Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Kryptowaluty
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Prześledzisz historię kryptowalut i wyjaśnisz, co wyróżnia je na tle klasycznego pieniądza.
Przeanalizujesz, czym jest technologia blockchain oraz gdzie może być wykorzystana.
Porównasz ze sobą najpopularniejsze rodzaje kryptowalut.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Chętne lub wybrane osoby przygotowują prezentacje na temat historii kryptowalut.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Kryptowaluty”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z kryptowalutami (np. block chain, kopalnie kryptowalut, bańka spekulacyjna etc.).
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, wskazuje cele zajęć oraz ustala z uczestnikami zajęć kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
W zależności od przygotowania uczniów do lekcji nauczyciel może poprosić ich o przeczytanie tekstu z sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z animacją oraz audiobookiem. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat wpływu kryptowalut i NFT na społeczeństwo, ekonomię i środowisko. Prosi uczniów o ustosunkowanie się do tezy, że kryptowaluty w ciągu najbliższych lat uzyskały pozycję zbliżoną do tradycyjnych walut.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑5. Po wykonaniu każdego z nich następuje omówienie rozwiązania przez nauczyciela.
Uczniowie prezentują przygotowane przez siebie wystąpienia.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Lekcja może zostać wykorzystana na zajęciach podstaw przedsiębiorczości lub ekonomii.