Autorka e‑materiału: Anna Posyniak‑Dutka

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Elections in the UK and the U.S. / Wybory w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.14, II.2, II.5, II.6, III.4, IV.1, VII.4, IX.1

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K6] kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu wyborów w Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

  2. Uczeń wyraża opinię na temat zasadności obniżenia wieku wyborczego.

  3. Uczeń redaguje wpis na blog dotyczący wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat wyborów w Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat świadomego obywatelstwa oraz wyborów w Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z plikiem audio, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What do you know about parliamentary elections in Poland? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach wprowadzenia do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj).

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Grupie A przydziela pierwszą połowę tekstu The First Past the Post. Grupa B opracowuje drugą część tekstu. Uczniowie czytają przydzielone fragmenty, sprawdzają niezrozumiałe słownictwo w słowniku, a następnie układają pytania do przydzielonych części tekstu.

  2. Uczniowie pracują w parach (uczeń A + uczeń B). Wymieniają się pytaniami i po przeczytaniu pozostałej części tekstu na nie odpowiadają. Na forum klasy omawiają odpowiedzi.

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst The First Past the Post i wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy i w uzasadnieniu powołują się na odpowiednie fragmenty tekstu.

  4. Uczniowie pracują na urządzeniach mobilnych i łączą wyrażenia z definicjami w Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  5. Uczniowie odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Przeczytaj), uzasadniają odpowiedzi fragmentami z tekstu The First Past the Post.

  6. Uczniowie tworzą mapę pojęć zawierającą kluczowe informacje i słownictwo z tekstu The First Past the Post. Następnie w parach omawiają przygotowane przez siebie mapy.

  7. W ramach przygotowania do pracy z multimedium uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Odpowiedzi sprawdzają na forum klasy.

  8. Uczniowie słuchają wywiadu (Plik audio) i robią notatki. Następnie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy, starając się je uzasadnić na podstawie poczynionych w trakcie słuchania notatek.

  9. Uczniowie pracują w parach i na urządzeniach mobilnych porządkują elementy w Exercise 2 (Plik audio). Ochotnicy nanoszą kolejne elementy na tablicę.

  10. Uczniowie pracują w parach. Każdy przygotowuje notatki na temat wyborów w USA, a następnie odgrywają scenkę rozmowy obywateli USA i Polski, w której „Amerykanin” wyjaśnia „Polakowi” amerykański proces wyborczy - *Exercise 4 (*Plik audio), a „Polak” system wyborczy obowiązujący w Polsce.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozmawiają w niewielkich grupach na temat z Exercise 7 (Sprawdź się). Na koniec, reprezentanci grup podsumowują dyskusje na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have recently learnt in your civics class about the presidential election in the U.S. Write a blog entry in which you:

  • say how often a president is elected and how long the whole process is;

  • list the most important events which happen during the election year;

  • give information about when the new president starts his or her term;

  • ask your readers what they think of this process.

Your blog entry should have 100‑150 words.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują mapę pojęć, w której umieszczają istotne informacje oraz słownictwo dotyczące treści nagrania (Plik audio).