Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: O co pytali filozofowie?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wskazuje różnice między filozoficznym a mitycznym sposobem myślenia o świecie;

  • poznaje postaci pierwszych filozofów i najważniejsze koncepcje filozoficzne starożytnej Grecji;

  • dokonuje analizy zmian w obszarze zainteresowań filozofii starożytnej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • plakat lub prezentacja;

  • quiz.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel poleca uczniom, aby na podstawie dowolnych źródeł wyszukali wiadomości na temat postaci pierwszych filozofów i najważniejszych koncepcji filozoficznych starożytnej Grecji. Na tej podstawie mogą przygotowć prezentację multimedialną lub plakat (do wyboru).

Faza wprowadzająca:

  1. Chętni uczniowie prezentują prace przygotowane przed lekcją. Plakaty zostają powieszone w widocznym miejscu w klasie.

  2. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej prezentacji związanej z pierwszymi filozofami i najważniejszymi koncepcjami filozoficznymi.

  3. Nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat słowa filozofia. Prosi uczniów o podanie ich definicji tego wyrazu.

Faza realizacyjna:

  1. Praca w grupach z tekstem e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu, informacji zawartych na ilustracji interaktywnej (multimedium bazowe) oraz wcześniejszych prezentacji układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi).

  2. Quiz. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.

  3. Uczniowie indywidualnie pracują nad zestawem poleceń i ćwiczeń z sekcji „Ilustracja interaktywna”. Następnie przedstawiają na forum klasy wyniki swojej pracy.

  4. Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook”. Nauczyciel odtwarza nagranie zamieszczone w tej częsci lekcji. Uczniowie dobierają się w pary i wspólne opracowują odpowiedzi na polecenia z sekcji. Chętne osoby odczytują swoje propozycje.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie podają słowa klucze, które będą podsumowaniem wiedzy nabytej podczas zajęć (np. mit, filozofia, myślenie mityczne, materializm, arché, koncepcje filozoficzne, idealizm Platona). Uzasadniają podawane przez siebie określenia.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Poszukaj w różnych źródłach informacji na temat Platona. Przygotuj pokaz slajdów związany z tą postacią oraz założeniami filozoficznymi Platona.

Materiały pomocnicze:

  • Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, Warszawa 2005.

  • Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może skorzystać z multimedium do podsumowania lekcji.