Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: NATO – cele i działalność
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
11) przedstawia genezę, cele i najważniejsze organy Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego; ocenia wpływ tej organizacji na utrzymanie pokoju międzynarodowego i pozycję Stanów Zjednoczonych Ameryki w świecie.
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
23) wymienia najważniejsze operacje pokojowe i militarne Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego; wykazuje zmieniającą się rolę tej organizacji od lat 90. XX w.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest NATO;
poznaje historię NATO;
charakteryzuje sposób organizacji i działania NATO;
analizuje rolę NATO w zapewnieniu ładu międzynarodowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem mapy interaktywnej.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Czy znają jakieś sojusze militarne zawarte między państwami (z historii albo aktualne)?
Czy potrafią wskazać sojusz militarny, w którym członkiem była lub jest Polska?
Czy potrafią określić charakter wymienionych sojuszy (ofensywne, defensywne, inne)?
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie do zajęć – omówienie, czym jest NATO, jego historii i struktury organów.
2. Klasa zostaje podzielona na dwie grupy; każda z nich przygotowuje wskazany przez nauczyciela element zajęć lekcyjnych (burza mózgów):
grupa I – wskazuje cele NATO;
grupa II – charakteryzuje rolę Polski w NATO.
3. Każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy; referuje je wyłoniona przez grupę osoba, zapisując najważniejsze informacje na tablicy.
4. Uczniowie dyskutują na temat lojalności sojuszniczej w sytuacji, gdy nie wszyscy członkowie Paktu wydają na cele związane z obronnością tyle samo środków.
5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące tego, czym jest NATO, celów i działalności Paktu oraz jego operacji pokojowych i militarnych.
Faza podsumowująca
1. Praca z mapą interaktywną.
2. Wykonanie ćwiczeń do multimedium.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Polska w NATO, gov.pl.
Polska w Sojuszu Północnoatlantyckim. Korzyści i inicjatywy, bbn.pl.
Czym jest NATO?, nato.int.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane do dyskusji na temat potencjalnych konfliktów jądrowych.