Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: O co pytali filozofowie?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskazuje różnice między filozoficznym a mitycznym sposobem myślenia o świecie;
poznaje postaci pierwszych filozofów i najważniejsze koncepcje filozoficzne starożytnej Grecji;
dokonuje analizy zmian w obszarze zainteresowań filozofii starożytnej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
plakat lub prezentacja;
quiz.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, aby na podstawie dowolnych źródeł wyszukali wiadomości na temat postaci pierwszych filozofów i najważniejszych koncepcji filozoficznych starożytnej Grecji. Na tej podstawie mogą przygotowć prezentację multimedialną lub plakat (do wyboru).
Faza wprowadzająca:
Chętni uczniowie prezentują prace przygotowane przed lekcją. Plakaty zostają powieszone w widocznym miejscu w klasie.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej prezentacji związanej z pierwszymi filozofami i najważniejszymi koncepcjami filozoficznymi.
Nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat słowa filozofia. Prosi uczniów o podanie ich definicji tego wyrazu.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z tekstem e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu, informacji zawartych na ilustracji interaktywnej (multimedium bazowe) oraz wcześniejszych prezentacji układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi).
Quiz. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
Uczniowie indywidualnie pracują nad zestawem poleceń i ćwiczeń z sekcji „Ilustracja interaktywna”. Następnie przedstawiają na forum klasy wyniki swojej pracy.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook”. Nauczyciel odtwarza nagranie zamieszczone w tej częsci lekcji. Uczniowie dobierają się w pary i wspólne opracowują odpowiedzi na polecenia z sekcji. Chętne osoby odczytują swoje propozycje.
Faza podsumowująca:
Uczniowie podają słowa klucze, które będą podsumowaniem wiedzy nabytej podczas zajęć (np. mit, filozofia, myślenie mityczne, materializm, arché, koncepcje filozoficzne, idealizm Platona). Uzasadniają podawane przez siebie określenia.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Poszukaj w różnych źródłach informacji na temat Platona. Przygotuj pokaz slajdów związany z tą postacią oraz założeniami filozoficznymi Platona.
Materiały pomocnicze:
Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, Warszawa 2005.
Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może skorzystać z multimedium do podsumowania lekcji.