Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | W jaki sposób powstaje promieniowanie rentgenowskie |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Promieniowanie rentgenowskie – charakterystyka”, „Promieniowanie rentgenowskie – zastosowanie”, „Widmo promieniowania rentgenowskiego” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia, czym jest promieniowanie rentgenowskie, podając zakres energii fotonów promieniowania. Podaje wzory na energię fotonu i związek między długością i częstotliwością fali. Nauczyciel tłumaczy, jak emitowane jest promieniowanie hamowania, zwracając uwagę na zasadę zachowania energii w tym procesie. Podkreśla, że następuje kreacja fotonu kosztem energii kinetycznej elektronu. Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 4 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel wyjaśnia mechanizm emisji promieniowania charakterystycznego z wzbudzonych atomów. Uczniowie w dyskusji ustalają, jakie jest widmo promieniowania hamowania i promieniowania charakterystycznego: liniowe czy ciągłe. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 8 z zestawu ćwiczeń i następnie dyskutują wyniki na forum klasy. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o powstawaniu promieniowania rentgenowskiego uczniowie rozwiązują zadania z zestawu ćwiczeń, 1- 3 obowiązkowo, do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |