Autorki e‑materiału: Renata Nowakowska, Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Animals Big and Small / Zwierzęta małe i duże

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treść nauczania – cele szczegółowe I.13, II.2, II.5, III.1, III.4, III.5, V.1, V.2, VII.14, VIII.1, VIII.2, VIII.3, X, XI

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo pozwalające na opisywanie różnych zwierząt.

  2. Uczeń umie opowiedzieć, jak wygląda życie na farmie.

  3. Uczeń potrafi opisać w e‑mailu do kolegi, jakie zwierzęta żyją na farmie.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zwierząt i życia na farmie.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat życia na farmie.

  3. Uczeń rozwija ciekawość poznawczą i zainteresowanie światem przyrody.

  4. Uczeń rozwija postawę zaangażowania w proces uczenia się.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z plikiem audio, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdjęcie zwierząt (Przeczytaj) i wyjaśnia, że dziś będzie mowa o zwierzętach. Pyta uczniów na forum klasy: Have you ever seen a camel? Have you ridden on a camel? What are his bumps for? Uczniowie odpowiadają na pytania na forum zespołu klasowego.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali tekst Animals and Their Secrets (Przeczytaj) i wykonali Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie odczytują zdania na forum klasy, uzasadniając wybór odpowiedzi cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst Animals and Their Secrets i wykonują w parach Exercise 3 (Przeczytaj). Wyszukują w tekście zdania z kluczowymi wyrażeniami z ćwiczenia. Nauczyciel prosi o zapamiętanie definicji słownictwa z zadania w ciągu np. 2 minut. Następnie podaje definicję danego wyrazu, a zadaniem uczniów jest powiedzieć, o który wyraz chodzi. Na koniec nauczyciel wymienia ćwiczone wyrazy, a uczniowie podają ich definicje.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, żeby w parach wykonali Exercise 4 (Przeczytaj). Uczniowie odczytują zdania i nanoszą rozwiązania na tablicę interaktywną. Dodatkowo uczniowie mogą rozwinąć każde zdanie o dodatkową informację, którą zapamiętali z tekstu.

  4. Jako podsumowanie tego etapu lekcji nauczyciel może poprosić uczniów o przygotowanie zagadki dla kolegów/koleżanek. Uczniowie przygotowują cztery zdania typu: They live a long time without drinking water. They can can talk itd. Odczytują je, a zadaniem pozostałych uczniów jest powiedzieć, o jakie zwierzę chodzi.

  5. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające dziewczynkę karmiącą kozy (Plik audio) i prosi o jego opis. Uczniowie mówią, kto jest na zdjęciu, gdzie się znajduje i co robi. Nauczyciel na bieżąco lub przed wykonaniem zadania podaje uczniom potrzebne słownictwo.

  6. W ramach przygotowania do pracy z materiałem audio (Plik audio) uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Najszybszy uczeń nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

    Alternatywnie: Uczniowie sporządzają listę zwierząt hodowanych na farmie. Pracują w parach, a później na forum klasy podają nazwy zwierząt. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

    (UWAGA: Jeżeli lekcja odbywa się w szkole miejskiej, nauczyciel dodatkowo może zapytać uczniów: Have you ever been to a farm? Would you like to have a farm/live in the countryside? Jeśli lekcja odbywa się w szkole wiejskiej, i część uczniów żyje w gospodarstwach rolnych, można temat spersonalizować i zapytać: What animals are there in your farms?).

  7. Uczniowie słuchają wywiadu z Kelly (Plik audio) i wykonują Exercise 2 (Plik audio). Sprawdzają odpowiedzi w parach, po czym chętne osoby nanoszą je na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie słuchają wywiadu jeszcze raz i indywidualnie wykonują Exercise 3 (Plik audio). Odczytają całe zdania na forum klasy.

  9. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Plik audio). Sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  10. Nauczyciel ponownie kieruje uwagę uczniów na Exercise 2 (Plik audio) i wydobycie z nagrania jak największej liczby informacji na temat każdego ze zwierząt zaprezentowanych na zdjęciach. Uczniowie słuchają nagrania i w parach przygotowują informacje na temat poszczególnych zwierząt. Następnie prezentują prece na forum klasy.

    Alternatywnie: Nauczyciel wypisuje na tablicy wybrane wyrazy, np.: to milk, angry, neighbours, to feed, grains, cheese, to ride, a donkey. Zadaniem uczniów jest użycie tych wyrazów w zdaniach nawiązujących do treści nagrania.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby połączyli nazwy zwierząt z ich definicjami w Exercise 1 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Sprawdź się) i dodają do każdej grupy 2 nazwy zwierząt, których nie było w ćwiczeniu.

  3. Uczniowie mówią, czego nauczyli się podczas lekcji, powtarzają na głos nowe słownictwo.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2, 3, 56 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie opisują ilustrację z Exercise 7 (Sprawdź się).

  3. Uczniowie wykonują Exercise 8 (Sprawdź się): Your friend from England wants to learn about a farm. Send him/her an email in which you:

  • say what animals live on a farm;

  • describe what you do with them;

  • write which animal is your favourite.

  1. Uczniowie wysłuchują wywiadu z Kelly (Plik audio) i a) wyszukują ciekawostki o wymienionych zwierzętach lub b) piszą podobny wywiad z bohaterem lektury Dzieci z Bullerbyn (np. Lasse) na temat tego, jakie zwierzęta hoduje się na farmie w Bullerbyn.

Materiały pomocnicze Plik audio z e‑materiału – wywiad z Kelly.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

W ramach pracy domowej uczniowie wysłuchują wywiadu z Kelly (Plik audio) i a) wyszukują ciekawostki o wymienionych zwierzętach lub b) piszą podobny wywiad z bohaterem lektury Dzieci z Bullerbyn (np. Lasse) na temat tego, jakie zwierzęta hoduje się na farmie w Bullerbyn.