Numer e‑materiału: 1.1.3.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Mein Mäppchen / Mój piórnik
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania wybranych przyborów szkolnych oraz określania ich koloru

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
3) szkoła.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (historyjki obrazkowe z tekstem):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia przybory w piórniku;

  • określa, jakiego koloru jest dany przedmiot.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • ma możliwość pracy z koleżanką lub kolegą;

  • ma możliwość oceny koleżeńskiej;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym (czytanie wyrazów).

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • naśladowanie;

  • kierunkowanie uwagi na zapamiętywanie, odtwarzanie zapamiętanych słów;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch, ruch).

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca,

  • podejście komunikacyjne,

  • praktyczna,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • gra dydaktyczna (memory),

  • karty obrazkowe,

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze,

  • spacer po klasie,

– formy pracy:

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • rzutnik multimedialny,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • piórnik ucznia wraz z jego zawartością,

  • karty obrazkowe: przybory, kolory,

  • wydruk nazw przyborów.

Alternatywne zastosowanie multimedium: ilustracja interaktywna

Uczniowie sami, zamiast lektora, podkładają głos do ilustracji interaktywnej (utrwalanie i powtarzanie). Nauczyciel odtwarza audio, uczniowie rysują ilustrację (ćwiczenie rozumienia ze słuchu).

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj), a uczniowie wyrażają przypuszczenia, jaki będzie temat lekcji.

plenum

15 min

Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie przyborów szkolnych, które mają w piórnikach. W tym czasie przytwierdza do tablicy karty obrazkowe do wybranych przyborów i podaje ich nazwy w języku niemieckim. Uczniowie powtarzają za nauczycielem.

karty obrazkowe z przyborami szkolnymi

Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj) i prosi uczniów o wskazanie na tablicy kart ilustrujących wymienione w dialogu przybory.

Nauczyciel prosi uczniów, by ułożyli przed sobą realne przybory szkolne (takie, jakie widzą na kartach przyczepionych magnesami do tablicy). Następnie nauczyciel odtwarza dialog, a uczniowie układają przybory w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Przeczytaj)

plenum/ praca indywidualna

przybory szkolne

Uczniowie powtarzają za lektorem nazwy przyborów i wskazują je na ławce.

Nauczyciel wyświetla na tablicy polecenie 2 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie dopasowują podpisy do rysunków przyborów szkolnych. Nauczyciel pomaga im w razie potrzeby.

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Klika na przybory szkolne, uczniowie powtarzają frazy za nagraniem, np.: Das Mäppchen. Das Mäppchen ist rot. Następnie nauczyciel podaje tylko początek zdania (nazwę przedmiotu), np.: Das Mäppchen. Zadaniem uczniów jest dokończenie zdania, np.: Das Mäppchen ist rot.

plenum

15 min

Nauczyciel zapoznaje uczniów z wybranymi kolorami za pomocą kart obrazkowych. Uczniowie powtarzają za nim nazwy kolorów (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2).

plenum

karty obrazkowe z kolorami

Nauczyciel prezentuje polecenie 3 (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Uczniowie wskazują obrazek przedstawiający przedmiot wymieniony w nagraniu.

 plenum

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą otwarty piórnik z przyborami szkolnymi. Ochotnicy zgłaszają się i umieszczają nazwę przedmiotu w odpowiednim miejscu ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

wydruk nazw przyborów szkolnych

Nauczyciel proponuje uczniom grę w zgadywankę wyrazowo‑obrazkową (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie decydują, czy zdjęcia i wyrazy są właściwie dobrane. Jeśli uczniowie uważają, że tak – mówią głośno: ja!, jeśli uważają, że nie – mówią: nein!

tablica interaktywna

Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi, by każdy uczeń wybrał ze swojego piórnika jeden przedmiot i określił jego kolor. 

praca w parach

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj), a uczniowie wyrażają przypuszczenia, jaki będzie temat lekcji.

plenum

15 min

Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie przyborów szkolnych, które mają w piórnikach. W tym czasie przytwierdza do tablicy karty obrazkowe do wybranych przyborów i podaje ich nazwy w języku niemieckim. Uczniowie powtarzają za nauczycielem.

karty obrazkowe z przyborami szkolnymi

Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj) i prosi uczniów o wskazanie na tablicy kart ilustrujących wymienione w dialogu przybory.

Nauczyciel prosi uczniów, by ułożyli przed sobą realne przybory szkolne (takie, jakie widzą na kartach przyczepionych magnesami do tablicy). Następnie nauczyciel odtwarza dialog, a uczniowie układają przybory w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Przeczytaj)

plenum/ praca indywidualna

przybory szkolne

Uczniowie powtarzają za lektorem nazwy przyborów i wskazują je na ławce.

Nauczyciel wyświetla na tablicy polecenie 2 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie dopasowują podpisy do rysunków przyborów szkolnych. Nauczyciel pomaga im w razie potrzeby.

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Klika na przybory szkolne, uczniowie powtarzają frazy za nagraniem, np.: Das Mäppchen. Das Mäppchen ist rot. Następnie nauczyciel podaje tylko początek zdania (nazwę przedmiotu), np.: Das Mäppchen. Zadaniem uczniów jest dokończenie zdania, np.: Das Mäppchen ist rot.

plenum

15 min

Nauczyciel zapoznaje uczniów z wybranymi kolorami za pomocą kart obrazkowych. Uczniowie powtarzają za nim nazwy kolorów (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2).

plenum

karty obrazkowe z kolorami

Nauczyciel prezentuje polecenie 3 (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Uczniowie wskazują obrazek przedstawiający przedmiot wymieniony w nagraniu.

 plenum

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą otwarty piórnik z przyborami szkolnymi. Ochotnicy zgłaszają się i umieszczają nazwę przedmiotu w odpowiednim miejscu ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

wydruk nazw przyborów szkolnych

Nauczyciel proponuje uczniom grę w zgadywankę wyrazowo‑obrazkową (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie decydują, czy zdjęcia i wyrazy są właściwie dobrane. Jeśli uczniowie uważają, że tak – mówią głośno: ja!, jeśli uważają, że nie – mówią: nein!

tablica interaktywna

Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi, by każdy uczeń wybrał ze swojego piórnika jeden przedmiot i określił jego kolor. 

praca w parach

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec