Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.3.3
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Schulfächer in der vierten Klasse / Przedmioty szkolne w czwartej klasie
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność informowania o przedmiotach szkolnych
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni niemieckie nazwy przedmiotów szkolnych;
opisze, ile ma godzin lekcyjnych danego przedmiotu w tygodniu;
napisze komentarz na blogu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania.
Metody i formy nauczania:
podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji w części Wprowadzenie, a następnie o zapisanie na tablicy multimedialnej planu lekcji na wybrany dzień i podanie nazw znanych im przedmiotów szkolnych w języku niemieckim.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach podają swoje ulubione przedmioty szkolne, zapisując ich nazwy w języku niemieckim. Uczniowie przyglądają się planowi godzin lekcyjnych w części Przeczytaj i zaznaczają w nim przedmioty szkolne, które także są w ich planie lekcji. Aby przygotować się do recepcji tekstu w części Przeczytaj, uczniowie wykonują Aufgabe 1 (grają w memory), Aufgabe 2 (dopasowują podpis do ilustracji) i Aufgabe 3 (łączą w pary nazwy przedmiotów szkolnych w języku polskim oraz w języku niemieckim) w części Sprawdź się.
Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj i na jego podstawie wykonują Übung 1, 2 i 3 - w parach zaznaczają informacje zgodne z treścią tekstu (Übung 1), łączą ilustrację z nazwą przedmiotu szkolnego (Übung 2) oraz uzupełniają luki słowne w tekście (Übung 3).
Uczniowie wykonują Übung 1 (wpisują niemieckie nazwy liczb), Übung 2 (decydują, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe) i Übung 3 (zaznaczają ulubione przedmioty szkolne) w części Gra edukacyjna. Nauczyciel może wprowadzić element rywalizacji i wyświetlać grę na tablicy multimedialnej. Wygrywa uczeń, który w najkrótszym czasie poprawnie ułoży wszystkie kostki domino na danym poziomie.
Uczniowie słuchają rozmowy dwóch uczniów, a następnie wybierają poprawną odpowiedź (Aufgabe 4). Następnie porządkują ilustracje zgodnie z nagraniem (Aufgabe 5) oraz wpisują liczbę lekcji w formie słownej (Aufgabe 6) w części Sprawdź się.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach. Korzystając z wzorca z Aufgabe 4 w części Sprawdź się, prowadzą podobne rozmowy: pytają się wzajemnie o liczbę godzin przeznaczonych w ich szkole na realizację wybranych przedmiotów.
Praca domowa
Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 7 z części Sprawdź się, pisząc komentarz na blogu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: warto polecić uczniom, aby wykonali Übung 1, 2 i 3 w części Gra edukacyjna przed przystąpieniem do gry; uczniowie mogą wykonać te ćwiczenia przed lekcją i sprawdzić poprawność swoich rozwiązań, korzystając z narzędzi interaktywnych;
w trakcie lekcji: wprowadzenie formy rywalizacji może podnieść motywację uczniów i prowadzić do większego zaangażowania w szukaniu poprawnych odpowiedzi;
po lekcji: tworzenie fiszek obrazkowo‑słownych w celu utrwalenia słownictwa.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0