Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.3.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Mein Mäppchen / Mój piórnik
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania wybranych przyborów szkolnych oraz określania ich koloru
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj), a uczniowie wyrażają przypuszczenia, jaki będzie temat lekcji. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie przyborów szkolnych, które mają w piórnikach. W tym czasie przytwierdza do tablicy karty obrazkowe do wybranych przyborów i podaje ich nazwy w języku niemieckim. Uczniowie powtarzają za nauczycielem. | karty obrazkowe z przyborami szkolnymi | ||
Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj) i prosi uczniów o wskazanie na tablicy kart ilustrujących wymienione w dialogu przybory. | |||
Nauczyciel prosi uczniów, by ułożyli przed sobą realne przybory szkolne (takie, jakie widzą na kartach przyczepionych magnesami do tablicy). Następnie nauczyciel odtwarza dialog, a uczniowie układają przybory w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Przeczytaj) | plenum/ praca indywidualna | przybory szkolne | |
Uczniowie powtarzają za lektorem nazwy przyborów i wskazują je na ławce. | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy polecenie 2 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie dopasowują podpisy do rysunków przyborów szkolnych. Nauczyciel pomaga im w razie potrzeby. | plenum | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Klika na przybory szkolne, uczniowie powtarzają frazy za nagraniem, np.: Das Mäppchen. Das Mäppchen ist rot. Następnie nauczyciel podaje tylko początek zdania (nazwę przedmiotu), np.: Das Mäppchen. Zadaniem uczniów jest dokończenie zdania, np.: Das Mäppchen ist rot. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel zapoznaje uczniów z wybranymi kolorami za pomocą kart obrazkowych. Uczniowie powtarzają za nim nazwy kolorów (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2). | plenum | karty obrazkowe z kolorami | |
Nauczyciel prezentuje polecenie 3 (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Uczniowie wskazują obrazek przedstawiający przedmiot wymieniony w nagraniu. | plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą otwarty piórnik z przyborami szkolnymi. Ochotnicy zgłaszają się i umieszczają nazwę przedmiotu w odpowiednim miejscu ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | plenum | 15 min | wydruk nazw przyborów szkolnych |
Nauczyciel proponuje uczniom grę w zgadywankę wyrazowo‑obrazkową (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie decydują, czy zdjęcia i wyrazy są właściwie dobrane. Jeśli uczniowie uważają, że tak – mówią głośno: ja!, jeśli uważają, że nie – mówią: nein! | tablica interaktywna | ||
Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi, by każdy uczeń wybrał ze swojego piórnika jeden przedmiot i określił jego kolor. | praca w parach | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj), a uczniowie wyrażają przypuszczenia, jaki będzie temat lekcji.
plenum
15 min
Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie przyborów szkolnych, które mają w piórnikach. W tym czasie przytwierdza do tablicy karty obrazkowe do wybranych przyborów i podaje ich nazwy w języku niemieckim. Uczniowie powtarzają za nauczycielem.
karty obrazkowe z przyborami szkolnymi
Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj) i prosi uczniów o wskazanie na tablicy kart ilustrujących wymienione w dialogu przybory.
Nauczyciel prosi uczniów, by ułożyli przed sobą realne przybory szkolne (takie, jakie widzą na kartach przyczepionych magnesami do tablicy). Następnie nauczyciel odtwarza dialog, a uczniowie układają przybory w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Przeczytaj)
plenum/ praca indywidualna
przybory szkolne
Uczniowie powtarzają za lektorem nazwy przyborów i wskazują je na ławce.
Nauczyciel wyświetla na tablicy polecenie 2 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie dopasowują podpisy do rysunków przyborów szkolnych. Nauczyciel pomaga im w razie potrzeby.
plenum
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Klika na przybory szkolne, uczniowie powtarzają frazy za nagraniem, np.: Das Mäppchen. Das Mäppchen ist rot. Następnie nauczyciel podaje tylko początek zdania (nazwę przedmiotu), np.: Das Mäppchen. Zadaniem uczniów jest dokończenie zdania, np.: Das Mäppchen ist rot.
plenum
15 min
Nauczyciel zapoznaje uczniów z wybranymi kolorami za pomocą kart obrazkowych. Uczniowie powtarzają za nim nazwy kolorów (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2).
plenum
karty obrazkowe z kolorami
Nauczyciel prezentuje polecenie 3 (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Uczniowie wskazują obrazek przedstawiający przedmiot wymieniony w nagraniu.
plenum
Faza podsumowująca
Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą otwarty piórnik z przyborami szkolnymi. Ochotnicy zgłaszają się i umieszczają nazwę przedmiotu w odpowiednim miejscu ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
plenum
15 min
wydruk nazw przyborów szkolnych
Nauczyciel proponuje uczniom grę w zgadywankę wyrazowo‑obrazkową (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie decydują, czy zdjęcia i wyrazy są właściwie dobrane. Jeśli uczniowie uważają, że tak – mówią głośno: ja!, jeśli uważają, że nie – mówią: nein!
tablica interaktywna
Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi, by każdy uczeń wybrał ze swojego piórnika jeden przedmiot i określił jego kolor.
praca w parach
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0