Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Informatyka

Temat: Dźwięk w filmie – prawo autorskie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach.
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) aktywnie uczestniczy w realizacji projektów informatycznych rozwiązujących problemy z różnych dziedzin, przyjmuje przy tym różne role w zespole realizującym projekt i prezentuje efekty wspólnej pracy;
2) podaje przykłady wpływu informatyki i technologii komputerowej na najważniejsze sfery życia osobistego i zawodowego; korzysta z wybranych e‑usług; przedstawia wpływ technologii na dobrobyt społeczeństw i komunikację społeczną;
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) postępuje zgodnie z zasadami netykiety oraz regulacjami prawnymi dotyczącymi: ochrony danych osobowych, ochrony informacji oraz prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej w dostępie do informacji; jest świadomy konsekwencji łamania tych zasad;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Scharakteryzujesz sposoby wykorzystania muzyki w filmie.

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób chronione są prawa autorskie twórców muzyki.

  • Przeanalizujesz wybrane zapisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych i dowiesz się, jakie utwory podlegają ochronie.

  • Określisz, jakie skutki może mieć naruszenie praw autorskich.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • mapa myśli;

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Zadaniem uczniów jest wyszukanie w dostępnych źródłach informacji na temat tego, w jaki sposób chronione są prawa autorskie.

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie dyskutują na temat tego, czym są prawa autorskie i w jaki sposób są chronione. Mogą również podzielić się swoją wiedzą na temat łamania zasad ochorony prawa autorskiego. Nauczyciel włącza się do dyskusji, zadaje pytania o skutki nieprzestrzegania prawa autorskiego.

  2. Prowadzący zajęcia podaje temat lekcji, cele oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się indywidualnie z sekcją „Przeczytaj”. Następnie wspólnie na tablicy wykonują mapę myśli wokoł hasła: prawo autorskie.

  2. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Film edukacyjny I”. Po zaprezentowaniu zamieszczonego tam materiału uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 2. Chętne osoby przedstawiają rozwiązanie.

  3. Uczniowie zapoznają się z filmem dotyczącym baz muzycznych. Dzielą się na kilkuosobowe grupy. Każdy zespół, korzystając z komputerów z dostępem do internetu, sprawdza informacje omówione w filmie - wchodzi na strony wymienione w filmie, sprawdza ich zawartość, odszukuje, które materiały na określony przez grupę temat, można znaleźć na wolnej licencji.

  4. Uczniowie indywidualnie wykonują polecenia zamieszczone w sekcji „Film edukacyjny II”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

  1. Chcesz podpiąć ścieżkę dźwiękową do przygotowanego przez siebie filmu. Musisz wziąć pod uwagę prawa autorskiego do pobieranej melodii. W jaki sposób sprawdzisz, czy materiał jest do użytku darmowego? Znajdź odpowiednie zapisy ustawy.

Materiały pomocnicze:

  • Małgorzata Przedpełska‑Bieniek, Dźwięk w filmie, Warszawa 2009.

  • Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Wskazówki metodyczne:

  • Multimedium w sekcji „Film edukacyjny I” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Dźwięk w filmie – prawo autorskie”.