Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: NATO – cele i działalność

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

11) przedstawia genezę, cele i najważniejsze organy Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego; ocenia wpływ tej organizacji na utrzymanie pokoju międzynarodowego i pozycję Stanów Zjednoczonych Ameryki w świecie.

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

23) wymienia najważniejsze operacje pokojowe i militarne Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego; wykazuje zmieniającą się rolę tej organizacji od lat 90. XX w.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest NATO;

  • poznaje historię NATO;

  • charakteryzuje sposób organizacji i działania NATO;

  • analizuje rolę NATO w zapewnieniu ładu międzynarodowego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem mapy interaktywnej.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie odpowiadają na pytania:

  • Czy znają jakieś sojusze militarne zawarte między państwami (z historii albo aktualne)?

  • Czy potrafią wskazać sojusz militarny, w którym członkiem była lub jest Polska?

  • Czy potrafią określić charakter wymienionych sojuszy (ofensywne, defensywne, inne)?

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Wprowadzenie do zajęć – omówienie, czym jest NATO, jego historii i struktury organów.

2. Klasa zostaje podzielona na dwie grupy; każda z nich przygotowuje wskazany przez nauczyciela element zajęć lekcyjnych (burza mózgów):

  • grupa I – wskazuje cele NATO;

  • grupa II – charakteryzuje rolę Polski w NATO.

3. Każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy; referuje je wyłoniona przez grupę osoba, zapisując najważniejsze informacje na tablicy.

4. Uczniowie dyskutują na temat lojalności sojuszniczej w sytuacji, gdy nie wszyscy członkowie Paktu wydają na cele związane z obronnością tyle samo środków.

5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące tego, czym jest NATO, celów i działalności Paktu oraz jego operacji pokojowych i militarnych.

Faza podsumowująca

1. Praca z mapą interaktywną.

2. Wykonanie ćwiczeń do multimedium.

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Polska w NATO, gov.pl.

Polska w Sojuszu Północnoatlantyckim. Korzyści i inicjatywy, bbn.pl.

Czym jest NATO?, nato.int.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do dyskusji na temat potencjalnych konfliktów jądrowych.