Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.12.3
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Ein Tag ohne mein Tablet? / Dzień bez mojego tableta?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania i wypowiadania się na temat urządzeń elektrycznych wykorzystywanych w życiu codziennym.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia podstawowe urządzenia elektryczne używane na co dzień;
wyjaśnia, bez którego urządzenia elektrycznego nie wyobraża sobie swojego codziennego życia;
analizuje informacje zawarte na forach internetowych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcenie do działania;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
podejście humanistyczne;
podająca – praca ze źródłem drukowanym oraz katalogiem interaktywnym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
aktywizująca - dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
karteczki do zapisania nazw urządzeń,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny).
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom przeczytanie informacji wprowadzającej. Następnie pyta: Czy uważacie, że urządzenia elektryczne są nieodłącznym elementem każdego dnia? Po krótkiej dyskusji nauczyciel zapisuje na tablicy słowo elektrische Geräte i poleca uczniom wypisanie znanych słówek w języku niemieckim, które są związane z urządzeniami elektrycznymi w celu powtórzenia słownictwa.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają wypowiedzi na forum w części Przeczytaj i notują nazwy urządzeń, z których oni korzystają, bądź których używają ich domownicy. Uczniowie porównują swoje notatki z wcześniej zapisanymi na tablicy określeniami urządzeń elektrycznych. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi klasę o odpowiedź na forum: Czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdania z Übung 3 z części Przeczytaj i prosi chętnych uczniów o podchodzenie do tablicy i połączenie odpowiednich fragmentów. Klasa wykonuje w parach Übung 2 z części Przeczytaj, celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multmedialnej zdjęcia urządzeń elektrycznych zaprezentowanych w katalogu interaktywnym. Uczniowie przez około minutę przyglądają się zdjęciom i próbują zapamiętać przedstawione na zdjęciach urządzenia elektryczne. Po tym czasie uczniowie w parach próbują wymienić w języku niemieckim nazwy urządzeń elektrycznych, które pojawiły się w katalogu interaktywnym, Nauczyciel odtwarza nagrania z nazwami urządzeń elektrycznych, uczniowie powtarzają nazwy za nagraniem. Uczniowie w parach czytają opisy poszczególnych urządzeń elektrycznych i w parach dopasowują do siebie fragmenty zdań dotyczące możliwości wykorzystania różnych urządzeń elektrycznych (Übung 2) oraz uzupełniają zdania nazwami urządzeń elektrycznych (Übung 3).
Jako przygotowanie do kolejngo ćwiczenia uczniowie uzupełniają krzyżówkę słowami znanymi z lekcji (Aufgabe 1), dopasowują określenia czynności w języku polskim z ich niemieckimi odpowiednikami (Aufgabe 2) oraz łączą nazwy urządzeń elektrycznych z właściwymi obrazkami (Aufgabe 3).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 7 z części Sprawdź się uczniowie odpowiadają na pytanie: Bez jakiego urządzenia elektrycznego nie wyobrażasz sobie swojej codzienności? Nauczyciel wyświetla przydatne zwroty: Ich kann mir nicht …/ Ich mag …/ Für mich ist …
Na koniec zajęć uczniowie uzupełniają formy liczby mnogiej urządzeń elektrycznych (Aufgabe 4) oraz tworzą pary zdań w języku polskim z ich niemieckimi odpowiednikami (Aufgabe 5).
Praca domowa:
Uczniowie po wysłuchaniu nagrań dopasowują urządzenie do autora tekstu (Aufgabe 6) oraz przygotowują krótką notatkę na temat wykorzystania wybranego przez siebie urządzenia elektrycznego (Aufgabe 8).
Propozycja wykorzystania tekstu autentycznego:
(SMS an den Kühlschrank – das Internet der Dinge https://www.pasch-net.de/de/lernmaterial/kultur-musik/internet-der-dinge.html [dostęp: 26.09..2023].
Uczniowie w parach zapoznają się z opisem jednego z urządzeń, oglądają także zdjęcia zamieszczone obok każdego tekstu. Aby ułatwić uczniom zrozumienie tekstu, nauczyciel przygotowuje słowniczki z wytłumaczeniem najważniejszych zwrotów i wyrażeń. Następnie nauczyciel przypina do tablicy/kładzie na ławce zdjęcia oraz karteczki z informacjami dotyczącymi opisanych w tekstach urządzeń, np. Kühlschrank mit Computer. Każda z par wybiera odpowiednie do opisywanego przez nią urządzenia karteczki oraz zdjęcia i przygotowuje plakat/kolaż, w którym przedstawia urządzenie, o którym czytała.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z katalogiem interaktywnym już przed lekcją i zachęca ich do sprawdzenia nowych wyrażeń w słowniku. Jeśli zapoznają się z nowym słownictwem wcześniej, będą mogli brać pełniejszy udział w lekcji i efektywniej pracować;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z katalogu do dyskusji (w języku polskim) o urządzeniach elektrycznych i ich zastosowaniu w życiu codziennym;
po lekcji: uczniowie przygotowują infografikę na temat ulubionego urządzenia elektrycznego.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0