Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Holiday Not for Couch Potatoes / Wakacje nie dla leniwych

Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, I.10, II.1, II.2, II.3, II.4, II.5, III.3, III.4, III.5, V.1, V.2, V.3, V.5, V.8, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z aktywnymi formami spędzania wolnego czasu.

  2. Uczeń potrafi wymienić atrakcje turystyczne polskich Tatr oraz wybrzeży Portugalii.

  3. Uczeń potrafi wymienić zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas uprawiania ekstremalnych sportów wodnych i wspinaczki.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń kształtuje wiedzę na temat sportów ekstremalnych, niebezpieczeństw i środków bezpieczeństwa z nimi związanych.

  2. Uczeń rozwija świadomość własnych preferencji co do form aktywnego spędzania czasu wolnego.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla zdjęcie gór (Przeczytaj) i pyta uczniów:

  • Do you like outdoor activities? Why? Why not?

  • What outdoor activities do you like doing on holiday? Would you try climbing that mountain?

  • Is there any activity you would like to learn?

Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  1. W ramach rozgrzewki uczniowie łączą wyrazy z definicjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 oraz 3 (Przeczytaj). Odczytują je pełnymi zdaniami na forum klasy i uzasadniają cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj). Chętni odczytują zdania na forum klasy i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie pracują w parach i rozmawiają na temat:

  • Which of the places mentioned in the text you would most like to visit? Why?

  • Which of the activities mentioned in the text would you like to try?

Dodatkowo nauczyciel może poprosić o stworzenie planu wymarzonego dnia w Tatrach lub w Portugalii (np. I would like to go to Portugal. My perfect day would look like this: I get up and go to the beach. I take a surfing lesson and then…). Po zakończeniu rozmów, chętni relacjonują opinie kolegów/koleżanek.

  1. W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Następnie opisują zdjęcia wchodzące w skład ilustracji i odpowiadają na pytanie: What you should and shouldn't do on „extreme holidays”?

  2. Uczniowie słuchają nagrań do ilustracji interaktywnej i wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Chętni nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają na pytania z Exercise 3 (Ilustracja interaktywna):

  • How do you prepare to take part in an extreme sport?

  • Choose one discipline from the presentation above and describe how to prepare to try it.

  • Which sport from the presentation do you want to try? Why?

Po zakończeniu rozmów chętne pary przedstawiają na forum klasy wyniki pracy.

Faza podsumowująca:

What should you not do when kitesurfing/rafting/mountain biking/cave exploring? Nauczyciel notuje porady na tablicy. Następnie uczniowie dokonują samoewaluacji - ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach. Nauczyciel prosi o przedstawienie swoich przemyśleń osoby, które udzielały się podczas lekcji najrzadziej. Uczniowie odpowiadają na forum klasy na pytanie:

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród  *Exercise * 1–7 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

  2. Uczniowie piszą pracę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You spent holidays in the mountains. Write an email about it to a friend from England and:

  • tell the friend about the sports and activities you tried;

  • explain what equipment you used;

  • express which of them you liked the most and why.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie w parach analizują wyrażenia umieszczone w słowniku i odszukują w czytance zdania, w których te wyrazy występują. Następnie w parach sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem kolegi jest podanie polskiego odpowiednika danego wyrażenia. Z wybranymi 3 słowami/wyrażeniami układają zdania.