Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Przedstawiciele filozofii postmodernistycznej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia filozofów postmodernizmu;
wskazuje punkt wyjścia filozofii postmodernistycznej;
opisuje podstawowe założenia postmodernizmu;
analizuje postmodernistyczne ujęcie roli filozofii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
rozmowa kierowana;
film;
esej filozoficzny;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Przedstawiciele filozofii postmodernistycznej” ze wskazaniem na znajdujący się w nim tekst źródłowy. Uczniowie powinni tekst przeczytać i przygotować się do jego omówienia według podanych pytań.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czym, według was, charakteryzuje się epoka postmodernistyczna?
Faza realizacyjna:
W ramach sprawdzenia przygotowania do zajęć nauczyciel pyta uczniów:
- Od jakiego założenia rozpoczyna się tekst Richarda Rorty'ego?
- Co opisuje tekst?
- Jak jest główna teza podanego fragmentu tekstu?
- W jaki sposób tekst łączy się z problematyką filozofii postmodernistycznej?Praca z multimedium nr 1. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i przydziela im zadania:
- grupy 1 i 2 zapoznają się z filmem Jaki wpływ na kształtowanie się filozofii postmodernistycznej wywarły przemiany cywilizacyjne drugiej połowy XX w.?
- grupy 2 i 3 zapoznają się z filmem i opracowują odpowiedź na pytanie: Jaka zmiana w myśleniu o społeczeństwie nastąpiła w okresie postmodernizmu?
Przedstawiciel wskazanej grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie komentują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedzi uczniów, udzielając im informacji zwrotnej.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia i polecenia od nr 1 do 7. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi. Wskazane pary prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy, zadając pytania - W wyniku czego powstał postmodernizm?
- Jakie tezy głosili filozofowie postmodernistyczni?
- Które z poglądów filozofów postmodernistycznych uważacie za najciekawsze i dlaczego?Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Praca domowa:
Napisz esej, w którym rozważysz, jaka jest rola filozofii w postmodernizmie.
Materiały pomocnicze:
Kowalczyk S., Idee filozoficzne postmodernizmu, Radom 2004.
Szahaj A., Ponowoczesność i postmodernizm dla średniozaawansowanych, Warszawa 2021.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.