SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: Geografia

Temat: Dlaczego ważna jest georóżnorodność oraz bioróżnorodność?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV

PODSTAWA PROGRAMOWA

XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.

Uczeń:

10) uzasadnia znaczenie georóżnorodności oraz bioróżnorodności i podaje przykłady działań na rzecz ich ochrony.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wie, czym jest bioróżnorodność,

  • wyjaśnia, czym jest georóżnorodność,

  • charakteryzuje znaczenie bioróżnorodności.

Strategie nauczania: konstruktywizm,konektywizm.

Metody nauczania: odwrócona klasa, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna/tablica

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz podaje temat lekcji.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Następnie prosi, by uczniowie indywidualnie przygotowali mapę myśli zawartą w materiale związaną z tematem. Wybrana osoba lub ochotnik zapisuje propozycje na tablicy.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie dobierają się w pary, następnie zapoznają się z treścią w sekcji Przeczytaj i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie na znak nauczyciela pary wymieniają się z innymi pytaniami i odpowiadają na nie wspólnie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonywania zadań.

  • Nauczyciel czyta polecenie z sekcji Mapa myśli i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie każda para musi uzupełnić mapę myśli zaprezentowaną w multimedium. Po wykonaniu zadania każda para prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.

  • Następnie uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia zawarte w e‑materiale. 

Faza podsumowująca

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji Sprawdź się.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa

Jakie czynności możesz podjąć, aby chronić bio- i georóżnorodność w swoim regionie? Odpowiedź zapisz w zeszycie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Mapa myśli może zostać wykorzystana podczas zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących ekologii: zakres rozszerzony X.2: Porównanie cech rolnictwa uprzemysłowionego i ekologicznego, Przyczyny rozwoju i skutki rolnictwa uprzemysłowionego i ekologicznego, XVIII.6: Przykłady katastrof ekologicznych; zakres podstawowy XIII.9: Proekologiczne rozwiązania w działalności rolniczej, przemysłowej i usługowej.