Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Mniejsze szkoły sokratejskie: cynicy, megarejczycy i cyrenaicy

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
I. Świadomość znaczenia filozofii jako istotnej części dziedzictwa kultury śródziemnomorskiej.
IX. Umiejętność pisania tekstu (eseju) filozoficznego, w którym – korzystając ze zdobytej wiedzy z zakresu logiki i historii filozofii – identyfikuje się i rozpatruje określone poglądy filozoficzne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Poznasz szkoły filozoficzne cyników i megarejczyków i cyrenaików.

  • Zrekonstruujesz stanowisko cyników w kwestii niezależności oraz ocenisz, jak dzisiejsze rozumienie cynizmu ma się do założeń filozoficznych sformułowanych w starożytnej Grecji.

  • Opiszesz obszar filozoficznych poszukiwań megarejczyków.

  • Przeanalizujesz definicję przyjemności cyrenaików.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pozna szkoły filozoficzne cyników i megarejczyków i cyrenaików;

  • zrekonstruuje stanowisko cyników w kwestii niezależności oraz oceni, jak dzisiejsze rozumienie cynizmu ma się do założeń filozoficznych sformułowanych w starożytnej Grecji;

  • opisze obszar filozoficznych poszukiwań megarejczyków;

  • przeanalizuje definicję przyjemności cyrenaików.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli;

  • esej filozoficzny.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Mapa myśli. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda z nich przydziela zadanie:
    - grupa 1: Zapoznajcie się z wykładem na temat cyników z zakładki „Przeczytaj”. Następnie wykonajcie mapę myśli dotyczącą ich filozofii.
    - grupa 2: Zapoznajcie się z wykładem na temat cyrenaików z zakładki „Przeczytaj”. Następnie wykonajcie mapę myśli dotyczącą ich filozofii.
    - grupa 3: Zapoznajcie się z wykładem na temat megarejczyków z zakładki „Przeczytaj”. Następnie wykonajcie mapę myśli dotyczącą ich filozofii.
    Podczas tworzenia map myśli uczniowie mogą również korzystać z wiedzy, którą zdobyli na innych zajęciach. Gotowe mapy grupy prezentują na forum klasy.

  2. Nauczyciel wyświetla mapę myśli zamieszczoną w zakładce „Mapa myśli”. Następnie wspólnie z uczniami porównuje ich notatki z gotową mapą i w razie konieczności uzupełnia treści.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 5‑8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Napisz esej na jeden z wybranych tematów:
    - Jak rozumiesz znaczenie napisu na świątyni Apollona w Delfach: „Nic ponad miarę”.
    - Rozwiń następującą myśl Protagorasa z Abdery: „Człowiek jest miarą wszystkiego: tego, co jest, że jest, i tego co nie jest, że nie jest”.

Materiały pomocnicze:

  • Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1‑5, tłum. Edward Iwo Zieliński, Lublin 1999.

  • Henel Ł., Lekcja filozofii. Od Sokratesa do Heideggera..., Kraków 2009.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.