Numer e‑materiału: 1.1.6.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Das ist eine Gurke / To jest ogórek
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania warzyw i owoców oraz ich kolorów

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
6) jedzenie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa owoce i warzywa;

  • określa kolory owoców i warzyw.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • w trakcie lekcji panuje atmosfera radości i zabawy;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Strategie uczenia się
  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych;

  • używanie obrazu i dźwięku;

  • grupowanie słów według kategorii.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca,

  • podejście komunikacyjne,

  • praktyczna,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • karty obrazkowe,

  • praca z plikiem audio,

  • praca z multimedium (animacja),

– formy pracy:

  • plenum,

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karty obrazkowe,

  • kosz z owocami i warzywami (najlepiej prawdziwymi, ewentualnie plastikowymi),

  • kredki,

  • kolorowanki.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Animację można wykorzystać do ćwiczenia wymowy (powtarzanie za lektorem), do powtórzenia słownictwa, jako rozgrzewkę na kolejnej lekcji. Uczniowie mogą podkładać głos do animacji lub układać podobne dialogi.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje uczniom kosz z owocami i warzywami. Wyjmuje z kosza po kolei warzywa i owoce (po jednej sztuce) i prosi o podanie ich nazw w języku polskim. Następuje dyskusja: które owoce i warzywa dzieci lubią, których nie lubią, które jedzą najczęściej, które rzadko oraz dlaczego warto jeść owoce i warzywa.

plenum

13 min

kosz z owocami i warzywami

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy cztero-, pięcioosobowe. Każda grupa otrzymuje kilka warzyw i owoców, a następnie układa je na dwóch talerzach: osobno warzywa, osobno owoce.

praca w grupach

zestaw warzyw i owoców dla każdej grupy (prawdziwe lub rekwizyty)

Uczniowie nazywają kolory warzyw i owoców. Jeśli pamiętają nazwy kolorów z poprzednich lekcji, podają je w języku niemieckim. Jeśli mają trudności z podaniem niemieckiej nazwy koloru, podają nazwę polską, a nauczyciel mówi na głos nazwę niemiecką.

Nauczyciel prezentuje ilustrację i dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają za lektorem nazwy warzyw i owoców (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 3).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje wierszyk o owocach i warzywach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2 i 4). Podczas ponownego słuchania uczniowie w grupach wybierają owoce i warzywa, których nazwy usłyszeli w nagraniu, i odkładają je na ławkę. W czasie trzeciego/czwartego słuchania uczniowie próbują recytować wiersz razem z lektorem.

praca w grupach

zestaw warzyw i owoców dla każdej grupy (prawdziwe lub rekwizyty)

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje animację (e‑materiał: Animacja). Pyta uczniów, jakie nazwy kolorów pojawiły się w animacji. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje.

plenum

20 min

Nauczyciel odtwarza nagranie z nazwami kolorów (e‑materiał: Animacja, polecenie 1) i prezentuje przy tym karty obrazkowe w odpowiednim kolorze. Uczniowie powtarzają chórem nazwy kolorów.

chór

karty obrazkowe

Uczniowie wykonują polecenie 2 i 3 (e‑materiał: Animacja). Chętne osoby podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują po jednym zadaniu.

praca indywidualna

Nauczyciel ponownie prezentuje owoce i warzywa. Głośno wypowiada zdania z animacji: Die Gurke ist grün. Die Kartoffel ist braun. Uczniowie je powtarzają.

plenum

owoce i warzywa

Uczniowie losują kartę obrazkową przedstawiającą owoc lub warzywo i próbują ułożyć zdanie, np. Die Gurke ist grün.

praca indywidualna

karty obrazkowe

Faza podsumowująca

Nauczyciel czyta zagadkę, uczniowie podają rozwiązanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie mogą kontynuować ćwiczenie w ten sposób, że będą wymyślali podobne zagadki dotyczące owoców i warzyw, których niemieckie nazwy poznali podczas lekcji.

plenum

12 min

Nauczyciel rozdaje uczniom kolorowanki i odtwarza nagrania z ćwiczenia 3 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie kolorują owoce i warzywa zgodnie z nagraniem. Jeżeli w klasie jest wystarczająca liczba urządzeń, uczniowie mogą wykonać to ćwiczenie na tabletach lub laptopach. Gdy rysunki są gotowe, uczniowie tworzą zdania: nazywają dany owoc i dane warzywo oraz wskazują odpowiedni kolor.

