Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Holiday Not for Couch Potatoes / Wakacje nie dla leniwych
Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, I.10, II.1, II.2, II.3, II.4, II.5, III.3, III.4, III.5, V.1, V.2, V.3, V.5, V.8, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z aktywnymi formami spędzania wolnego czasu.
Uczeń potrafi wymienić atrakcje turystyczne polskich Tatr oraz wybrzeży Portugalii.
Uczeń potrafi wymienić zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas uprawiania ekstremalnych sportów wodnych i wspinaczki.
Cele motywacyjne:
Uczeń kształtuje wiedzę na temat sportów ekstremalnych, niebezpieczeństw i środków bezpieczeństwa z nimi związanych.
Uczeń rozwija świadomość własnych preferencji co do form aktywnego spędzania czasu wolnego.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
metoda kognitywna
konektywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla zdjęcie gór (Przeczytaj) i pyta uczniów:
Do you like outdoor activities? Why? Why not?
What outdoor activities do you like doing on holiday? Would you try climbing that mountain?
Is there any activity you would like to learn?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach rozgrzewki uczniowie łączą wyrazy z definicjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 oraz 3 (Przeczytaj). Odczytują je pełnymi zdaniami na forum klasy i uzasadniają cytatami z tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst i uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj). Chętni odczytują zdania na forum klasy i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie pracują w parach i rozmawiają na temat:
Which of the places mentioned in the text you would most like to visit? Why?
Which of the activities mentioned in the text would you like to try?
Dodatkowo nauczyciel może poprosić o stworzenie planu wymarzonego dnia w Tatrach lub w Portugalii (np. I would like to go to Portugal. My perfect day would look like this: I get up and go to the beach. I take a surfing lesson and then…). Po zakończeniu rozmów, chętni relacjonują opinie kolegów/koleżanek.
W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Następnie opisują zdjęcia wchodzące w skład ilustracji i odpowiadają na pytanie: What you should and shouldn't do on „extreme holidays”?
Uczniowie słuchają nagrań do ilustracji interaktywnej i wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Chętni nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają na pytania z Exercise 3 (Ilustracja interaktywna):
How do you prepare to take part in an extreme sport?
Choose one discipline from the presentation above and describe how to prepare to try it.
Which sport from the presentation do you want to try? Why?
Po zakończeniu rozmów chętne pary przedstawiają na forum klasy wyniki pracy.
Faza podsumowująca:
What should you not do when kitesurfing/rafting/mountain biking/cave exploring? Nauczyciel notuje porady na tablicy. Następnie uczniowie dokonują samoewaluacji - ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach. Nauczyciel prosi o przedstawienie swoich przemyśleń osoby, które udzielały się podczas lekcji najrzadziej. Uczniowie odpowiadają na forum klasy na pytanie:
Praca domowa:
Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród *Exercise * 1–7 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.
Uczniowie piszą pracę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You spent holidays in the mountains. Write an email about it to a friend from England and:
tell the friend about the sports and activities you tried;
explain what equipment you used;
express which of them you liked the most and why.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie w parach analizują wyrażenia umieszczone w słowniku i odszukują w czytance zdania, w których te wyrazy występują. Następnie w parach sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem kolegi jest podanie polskiego odpowiednika danego wyrażenia. Z wybranymi 3 słowami/wyrażeniami układają zdania.