Numer e‑materiału: 2.4.12.3

Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Ein Tag ohne mein Tablet? / Dzień bez mojego tableta?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania i wypowiadania się na temat urządzeń elektrycznych wykorzystywanych w życiu codziennym.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia podstawowe urządzenia elektryczne używane na co dzień;

  • wyjaśnia, bez którego urządzenia elektrycznego nie wyobraża sobie swojego codziennego życia;

  • analizuje informacje zawarte na forach internetowych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcenie do działania;

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody/techniki nauczania:

  • podejście humanistyczne;

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym oraz katalogiem interaktywnym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • aktywizująca - dyskusja;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • karteczki do zapisania nazw urządzeń,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (katalog interaktywny).

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom przeczytanie informacji wprowadzającej. Następnie pyta: Czy uważacie, że urządzenia elektryczne są nieodłącznym elementem każdego dnia? Po krótkiej dyskusji nauczyciel zapisuje na tablicy słowo elektrische Geräte i poleca uczniom wypisanie znanych słówek w języku niemieckim, które są związane z urządzeniami elektrycznymi w celu powtórzenia słownictwa.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają wypowiedzi na forum w części Przeczytaj i notują nazwy urządzeń, z których oni korzystają, bądź których używają ich domownicy. Uczniowie porównują swoje notatki z wcześniej zapisanymi na tablicy określeniami urządzeń elektrycznych. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi klasę o odpowiedź na forum: Czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdania z Übung 3 z części Przeczytaj i prosi chętnych uczniów o podchodzenie do tablicy i połączenie odpowiednich fragmentów. Klasa wykonuje w parach Übung 2 z części Przeczytaj, celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy multmedialnej zdjęcia urządzeń elektrycznych zaprezentowanych w katalogu interaktywnym. Uczniowie przez około minutę przyglądają się zdjęciom i próbują zapamiętać przedstawione na zdjęciach urządzenia elektryczne. Po tym czasie uczniowie w parach próbują wymienić w języku niemieckim nazwy urządzeń elektrycznych, które pojawiły się w katalogu interaktywnym, Nauczyciel odtwarza nagrania z nazwami urządzeń elektrycznych, uczniowie powtarzają nazwy za nagraniem. Uczniowie w parach czytają opisy poszczególnych urządzeń elektrycznych i w parach dopasowują do siebie fragmenty zdań dotyczące możliwości wykorzystania różnych urządzeń elektrycznych (Übung 2) oraz uzupełniają zdania nazwami urządzeń elektrycznych (Übung 3).

  • Jako przygotowanie do kolejngo ćwiczenia uczniowie uzupełniają krzyżówkę słowami znanymi z lekcji (Aufgabe 1), dopasowują określenia czynności w języku polskim z ich niemieckimi odpowiednikami (Aufgabe 2) oraz łączą nazwy urządzeń elektrycznych z właściwymi obrazkami (Aufgabe 3).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 7 z części Sprawdź się uczniowie odpowiadają na pytanie: Bez jakiego urządzenia elektrycznego nie wyobrażasz sobie swojej codzienności? Nauczyciel wyświetla przydatne zwroty: Ich kann mir nicht …/ Ich mag …/ Für mich ist …

  • Na koniec zajęć uczniowie uzupełniają formy liczby mnogiej urządzeń elektrycznych (Aufgabe 4) oraz tworzą pary zdań w języku polskim z ich niemieckimi odpowiednikami (Aufgabe 5).

Praca domowa:

Uczniowie po wysłuchaniu nagrań dopasowują urządzenie do autora tekstu (Aufgabe 6) oraz przygotowują krótką notatkę na temat wykorzystania wybranego przez siebie urządzenia elektrycznego (Aufgabe 8).

Propozycja wykorzystania tekstu autentycznego:

  • (SMS an den Kühlschrank – das Internet der Dinge https://www.pasch-net.de/de/lernmaterial/kultur-musik/internet-der-dinge.html [dostęp: 26.09..2023].

    Uczniowie w parach zapoznają się z opisem jednego z urządzeń, oglądają także zdjęcia zamieszczone obok każdego tekstu. Aby ułatwić uczniom zrozumienie tekstu, nauczyciel przygotowuje słowniczki z wytłumaczeniem najważniejszych zwrotów i wyrażeń. Następnie nauczyciel przypina do tablicy/kładzie na ławce zdjęcia oraz karteczki z informacjami dotyczącymi opisanych w tekstach urządzeń, np. Kühlschrank mit Computer. Każda z par wybiera odpowiednie do opisywanego przez nią urządzenia karteczki oraz zdjęcia i przygotowuje plakat/kolaż, w którym przedstawia urządzenie, o którym czytała.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:

  • przed lekcją: Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z katalogiem interaktywnym już przed lekcją i zachęca ich do sprawdzenia nowych wyrażeń w słowniku. Jeśli zapoznają się z nowym słownictwem wcześniej, będą mogli brać pełniejszy udział w lekcji i efektywniej pracować;

  • w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z katalogu do dyskusji (w języku polskim) o urządzeniach elektrycznych i ich zastosowaniu w życiu codziennym;

  • po lekcji: uczniowie przygotowują infografikę na temat ulubionego urządzenia elektrycznego.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec