Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Dźwięk w filmie – prawo autorskie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz sposoby wykorzystania muzyki w filmie.
Wyjaśnisz, w jaki sposób chronione są prawa autorskie twórców muzyki.
Przeanalizujesz wybrane zapisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych i dowiesz się, jakie utwory podlegają ochronie.
Określisz, jakie skutki może mieć naruszenie praw autorskich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
mapa myśli;
z użyciem e‑podręcznika;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Zadaniem uczniów jest wyszukanie w dostępnych źródłach informacji na temat tego, w jaki sposób chronione są prawa autorskie.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie dyskutują na temat tego, czym są prawa autorskie i w jaki sposób są chronione. Mogą również podzielić się swoją wiedzą na temat łamania zasad ochorony prawa autorskiego. Nauczyciel włącza się do dyskusji, zadaje pytania o skutki nieprzestrzegania prawa autorskiego.
Prowadzący zajęcia podaje temat lekcji, cele oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się indywidualnie z sekcją „Przeczytaj”. Następnie wspólnie na tablicy wykonują mapę myśli wokoł hasła: prawo autorskie.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Film edukacyjny I”. Po zaprezentowaniu zamieszczonego tam materiału uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 2. Chętne osoby przedstawiają rozwiązanie.
Uczniowie zapoznają się z filmem dotyczącym baz muzycznych. Dzielą się na kilkuosobowe grupy. Każdy zespół, korzystając z komputerów z dostępem do internetu, sprawdza informacje omówione w filmie - wchodzi na strony wymienione w filmie, sprawdza ich zawartość, odszukuje, które materiały na określony przez grupę temat, można znaleźć na wolnej licencji.
Uczniowie indywidualnie wykonują polecenia zamieszczone w sekcji „Film edukacyjny II”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Chcesz podpiąć ścieżkę dźwiękową do przygotowanego przez siebie filmu. Musisz wziąć pod uwagę prawa autorskiego do pobieranej melodii. W jaki sposób sprawdzisz, czy materiał jest do użytku darmowego? Znajdź odpowiednie zapisy ustawy.
Materiały pomocnicze:
Małgorzata Przedpełska‑Bieniek, Dźwięk w filmie, Warszawa 2009.
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Film edukacyjny I” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Dźwięk w filmie – prawo autorskie”.