Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Skutki zróżnicowania rasowego na świecie. Apartheid
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV/V
Podstawa programowa
XXI. Wybrane problemy społeczne współczesnego świata: problemy demograficzne, skutki migracji, problemy uchodźstwa, handel ludźmi na świecie, niewolnictwo, wykorzystywanie pracy dzieci i pracowników w krajach o niskich kosztach pracy, bezrobocie, prześladowania religijne i nietolerancja.
Uczeń:
8) uzasadnia potrzebę przeciwdziałania dyskryminacji rasowej, ksenofobii i innym formom nietolerancji na świecie oraz przedstawia przykłady wpływu wykluczania grup ludności na życie społeczne i gospodarcze państw.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia problem zróżnicowania rasowego na świecie,
wyjaśnia pojęcie apartheidu i charakteryzuje politykę RPA polegającą na segregacji rasowej,
wymienia konsekwencje społeczne, polityczne i gospodarcze segregacji rasowej.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy, mapa polityczna świata, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Balicki J., Afrykanerzy, Afrykanie, apartheid, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 1980.
Maksymow K., Przeobrażenia polityczne i społeczne w południowej Afryce – od apartheidu do czasów współczesnych, „Forum Politologiczne” 2012, t. 13, s. 517–532. Dostępne w internecie: cejsh.icm.edu.pl (dostęp 24.02.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć. Rozmowa kierowana dotycząca pojęcia apartheid.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału. Nauczyciel pyta, czy wcześniej spotkali się z pojęciem apartheidu. Jeśli pojawi się odpowiedź twierdząca, nauczyciel pyta o skojarzenia. Następnie, korzystając z mapy politycznej świata lub atlasów geograficznych, uczniowie omawiają zróżnicowanie rasowe na świecie. Krótka dyskusja na temat przyczyn tego zróżnicowania oraz przyczyn konfliktów na tle rasowym w różnych państwach (w przeszłości bądź współcześnie). Nauczyciel czuwa nad przebiegiem dyskusji.
Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka. Po wysłuchaniu materiału uczniowie na forum klasy odpowiadają na pytanie w nim zawarte. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem dyskusji.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z fragmentem artykułu dotyczącego odwróconego apartheidu i wykonanie polecenia nr 1 z sekcji „Przeczytaj”.
Następnie uczniowie w małych zespołach (albo parach – decyduje nauczyciel) przystępują do wykonania mapy myśli. Uczniowie prezentują znaczenie zróżnicowania rasowego dla budowania kapitału społecznego. Podają przykłady negatywne i pozytywne, jak również zastanawiają się nad sposobami ograniczenia negatywnych zjawisk i konsekwencji.
Uczniowie na forum klasy prezentują swoje spostrzeżenia i prowadzą dyskusję na temat przedstawiony na mapie myśli, nauczyciel czuwa nad poprawnością pracy uczniów, w razie potrzeby uzupełnia materiały uczniów i podaje dodatkowe przykłady.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Znajdź przykłady osób walczących z segregacją rasową. Napisz, na czym polegały ich działania. Czy zakończyły się sukcesem? Praca pisemna.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook może zostać wykorzystany w trakcie innych lekcji dotyczących współczesnych problemów społecznych (zakres rozszerzony: XXI). Może kontekstowo znaleźć zastosowanie na zajęciach poświęconych poczuciu bezpieczeństwa na świecie (zakres rozszerzony: XXII. 6) oraz zróżnicowaniu jakości życia na świecie (zakres rozszerzony: XXII. 8).