Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.3.2
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Wer mit Bleistift schreibt, blickt anders auf die Welt/Kto pisze ołówkiem, inaczej patrzy na świat
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat przydatności przyborów szkolnych oraz wpływu odręcznego pisania na proces zapamiętywania.
Cele szczegółowe lekcji
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymienia przybory szkolne;
podaje przykłady użycia przyborów szkolnych;
zastanawia się, czy i dlaczego warto pisać odręcznie.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
sam decyduje, o czym będzie mówił podczas lekcji;
sam decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia sie:
strategie pamięciowe:
tworzenie skojarzeń myślowych, np. tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie, używanie obrazu i dźwięku (używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
strategie kognitywne:
ćwiczenie (wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy internet;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem.
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).
Metody, techniki i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym, wykład informacyjny w formie audio i/lub wideo, podcast;
aktywizująca: metoda problemowa, burza mózgów, kuli śnieżnej, termometru;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupie,
plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat przyborów szkolnych i szczególnej roli ołówka jako niezwykłego przyboru.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu przybory szkolne.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na poruszany w nim temat, zadając pytania, np. Czego dowiedziałeś/aś się z tekstu? Z którymi stwierdzeniami z tekstu się zgadzasz? (Was hast du aus dem Text erfahren? Welchen Aussagen des Textes stimmst du zu?). W tym celu można wykorzystać technikę kuli śnieżnej, zadając pytania kolejnym uczniom w grupie. Uczniowie mogą także dobrać się w grupy 3–4‑osobowe. Uczniowie otrzymują pytania zapisane na kartkach i odpowiadają najpierw indywidualnie, a następnie w grupie porównują swoje odpowiedzi. Efekty pracy prezentowane są na forum klasy. Uczniowie wykonują następnie polecenia do tekstu.
Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy. Słuchają pliku audio, notują równocześnie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Po wypisaniu pytań, słuchają ponownie nagrania, by sprawdzić poprawność i zanotować właściwe odpowiedzi. Uczniowie każdej grupy uzgadniają między sobą wspólne pytania (około 6–7), które będą zadawać innej grupie. Po uzgodnieniu wspólnych pytań grupy zadają sobie naprzemiennie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Uczniowie udzielają informacji zwrotnej odnośnie prawidłowych odpowiedzi. Po rundzie pytań uczniowie rozwiązują w grupach Übung 1–3 w części Plik audio.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi opowiadają o zaletach i wadach pisania odręcznego oraz pisania z użyciem klawiatury.
W ramach ewaluacji lekcji nauczyciel korzysta z techniki termometru. Uczniowie wychodząc z klasy, zaznaczają na termometrze swoją ocenę zaangażowania podczas lekcji (w skali -5 do +5).
Propozycja do pracy w warunkach stacjonarnych
Eksperymentalne ćwiczenie w parach – jeden uczeń dyktuje drugiemu prosty tekst w języku obcym. Drugi uczeń go zapisuje, a następonie uczniowie zamieniają się rolami. Uczeń, który zapisywał tekst, dyktuje go teraz z pamięci. Uczniowie porównują oba zapisane teksty.
Praca domowa
Zadaniem ucznia może być napisanie krótkiego maila do przyjaciela, informującego go o zaletach pisania odręcznego. Długość tekstu (100–150 wyrazów)
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, zaciekawienie tematem. Uczniowie mogą przygotować minimum 5 fiszek do tematu z nazwami rzeczy lub czynności – strona pierwsza i jej ilustracją – strona druga.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą – konekcjonizm. Uczniowie układają przyniesione fiszki w rzędzie, na stole pośrodku klasy, ilustracjami do góry. Nauczyciel w razie potrzeby dokłada karty z ilustracjami i nazwami zaczerpniętymi z multimedium. Stojąc wokół stołu, uczniowie wskazują te ilustracje, które potrafią nazwać. Po odwróceniu fiszki sprawdzają, czy podana nazwa była prawidłowa. Odkładają na bok te fiszki, które nie sprawiały nikomu kłopotu. Pozostałe układają w regularny kształt i grają w grę Was ist weg? Nauczyciel usuwa jedną, gdy uczniowie nie patrzą na stół, a następnie uczniowie zgadują, jakiej karty brakuje.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, inspiracja do przeprowadzenia analogicznego zadania projektowego np. wywiad z autorytetem w jakiejś dziedzinie.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0