Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: Geografia
Temat: Dlaczego ważna jest georóżnorodność oraz bioróżnorodność?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV
PODSTAWA PROGRAMOWA
XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.
Uczeń:
10) uzasadnia znaczenie georóżnorodności oraz bioróżnorodności i podaje przykłady działań na rzecz ich ochrony.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne
Uczeń:
wie, czym jest bioróżnorodność,
wyjaśnia, czym jest georóżnorodność,
charakteryzuje znaczenie bioróżnorodności.
Strategie nauczania: konstruktywizm,konektywizm.
Metody nauczania: odwrócona klasa, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna/tablica
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz podaje temat lekcji.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Następnie prosi, by uczniowie indywidualnie przygotowali mapę myśli zawartą w materiale związaną z tematem. Wybrana osoba lub ochotnik zapisuje propozycje na tablicy.
Faza realizacyjna
Uczniowie dobierają się w pary, następnie zapoznają się z treścią w sekcji Przeczytaj i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie na znak nauczyciela pary wymieniają się z innymi pytaniami i odpowiadają na nie wspólnie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonywania zadań.
Nauczyciel czyta polecenie z sekcji Mapa myśli i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie każda para musi uzupełnić mapę myśli zaprezentowaną w multimedium. Po wykonaniu zadania każda para prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Następnie uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia zawarte w e‑materiale.
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji Sprawdź się.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa
Jakie czynności możesz podjąć, aby chronić bio- i georóżnorodność w swoim regionie? Odpowiedź zapisz w zeszycie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Mapa myśli może zostać wykorzystana podczas zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących ekologii: zakres rozszerzony X.2: Porównanie cech rolnictwa uprzemysłowionego i ekologicznego, Przyczyny rozwoju i skutki rolnictwa uprzemysłowionego i ekologicznego, XVIII.6: Przykłady katastrof ekologicznych; zakres podstawowy XIII.9: Proekologiczne rozwiązania w działalności rolniczej, przemysłowej i usługowej.