Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.6.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Das ist eine Gurke / To jest ogórek
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania warzyw i owoców oraz ich kolorów
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom kosz z owocami i warzywami. Wyjmuje z kosza po kolei warzywa i owoce (po jednej sztuce) i prosi o podanie ich nazw w języku polskim. Następuje dyskusja: które owoce i warzywa dzieci lubią, których nie lubią, które jedzą najczęściej, które rzadko oraz dlaczego warto jeść owoce i warzywa. | plenum | 13 min | kosz z owocami i warzywami |
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy cztero-, pięcioosobowe. Każda grupa otrzymuje kilka warzyw i owoców, a następnie układa je na dwóch talerzach: osobno warzywa, osobno owoce. | praca w grupach | zestaw warzyw i owoców dla każdej grupy (prawdziwe lub rekwizyty) | |
Uczniowie nazywają kolory warzyw i owoców. Jeśli pamiętają nazwy kolorów z poprzednich lekcji, podają je w języku niemieckim. Jeśli mają trudności z podaniem niemieckiej nazwy koloru, podają nazwę polską, a nauczyciel mówi na głos nazwę niemiecką. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację i dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają za lektorem nazwy warzyw i owoców (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 3). | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel prezentuje wierszyk o owocach i warzywach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2 i 4). Podczas ponownego słuchania uczniowie w grupach wybierają owoce i warzywa, których nazwy usłyszeli w nagraniu, i odkładają je na ławkę. W czasie trzeciego/czwartego słuchania uczniowie próbują recytować wiersz razem z lektorem. | praca w grupach | zestaw warzyw i owoców dla każdej grupy (prawdziwe lub rekwizyty) | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje animację (e‑materiał: Animacja). Pyta uczniów, jakie nazwy kolorów pojawiły się w animacji. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje. | plenum | 20 min | |
Nauczyciel odtwarza nagranie z nazwami kolorów (e‑materiał: Animacja, polecenie 1) i prezentuje przy tym karty obrazkowe w odpowiednim kolorze. Uczniowie powtarzają chórem nazwy kolorów. | chór | karty obrazkowe | |
Uczniowie wykonują polecenie 2 i 3 (e‑materiał: Animacja). Chętne osoby podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują po jednym zadaniu. | praca indywidualna | ||
Nauczyciel ponownie prezentuje owoce i warzywa. Głośno wypowiada zdania z animacji: Die Gurke ist grün. Die Kartoffel ist braun. Uczniowie je powtarzają. | plenum | owoce i warzywa | |
Uczniowie losują kartę obrazkową przedstawiającą owoc lub warzywo i próbują ułożyć zdanie, np. Die Gurke ist grün. | praca indywidualna | karty obrazkowe | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel czyta zagadkę, uczniowie podają rozwiązanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie mogą kontynuować ćwiczenie w ten sposób, że będą wymyślali podobne zagadki dotyczące owoców i warzyw, których niemieckie nazwy poznali podczas lekcji. | plenum | 12 min | |
Nauczyciel rozdaje uczniom kolorowanki i odtwarza nagrania z ćwiczenia 3 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie kolorują owoce i warzywa zgodnie z nagraniem. Jeżeli w klasie jest wystarczająca liczba urządzeń, uczniowie mogą wykonać to ćwiczenie na tabletach lub laptopach. Gdy rysunki są gotowe, uczniowie tworzą zdania: nazywają dany owoc i dane warzywo oraz wskazują odpowiedni kolor. | praca indywidualna | kredki, kolorowanki | |
Uczniowie lepią z plasteliny dwa owoce i dwa warzywa, które kupiła mama Bena (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Na zakończenie lekcji prezentują swoje prace. Cała klasa wypowiada na głos nazwy warzyw i owoców. Nauczyciel żegna się z uczniami, podkreślając przy tym, jak zdrowe jest jedzenie warzyw i owoców. | plastelina | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje uczniom kosz z owocami i warzywami. Wyjmuje z kosza po kolei warzywa i owoce (po jednej sztuce) i prosi o podanie ich nazw w języku polskim. Następuje dyskusja: które owoce i warzywa dzieci lubią, których nie lubią, które jedzą najczęściej, które rzadko oraz dlaczego warto jeść owoce i warzywa.
plenum
13 min
kosz z owocami i warzywami
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy cztero-, pięcioosobowe. Każda grupa otrzymuje kilka warzyw i owoców, a następnie układa je na dwóch talerzach: osobno warzywa, osobno owoce.
praca w grupach
zestaw warzyw i owoców dla każdej grupy (prawdziwe lub rekwizyty)
Uczniowie nazywają kolory warzyw i owoców. Jeśli pamiętają nazwy kolorów z poprzednich lekcji, podają je w języku niemieckim. Jeśli mają trudności z podaniem niemieckiej nazwy koloru, podają nazwę polską, a nauczyciel mówi na głos nazwę niemiecką.
Nauczyciel prezentuje ilustrację i dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają za lektorem nazwy warzyw i owoców (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 3).
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje wierszyk o owocach i warzywach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2 i 4). Podczas ponownego słuchania uczniowie w grupach wybierają owoce i warzywa, których nazwy usłyszeli w nagraniu, i odkładają je na ławkę. W czasie trzeciego/czwartego słuchania uczniowie próbują recytować wiersz razem z lektorem.
praca w grupach
zestaw warzyw i owoców dla każdej grupy (prawdziwe lub rekwizyty)
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje animację (e‑materiał: Animacja). Pyta uczniów, jakie nazwy kolorów pojawiły się w animacji. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje.
plenum
20 min
Nauczyciel odtwarza nagranie z nazwami kolorów (e‑materiał: Animacja, polecenie 1) i prezentuje przy tym karty obrazkowe w odpowiednim kolorze. Uczniowie powtarzają chórem nazwy kolorów.
chór
karty obrazkowe
Uczniowie wykonują polecenie 2 i 3 (e‑materiał: Animacja). Chętne osoby podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują po jednym zadaniu.
praca indywidualna
Nauczyciel ponownie prezentuje owoce i warzywa. Głośno wypowiada zdania z animacji: Die Gurke ist grün. Die Kartoffel ist braun. Uczniowie je powtarzają.
plenum
owoce i warzywa
Uczniowie losują kartę obrazkową przedstawiającą owoc lub warzywo i próbują ułożyć zdanie, np. Die Gurke ist grün.
praca indywidualna
karty obrazkowe
Faza podsumowująca
Nauczyciel czyta zagadkę, uczniowie podają rozwiązanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie mogą kontynuować ćwiczenie w ten sposób, że będą wymyślali podobne zagadki dotyczące owoców i warzyw, których niemieckie nazwy poznali podczas lekcji.
plenum
12 min
Nauczyciel rozdaje uczniom kolorowanki i odtwarza nagrania z ćwiczenia 3 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie kolorują owoce i warzywa zgodnie z nagraniem. Jeżeli w klasie jest wystarczająca liczba urządzeń, uczniowie mogą wykonać to ćwiczenie na tabletach lub laptopach. Gdy rysunki są gotowe, uczniowie tworzą zdania: nazywają dany owoc i dane warzywo oraz wskazują odpowiedni kolor.
praca indywidualna
kredki, kolorowanki
Uczniowie lepią z plasteliny dwa owoce i dwa warzywa, które kupiła mama Bena (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Na zakończenie lekcji prezentują swoje prace. Cała klasa wypowiada na głos nazwy warzyw i owoców. Nauczyciel żegna się z uczniami, podkreślając przy tym, jak zdrowe jest jedzenie warzyw i owoców.
plastelina
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0