatera pogranicza między ideami oświeceniowymi i romantycznymi;

  • wjaśnisz przyczyny romantycznej choroby wieku, na którą cierpi m.in. Kordian, bohater dramatu Juliusza Słowackiego;

  • zefiniuje termin „winkelriedyzm”.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna lub rzutnik;

  • komputery z dostępem do internetu dla uczniów.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczeń przed lekcją przypomina sobie treść lektury Kordian Juliusza Słowackiego. Zwraca szczególną uwagę na to, z jakimi rozterkami musiał sobie radzić bohater i czy na pewno je pokonał.

  2. Nauczyciel prosi również o przygotowanie przykładów bohaterów z literatury, filmu, teatru, którzy borykali się z egzystencjalnymi rozterkami.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy temat dotyczący rozterek bohaterów jest częsty w literaturze i sztuce. Pyta również, co odbiorcy lubią w tego typu opowieściach. Uczniowie dyskutują, przywołując przygotowane przed lekcją przykłady bohaterów i omawiając konkretne historie z nimi związane. Na zakończenie rozmowy nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie z sekcją „Przeczytaj” i odpowiedź na pytanie, jaki związek z wcześniej przeprowadzoną dyskusją ma postać Kordiana. Wnioski zostają zapisane w zeszytach.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie przechodzą do sekcji multimedialnej. Zapoznają się z filmem tam zamieszczonym. Wskazują cechy bohaterów romantycznych omówionych w wykładzie. Ustalają, czy przedstawione postaci noszą jakieś cechy wspólne. Następnie w parach wyjaśniają, na czym polegała romantyczna choroba wieku.

  2. Nauczyciel włącza drugi film. Uczniowie po obejrzeniu materiału dzielą się na kilkuosobowe grupy. Każdy zespół wspólnie opracowuje odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń. Pierwsza drużyna, która skończy, zgłasza się do nauczyciela. Następuje sprawdzenie poprawności odpowiedzi. Nauczyciel może nagrodzić grupę ocenami.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o podanie słów‑kluczy pasujących do lekcji (od najważniejszego do najmniej ważnego). Na przykład: Kordian, Juliusz Słowacki, dramat romantyczny, choroba wieku, winkelriedyzm.

Praca domowa:

  1. Zapoznaj się z krótkim tekstem, następnie zredaguj wypowiedź na temat: Egzystencjalne rozterki Kordiana.
    Stanisław Makowski
    Słowacki
    Kordian miał wyrażać problematykę moralną i polityczną pokolenia, miał być «obrazem wieku». Ukazywał go autor w długim procesie dojrzewania (nieszczęśliwa miłość, przynoszące rozczarowanie podróże, skazany na przegraną spisek). Proces ten to nieustanna konfrontacja marzeń z rzeczywistością, poszukiwanie wartości, które można by uczynić celem życia, a równocześnie łańcuch rozczarowań.

    Źródło: Stanisław Makowski, Słowacki, Warszawa 1987, s. 50.

Materiały pomocnicze:

  • Kordian w reż. Jana Englerta, 1994 (Ninateka).

  • Juliusz Kleiner, Istota utworu dramatycznego, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie, korzystając z obu sekcji „Film”, mogą przygotować się do lekcji podsumowującej wiadomości o lekturze.