Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Koncept, kontrast i humor w poezji Jana Andrzeja Morsztyna

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
4) wyjaśnia, w jaki sposób użyte środki retoryczne (np. pytania retoryczne, wyliczenia, wykrzyknienia, paralelizmy, powtórzenia, apostrofy, przerzutnie, inwersje) oddziałują na odbiorcę;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
13) wybrane wiersze następujących poetów:Daniel Naborowski, Jan Andrzej Morsztyn, Mikołaj Sęp‑Szarzyński;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • podaje przykłady wyrafinowanej konstrukcji utworów Morsztyna;

  • wskazuje w utworach kontrasty znaczeniowe, na których opierają się koncepty;

  • bierze udział w dyskusji na temat Jana Andrzeja Morsztyna;

  • omawia znaczenie konceptu, kontrastu i humoru w poetyce Morsztyna;

  • pisze wypracowanie na temat źródeł humoru w poezji Morsztyna.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel omawia krótko kulturę baroku dworskiego. Prezentuje postać Morsztyna i charakteryzuje zbiory utworów J.A. Morsztyna Lutnia oraz Kanikuła albo Psia gwiazda, w których zamieszczone zostały erotyki wzorowane na utworach Mariniego.
    Nauczyciel zaznacza, że Morsztyn inspirował się również poezją Horacego, Owidiusza, Marcjalisa, twórczością pisarzy łacińskich oraz utworami Sarbiewskiego i Kochanowskiego.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wykształcenia J.A. Morsztyna i jego znajomości literatury europejskiej. Następnie wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel robi krótki wykład na temat zmieniającego się stosunku badaczy do poezji Morsztyna – wirtuoz słowa bywał krytykowany za nadmierną precyzję, formę doskonałą aż do sztuczności, chłód, dystans.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie przechodzą do sekcji „Mapa myśli”, zapoznają się z informacjami tam zawartymi, dobierają się w pary i wykonują polecenie 1. Nauczyciel prosi kilka wybranych osób o zaprezentowanie odpowiedzi – podanie przykładów wyrafinowanej konstrukcji utworów Morsztyna.
    Uczniowie zapoznają się z kolejnymi utworami Morsztyna i wykonują polecenie 2.

  2. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują kolejno ćwiczenia 1‑8. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.

  3. Nauczyciel inicjuje rozmowę o relacji między formą a treścią w poezji Morsztyna, formułując temat dyskusji: J.A. Morsztyn – piewca miłości czy chłodny konceptualista?

  4. Nauczyciel podsumowuje dyskusję - może tu przywołać zdanie Weintrauba:
    Poezja Morsztyna to poezja o bardzo wyraźnym piętnie dworskim. Z erotyków jego wywiedzieć się można, jaka była na dworze aura gry miłosnej, jak dworzanin zalecał się damie swego serca. Ale bardzo naiwny byłby czytelnik, który chciałby w tych erotykach doszukiwać się dziejów miłosnych poety. Idzie w nich nie tyle o ekspresję uczuć, co o popisanie się wymyślnym, nieoczekiwanym komplementem. [...] Co najważniejsza, poetyka, tak renesansowa jak i barokowa, uważała takie adaptacje obcej poezji, przede wszystkim klasycznej, za cenne i oryginalne osiągnięcia poetyckie. Dopiero poetyka romantyczna, domagająca się ekspresji tego w poezji, co poeta przeżywał, wprowadziła tu rewolucję, stworzyła inne, nie językowe kryterium oryginalności. [...] Toteż paradoksalnie, mimo że w poezji tej stale jest się skłonnym do wylewania łez i ustawicznie słyszy się skargi na nieznośne żary miłości, jest ta poezja świadectwem oschłości uczuciowej jej autora. [...] Morsztyn wspaniale władał polszczyzną i był wirtuozem w eksplorowaniu jej możliwości. Jego wiersze, które jako ekspresja uczuć muszą się nam wydać sztuczne, wymęczone, potrafią zachwycać pomysłowością w operowaniu językiem, brawurą w eksploatowaniu możliwości polszczyzny.
    W. Weintraub, Wstęp [w:] J.A. Morsztyn, Wybór poezji, Wrocław 1998, s. VII. BN I257.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie: wypowiedź na temat znaczenia konceptu, kontrastu i humoru w poetyce Morsztyna i - jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

  3. Na zakończenie nauczyciel może zaznaczyć, że choć wyrafinowanie i humor w poezji Morsztyna bywały powodem oskarżania go o oschłość uczuciową, to współcześni badacze uważają taki sąd za błędny. Grzegorz Tomicki w pracy Jana Andrzeja Morsztyna „Cuda miłości”: kilka uwag o poezji i precyzji stawia interesujące pytanie:
    Czy Morsztyn, kreując podmiot utworu naznaczony - załóżmy, że tak w istocie jest - „oschłością uczuć”, deklaruje tym samym własną oschłość, czy też ujawnia, demaskuje, poddaje krytyce konwencje (nie tylko literackie) epoki i środowiska, w którym przyszło mu funkcjonować?

Praca domowa:

  1. Napisz wypracowanie na temat: Źródła humoru w poezji J.A. Morsztyna. Twoja praca powinna zawierać co najmniej 400 słów.

Materiały pomocnicze:

  • Krzysztof Mrowcewicz, Trivium poetów polskich epoki baroku: klasycyzm – manieryzm – barok, Warszawa 2005.

  • https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej‑r2008‑t99‑n1/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej‑r2008‑t99‑n1‑s31‑44/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej‑r2008‑t99‑n1‑s31‑44.pdf

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.