Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.7.3
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Das Pfandsystem in Deutschland/System kaucji zwrotnej w Niemczech
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat systemu kaucji zwrotnej w Niemczech oraz obsługi kaucjomatu
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
charakteryzuje historię systemu kaucji zwrotnej w Niemczech;
opisuje obsługę kaucjomatu;
formułuje e‑mail o akcji ofiarowania kaucji zwrotnej.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku – wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych (animacja);
zadawanie pytań – prośba o wyjaśnienie, powtórzenie i poprawienie błędów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet.
Metody i formy nauczania:
podająca – pogadanka, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym, animacja,
aktywizująca – dyskusja dydaktyczna – burza mózgów, tarcza strzelnicza,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (animacja),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
tarcza ze skalą od 1 do 6.
Przebieg lekcji (możliwe 2 godziny lekcyjne):
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej „Czy wiesz, że…” i pyta o ich doświadczenia związane z jej tematem. Sprawdza, czy uczniowie znają i rozumieją pojęcie das Pfand. Może zadać pytania: Warum ist das Pfand so wichtig? Was ist das Ziel des Pfandsystems?
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat zasadności systemu kaucji zwrotnej, zadając pytania:
Welche Vorteile hat das Pfandsystem aus eurer Sicht?
Glaubt ihr, dass das Pfandsystem die Umwelt schützt? Wenn ja, warum?
Habt ihr schon persönliche Erfahrungen mit dem Pfandsystem gemacht? Wie waren sie?
Seht ihr mögliche Nachteile des Pfandsystems?
b) Faza realizacyjna
Uczniowie przyglądają się ilustracji do tekstu w części Przeczytaj, a następnie opisują przedstawiony na niej kaucjomat. Nauczyciel prosi uczniów także o ustną interpretację tytułu tekstu w części Przeczytaj. Wybrani uczniowie prezentują własną interpretację na forum klasy.
Uczniowie w grupach 3‑osobowych otrzymują od nauczyciela pocięty na siedem fragmentów tekst z części Przeczytaj i przedstawiają na forum propozycje pytań do każdego z nich. Uczniowie sprawdzają swoje propozycje z nagłówkami w Übung 1 w części Przeczytaj, a następnie odczytują zdania z Übung 2 i oceniają, czy są one zgodne z treścią przeczytanego tekstu.
Uczniowie indywidualnie tworzą wpis na blogu (Übung 3 w części Przeczytaj). Wybrani uczniowie odczytują swoje wypowiedzi na forum klasy.
Uczniowie oglądają animację z sekcji Animacja bez dźwięku i snują przypuszczenia, co zostało powiedziane. Wybrani uczniowie prezentują swoje hipotezy na forum klasy. Następnie uczniowie oglądają animację z dźwiękiem, weryfikują hipotezy i notują przykładowe pytania, które zadają sobie nawzajem (pytania nie mogą się powtórzyć), np.:
Welche Verpackungen können am Pfandautomaten zurückgegeben werden?
Was passiert, wenn Verpackungen beschädigt sind oder noch Flüssigkeiten enthalten?
Wo kann man in Deutschland einen Pfandautomaten finden?
Was ist Leergut?
Kann man das Pfandgeld für einen guten Zweck spenden, anstatt es einzulösen?
Uczniowie indywidualnie wykonują polecenia do multimedium w części Animacja: wskazują informacje zgodne z tekstem (Übung 1) i pracują ze słownictwem (Übung 2–4).
Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia treści animacji, porównując rozwiązania Übung 1–4 w części Animacja.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie piszą (indywidualnie) e‑mail dotyczący obsługi kaucjomatu (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).
Przed wyjściem uczniów z klasy nauczyciel rysuje lub zawiesza tarczę ze skalą od 1 do 6. Uczniowie zaznaczają, według własnej samooceny, poziom swojego zaangażowania na dzisiejszej lekcji, gdzie 1 oznacza bardzo małe, a 6 – bardzo duże. Nauczyciel rozpoczyna kolejne zajęcia od krótkiej dyskusji na temat ewentualnych powodów małego/dużego zaangażowania uczniów w kontekście rozwiązywania zadań na miarę ich możliwości.
Praca domowa
Uczniowie piszą artykuł na profil mediów społecznościowych szkoły o akcji ofiarowania kaucji zwrotnej (Aufgabe 8).
Praca domowa dla chętnych
Uczeń przedstawia system kaucji zwrotnej w innym kraju/innych krajach Europy (w jednym z pozostałych krajów DACHL). Uczeń sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje i zaprezentuje je na forum klasy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:
przed lekcją: uczniowie przygotowują fiszki do tematu, którymi się wymieniają, ćwicząc i powtarzając wyrazy i zwroty;
w trakcie lekcji: na podstawie animacji uczniowie przygotowują w grupach mapy pojęć dotyczące systemu kaucji zwrotnej w Niemczech, które następnie zostają omówione i zawieszone w sali lekcyjnej;
po lekcji: uczniowie opisują, jak wygląda system kaucji zwrotnej w Polsce, i zastanawiają się nad tym, czy można go ulepszyć.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0