Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Qualifications vs Experience – What’s More Important? / Kwalifikacje czy doświadczenie – co liczy się bardziej?

Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.4, II.5, III.4, V.6, V.9, V.11, V.12, V.13, VIII.2, VIII.3, X, XII, XIII, XIV

Poziom kształcenia: rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące pracy zawodowej.

  2. Uczeń przedstawia i uzasadnia argumenty za i przeciw dotyczące posiadania doświadczenia i kwalifikacji zawodowych.

  3. Uczeń prezentuje swoje stanowisko wobec znaczenia posiadania dyplomu i zdobywania doświadczenia w pracy zawodowej.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat jego przyszłości zawodowej.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat rynku pracy i praw nim rządzących.

  3. Uczeń kształtuje świadomość własnych ambicji, możliwości i ograniczeń.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem/animacją)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy, inscenizacja)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie What do employers expect from you? (Przeczytaj) i pyta uczniów:

  • Have you ever been employed (part time)? Where?

  • What did you do?

  • What do employers usually expect from employees?

Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy zgodnie ze swoimi doświadczeniami. Jeżeli nie mają doświadczenia w pracy, odpowiadają na ostatnie pytanie na podstawie wiedzy teoretycznej, nabytej np. podczas lekcji przedsiębiorczości.

  1. W ramach dalszego przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tytuł tekstu Qualifications Versus Experience: I’m on the Fence (Przeczytaj) i starają się przewidzieć, jakie argumenty padną w tekście. Nauczyciel zapisuje pomysły na tablicy.

  2. Uczniowie czytają tekst Qualifications Versus Experience: I’m on the Fence i porównują własne pomysły z argumentami z tekstu. Następnie wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Sprawdzają je na forum klasy i uzasadniają, powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu.

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Podają je na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  4. Uczniowie wykonują na tablicy multimedialnej Exercise 45 (Przeczytaj).

  5. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Przeczytaj):

  • What’s more important in a job: experience or qualifications? Justify.

  • How can you get hands‑on experience?

  • What transferable skills have you got?

Chętni relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek. Alternatywnie: Pytania 1 i 2 mogą być podstawą do ogólnoklasowej dyskusji, a pytanie 3 – przedmiotem rozmowy w parach lub grupach.

  1. W ramach przygotowania do pracy z animacją uczniowie wykonują Exercise 1 (Animacja). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie zapoznają się z animacją na forum klasy i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Animacja). Podają je na forum klasy i uzasadniają.

  3. Uczniowie ponownie oglądają animację i wykonują Exercise 3 (Animacja). Sprawdzają odpowiedzi w parach, po czym nanoszą je na tablicę.

  4. Uczniowie wykonują przy tablicy Exercise 4 (Animacja).

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują w parach pracę pisemną z Exercise 6 (Przeczytaj). Chętni prezentują prace na forum klasy.

  2. Uczniowie rozmawiają w parach i wykonują polecenie z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • How would you describe yourself?

  • What motivates you?

  • What is your biggest strength?

  • Where do you see yourself in 10 years?

Wyznaczone przez nauczyciela osoby relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You’re finishing high school soon. You’re thinking of getting a summer job at a café. Write a letter of application where you present your qualifications and experience. Your letter should be 200–250 words long.

Materiały pomocnicze: Animacja z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie analizują transkrypt animacji i w parach odgrywają scenę wywiadu o pracę, zamieniając się rolami rekrutera i kandydata. Rozmowę poprzedzają sporządzeniem listy 5–6 pytań wzorowanych na wywiadzie z animacji.