Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Informatyka

Temat: Modyfikacja dźwięku - efekty w programie Audacity cz. 1

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach.
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
2) objaśnia funkcje innych niż komputer urządzeń cyfrowych i korzysta z ich możliwości;
3) rozwiązuje problemy korzystając z różnych systemów operacyjnych;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wymienisz różne modyfikatory dźwięku, w tym także narzędzia oferowane przez program Audacity.

  • Dostosujesz poziom głośności w wybranych nagraniach.

  • Omówisz działanie funkcji programu Audacity: obetnij ciszę, zmień prędkość, zmień wysokość, cofnij w czasie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • metoda kosza i walizki.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kolorowe karteczki.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Modyfikacja dźwięku - efekty w programie Audacity cz. 1”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy w życiu codziennym korzystają z funkcji edycji dźwięku, np. w telefonach komórkowych, na komputerze oraz w jakich sytuacjach. Uczniowie dyskutują, podają propozycje, np. przy nagrywaniu filmów, dodawaniu muzyki do pokazu zdjęć itp.

  2. Nauczyciel podaje cele zajęć oraz kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie będą pracować w kilkuosobowych zespołach. Najpierw nauczyciel odtwarza w klasie oba filmy z sekcji „Film edukacyjny I”. Uczniowie po zapoznaniu się z materiałem rozwiązują polecenia. Przedstawiciel zespołu prezentuje efekt pracy drużyny. W razie jakichkolwiek trudności nauczyciel nakierowuje uczniów podczas ich pracy.

  2. Prowadzący zajęcia odtwarza po kolei filmy z sekcji „Film edukacyjny II”. Uczniowie dzielą się refleksjami po obejrzeniu filmów, a następnie przystępują do pracy indywidualnej. Każdy uczeń wykonuje polecenie 1, 3 oraz 4. Po upływie ustalonego czasu chętne osoby przedstawiają realizację swoich zadań.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  2. Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.

Praca domowa:

  1. Nagraj swój głos wypowiadający bardzo wolno i bardzo szybko jakieś zdanie, a następnie wyrównaj tempo obu nagranych wypowiedzeń.

Materiały pomocnicze:

  • Małgorzata Przedpełska‑Bieniek, Sztuka dźwięku, Warszawa 2021.

  • Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, Warszawa 2021.

Wskazówki metodyczne:

  • Multimedium w sekcji „Film edukacyjny I” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Modyfikacja dźwięku - efekty w programie Audacity cz. 1”.