Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Modyfikacja dźwięku - efekty w programie Audacity cz. 1
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wymienisz różne modyfikatory dźwięku, w tym także narzędzia oferowane przez program Audacity.
Dostosujesz poziom głośności w wybranych nagraniach.
Omówisz działanie funkcji programu Audacity: obetnij ciszę, zmień prędkość, zmień wysokość, cofnij w czasie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kolorowe karteczki.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Modyfikacja dźwięku - efekty w programie Audacity cz. 1”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, czy w życiu codziennym korzystają z funkcji edycji dźwięku, np. w telefonach komórkowych, na komputerze oraz w jakich sytuacjach. Uczniowie dyskutują, podają propozycje, np. przy nagrywaniu filmów, dodawaniu muzyki do pokazu zdjęć itp.
Nauczyciel podaje cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie będą pracować w kilkuosobowych zespołach. Najpierw nauczyciel odtwarza w klasie oba filmy z sekcji „Film edukacyjny I”. Uczniowie po zapoznaniu się z materiałem rozwiązują polecenia. Przedstawiciel zespołu prezentuje efekt pracy drużyny. W razie jakichkolwiek trudności nauczyciel nakierowuje uczniów podczas ich pracy.
Prowadzący zajęcia odtwarza po kolei filmy z sekcji „Film edukacyjny II”. Uczniowie dzielą się refleksjami po obejrzeniu filmów, a następnie przystępują do pracy indywidualnej. Każdy uczeń wykonuje polecenie 1, 3 oraz 4. Po upływie ustalonego czasu chętne osoby przedstawiają realizację swoich zadań.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
Praca domowa:
Nagraj swój głos wypowiadający bardzo wolno i bardzo szybko jakieś zdanie, a następnie wyrównaj tempo obu nagranych wypowiedzeń.
Materiały pomocnicze:
Małgorzata Przedpełska‑Bieniek, Sztuka dźwięku, Warszawa 2021.
Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, Warszawa 2021.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Film edukacyjny I” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Modyfikacja dźwięku - efekty w programie Audacity cz. 1”.