praca indywidualna

kredki, kolorowanki

Uczniowie lepią z plasteliny dwa owoce i dwa warzywa, które kupiła mama Bena (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Na zakończenie lekcji prezentują swoje prace. Cała klasa wypowiada na głos nazwy warzyw i owoców. Nauczyciel żegna się z uczniami, podkreślając przy tym, jak zdrowe jest jedzenie warzyw i owoców.

plastelina

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje uczniom kosz z owocami i warzywami. Wyjmuje z kosza po kolei warzywa i owoce (po jednej sztuce) i prosi o podanie ich nazw w języku polskim. Następuje dyskusja: które owoce i warzywa dzieci lubią, których nie lubią, które jedzą najczęściej, które rzadko oraz dlaczego warto jeść owoce i warzywa.

plenum

13 min

kosz z owocami i warzywami

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy cztero-, pięcioosobowe. Każda grupa otrzymuje kilka warzyw i owoców, a następnie układa je na dwóch talerzach: osobno warzywa, osobno owoce.

praca w grupach

zestaw warzyw i owoców dla każdej grupy (prawdziwe lub rekwizyty)

Uczniowie nazywają kolory warzyw i owoców. Jeśli pamiętają nazwy kolorów z poprzednich lekcji, podają je w języku niemieckim. Jeśli mają trudności z podaniem niemieckiej nazwy koloru, podają nazwę polską, a nauczyciel mówi na głos nazwę niemiecką.

Nauczyciel prezentuje ilustrację i dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają za lektorem nazwy warzyw i owoców (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 3).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje wierszyk o owocach i warzywach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2 i 4). Podczas ponownego słuchania uczniowie w grupach wybierają owoce i warzywa, których nazwy usłyszeli w nagraniu, i odkładają je na ławkę. W czasie trzeciego/czwartego słuchania uczniowie próbują recytować wiersz razem z lektorem.

praca w grupach

zestaw warzyw i owoców dla każdej grupy (prawdziwe lub rekwizyty)

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje animację (e‑materiał: Animacja). Pyta uczniów, jakie nazwy kolorów pojawiły się w animacji. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje.

plenum

20 min

Nauczyciel odtwarza nagranie z nazwami kolorów (e‑materiał: Animacja, polecenie 1) i prezentuje przy tym karty obrazkowe w odpowiednim kolorze. Uczniowie powtarzają chórem nazwy kolorów.

chór

karty obrazkowe

Uczniowie wykonują polecenie 2 i 3 (e‑materiał: Animacja). Chętne osoby podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują po jednym zadaniu.

praca indywidualna

Nauczyciel ponownie prezentuje owoce i warzywa. Głośno wypowiada zdania z animacji: Die Gurke ist grün. Die Kartoffel ist braun. Uczniowie je powtarzają.

plenum

owoce i warzywa

Uczniowie losują kartę obrazkową przedstawiającą owoc lub warzywo i próbują ułożyć zdanie, np. Die Gurke ist grün.

praca indywidualna

karty obrazkowe

Faza podsumowująca

Nauczyciel czyta zagadkę, uczniowie podają rozwiązanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie mogą kontynuować ćwiczenie w ten sposób, że będą wymyślali podobne zagadki dotyczące owoców i warzyw, których niemieckie nazwy poznali podczas lekcji.

plenum

12 min

Nauczyciel rozdaje uczniom kolorowanki i odtwarza nagrania z ćwiczenia 3 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie kolorują owoce i warzywa zgodnie z nagraniem. Jeżeli w klasie jest wystarczająca liczba urządzeń, uczniowie mogą wykonać to ćwiczenie na tabletach lub laptopach. Gdy rysunki są gotowe, uczniowie tworzą zdania: nazywają dany owoc i dane warzywo oraz wskazują odpowiedni kolor.

praca indywidualna

kredki, kolorowanki

Uczniowie lepią z plasteliny dwa owoce i dwa warzywa, które kupiła mama Bena (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Na zakończenie lekcji prezentują swoje prace. Cała klasa wypowiada na głos nazwy warzyw i owoców. Nauczyciel żegna się z uczniami, podkreślając przy tym, jak zdrowe jest jedzenie warzyw i owoców.

plastelina

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec