| |
| |
| Doświadczalne sprawdzenie słuszności I prawa Kirchhoffa |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 11)przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń; 13) posługuje się pojęciem niepewności pomiaru wielkości prostych; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności. VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 10) doświadczalnie: a) demonstruje I prawo Kirchhoffa. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; 12)przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń; 15) posługuje się pojęciem niepewności pomiaru wielkości prostych i złożonych; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności; uwzględnia niepewności przy sporządzaniu wykresów. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 16) doświadczalnie: a) demonstruje I prawo Kirchhoffa. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
opisuje metodę przeprowadzenia doświadczenia służącego weryfikacji I prawa Kirchhoffa,
tłumaczy, jak należy obliczyć błąd pomiaru wielkości końcowej w powyższym doświadczeniu,
stosuje zdobyte wiadomości do rozwiązania zadań dotyczących I prawa Kirchhoffa,
analizuje znaczenie I prawa Kirchhoffa w fizyce.
|
| |
| burza mózgów, decyzyjna, doświadczalna |
| |
| symulacja interaktywna, zestaw zadań, zestaw doświadczalny (modułowy model obwodu elektrycznego lub: źródła prądu, oporniki, przewody połączeniowe, amperomierze) |
| e‑materiał: „Jak za pomocą doświadczenia sprawdzić słuszność I prawo Kirchhoffa?” |
|
|
Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?” Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów i nawiązanie do tej wiedzy: treść I prawa Kirchhoffa, mierniki prądu eklektycznego, szacowanie dokładności pomiaru, przepisy BHP przy pracy z prądem. |
|
Nauczyciel stawia zadanie takie, jak temat lekcji. Nauczyciel informuje, że uczniowie mają do dyspozycji zestawy doświadczalne, wszystkie części e‑materiału i dostęp do Internetu, z czego mogą korzystać wedle uznania. Uczniowie pracują w grupach. Ich praca jest samodzielna i niezależna, podzielona na etapy:
postawienie wielu pytań (np., jak? po co itp.) metodą burzy mózgów i wyłonienie tego, na które będą odpowiadać;
postawienie hipotezy;
zaplanowanie, jak zbadać hipotezę;
skonsultowanie z nauczycielem, czy wybrana metoda badania jest bezpieczna i dozwolona;
przeprowadzenie badań;
wyciągnięcie wniosków i weryfikacja hipotezy;
ewaluacja wykonanej pracy;
ewaluacja procesu uczenia się.
Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi. |
|
Nauczyciel prosi grupy o krótkie relacje z przebiegu pracy. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu wybranych przez siebie 4 – 8 zadań z e‑materiału. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja interaktywna może służyć jako pomocniczy środek dydaktyczny na każdej lekcji dotyczącej prądu elektrycznego, ze względu na to, że umożliwia badanie różnych rozgałęzień prądu i podaje wartości natężeń prądu w każdej gałęzi. |