Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Multigenerational Households / Wielopokoleniowe gospodarstwa domowe

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, II.5, III.4, III.5, V.1, V.2, V.6, V.7, VIII.2

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z wielopokoleniowymi gospodarstwami domowymi.

  2. Uczeń potrafi opisać wady i zalety mieszkania z wielopokoleniową rodziną oraz wyjaśnić, jak stworzyć optymalne warunki mieszkaniowe dla wszystkich jej członków.

  3. Uczeń potrafi stworzyć wpis na blog, w którym opisuje wady i zalety mieszkania w wielopokoleniowym gospodarstwie domowym

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija świadomość wartości wynikających z relacji międzypokoleniowych w rodzinie.

  2. Uczeń poszerza wiedzę o mieszkaniu w wielopokoleniowym gospodarstwie domowym.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. metoda podająca (praca z tekstem)

  5. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  6. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  7. metoda aktywizująca (odgrywanie ról, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby opisali zdjęcie przedstawiające wielopokoleniową rodzinę. Na bieżąco podaje potrzebne słownictwo. Alternatywnie: Uczniowie w parach lub na forum klasy tworzą listę słownictwa, które następnie wykorzystują do opisu zdjęcia.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną. Następnie uzupełniają opis zdjęcia z punktu 1 o dodatkowe szczegóły, wykorzystując wyrazy z Exercise 1.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Multigenerational Living. Wyjaśniają niezrozumiałe słownictwo, korzystając ze słownika. Podają nauczycielowi dziesięć informacji na temat wielopokoleniowych gospodarstw domowych.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst Multigenerational Living i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach i na forum klasy.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Najpierw z tekstu wybierają słownictwo przydatne do odpowiedzi na poszczególne pytania, po czym realizują zadanie. Chętne osoby odczytują prace na forum klasy.

  5. Uczniowie w ramach rozgrzewki wykonują Exercise 1 (Animacja). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Dodatkowo uczniowie mogą rozwinąć każdy element, podając przykłady lub informacje uzupełniające.

  6. Uczniowie zapoznają się z animacją, po czym wykonują Exercise 2 (Animacja). Dodatkowo mogą ułożyć zdania związane z tematem lekcji, używając wyrażeń z tego zadania.

  7. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Animacja). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Animacja).

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach rozmawiają i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się). Po zakończeniu rozmów ochotnicy prezentują swoje opinie na forum klasy i relacjonują odpowiedzi kolegi/koleżanki z pary.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Multigenerational households have advantages and disadvantages. Write a short blog post about it in which you:

  • describe the advantages of this living arrangement;

  • describe the disadvantages of this living arrangement;

  • explain whether living with your relatives is a good or a bad idea.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Animacja z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie pracują w parach i na podstawie transkryptu animacji przygotowują wywiad, w którym jedna osoba jest dziennikarzem/dziennikarką, a druga – autorem/autorką książki na temat wielopokoleniowych domostw. Przed wcieleniem się w rolę dziennikarza/dziennikarki każdy przygotowuje listę 4 pytań, które zada koledze/koleżance, a osoba wcielająca się w rolę autora/autorki notuje informacje z animacji. Uczniowie inscenizują dialog, a następnie zamieniają się rolami i odgrywają go jeszcze raz. Ochotnicy prezentują wywiady na forum klasy.