Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zasady działania amperomierzy i podłączania ich do obwodu.

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
2) posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego oraz mocy wraz z ich jednostkami.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. dowie się, jak działa amperomierz i jak się nim posługiwać.

  2. pozna sposób na zwiększenie zakresu pomiarowego amperomierza.

  3. zgromadzi wiedzę z różnych dziedzin fizyki, by wykorzystać ją w praktyce.

  4. zrozumie zasadę działania różnych rodzajów analogowych mierników elektrycznych.

  5. zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych problemów, na które może natrafić posługując się amperomierzami.

Strategie nauczania:

strategia odwróconej klasy

Metody nauczania:

- pogadanka,
- burza mózgów, w grupach,
- gra dydaktyczna.

Formy zajęć:

- wykład,
- praca w grupach,
- praca indywidualna w domu.

Środki dydaktyczne:

- film‑samouczek,
- zestaw zadań.

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Jak działa amperomierz i jak go podłączyć do obwodu?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Na wcześniejszej lekcji:
- nauczyciel zaciekawia uczniów wskazując na mnogość zastosowań amperomierzy wokół nas i wielość rozwiązań konstrukcyjnych mierników;
- nauczyciel zachęca uczniów do zrozumienia zasad działania różnych mierników i zadaje zapoznanie się w domu z niniejszym e‑materiałem oraz wyszukanie w Internecie lub innych e‑materiałach potrzebnych wiadomości z różnych dziedzin fizyki.

Na właściwej lekcji:
- nauczyciel rozpoznaje wiedzę wyjściową uczniów i efekty wykonania pracy domowej;
- nauczyciel z uczniami uzgadnia cele do osiągnięcia na lekcji.

Faza realizacyjna:

Jeżeli zasada działania któregoś z mierników jest niezrozumiała dla wszystkich uczniów, nauczyciel prowadzi pogadankę wyjaśniając niezrozumiałe elementy.

Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup, każda otrzymuje inne zadanie: przygotować się do wyjaśnienia zasady działania miernika - 4 grupy dla 4 rodzajów mierników, zasad łączenia i bocznikowania amperomierza.

Po zakończeniu przygotowań, każda grupa zostawia przy stoliku sprawozdawcę, a sama przechodzi do sąsiedniego stolika. Sprawozdawcy mają 5 minut czasu na wytłumaczenie przybyłym zasady działania przydzielonego im miernika. Sprawdzianem jest odpowiedź grupy na pytanie z zadania 1 i zadania 2, dotyczące omawianego miernika. Za każdą dobrą odpowiedź grupy sprawozdawca otrzymuje 1 pkt. Po 5 minutach następuje kolejna zmiana stolików, zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Rywalizację wygrywa ta grupa, której sprawozdawca zdobył najwięcej punktów.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odnoszą się do postawionych celów lekcji.

Nauczyciel prowadzi krótką ewaluację procesu uczenia się prosząc kilku uczniów o dokończenie zdania: „Najbardziej się cieszę, że nauczyłem się dzisiaj ....”

Nauczyciel informuje, że do omawianych zagadnień będziemy wracać na różnych innych lekcjach (będzie okazja do uzupełnienia i pogłębienia wiedzy) oraz przekazuje uczniom informację zwrotną dotyczącą procesu uczenia się.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadania nr: 3, 4, 5 i 7.
Zadania 6 i 8 (problemowe) wykonują chętni uczniowie. Zadania te dają możliwość rozszerzenia ich w referat lub projekt.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek można także wykorzystać jako materiał pomocniczy, podsumowujący lub rozszerzający przy prowadzeniu lekcji dotyczącej siły elektrodynamicznej.