Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Sobiepan |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Zasady działania amperomierzy i podłączania ich do obwodu. |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia odwróconej klasy |
Metody nauczania: | - pogadanka, |
Formy zajęć: | - wykład, |
Środki dydaktyczne: | - film‑samouczek, |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Jak działa amperomierz i jak go podłączyć do obwodu?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Na wcześniejszej lekcji: Na właściwej lekcji: | |
Faza realizacyjna: | |
Jeżeli zasada działania któregoś z mierników jest niezrozumiała dla wszystkich uczniów, nauczyciel prowadzi pogadankę wyjaśniając niezrozumiałe elementy. Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup, każda otrzymuje inne zadanie: przygotować się do wyjaśnienia zasady działania miernika - 4 grupy dla 4 rodzajów mierników, zasad łączenia i bocznikowania amperomierza. Po zakończeniu przygotowań, każda grupa zostawia przy stoliku sprawozdawcę, a sama przechodzi do sąsiedniego stolika. Sprawozdawcy mają 5 minut czasu na wytłumaczenie przybyłym zasady działania przydzielonego im miernika. Sprawdzianem jest odpowiedź grupy na pytanie z zadania 1 i zadania 2, dotyczące omawianego miernika. Za każdą dobrą odpowiedź grupy sprawozdawca otrzymuje 1 pkt. Po 5 minutach następuje kolejna zmiana stolików, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Rywalizację wygrywa ta grupa, której sprawozdawca zdobył najwięcej punktów. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych celów lekcji. Nauczyciel prowadzi krótką ewaluację procesu uczenia się prosząc kilku uczniów o dokończenie zdania: „Najbardziej się cieszę, że nauczyłem się dzisiaj ....” Nauczyciel informuje, że do omawianych zagadnień będziemy wracać na różnych innych lekcjach (będzie okazja do uzupełnienia i pogłębienia wiedzy) oraz przekazuje uczniom informację zwrotną dotyczącą procesu uczenia się. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadania nr: 3, 4, 5 i 7. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek można także wykorzystać jako materiał pomocniczy, podsumowujący lub rozszerzający przy prowadzeniu lekcji dotyczącej siły elektrodynamicznej. |