Autorki e‑materiału: Marta Mrozik, Katarzyna Król

Autorka scenariusza: Monika Ekert

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Let's Go to the Shop / Chodźmy do sklepu

Grupa docelowa: klasa 1 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: 1.7, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.1, 4.3, 5.2, 6.3, 7, 8.1, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń nazywa wybrane produkty w sklepiku szkolnym.

  2. Uczeń pyta o ceny produktów.

  3. Uczeń prosi sprzedawcę o produkt.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija umiejętności komunikacyjne w codziennych sytuacjach.

  2. Uczeń kształci umiejętność pracy w grupie.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca całego zespołu klasowego

  2. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed lekcją nauczyciel przygotowuje zestawy kart obrazkowych przedstawiających rubber, pencil, notebook, banana, apple, juice, sandwich - uczniowie będą z pomocą kart bawić się w sklep.

Ochotnicy podchodzą do tablicy układają puzzle z Exercise 1 (Przeczytaj). Nauczyciel wskazuje różne elementy i pyta: What is it? Uczniowie chórem odpowiadają. Na koniec nauczyciel odtwarza nagrania, a dzieci najpierw powtarzają cały wyraz, a potem go sylabizują.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel włącza nagrania z historyjką (Przeczytaj). Uczniowie w trakcie słuchania układają w kolejności obrazki rozdane przez nauczyciela (Załącznik 1). Nauczyciel decyduje, czy uczniowie pracują samodzielnie, w parach lub małych grupach. Po wykonaniu zadania, uczniowie sprawdzają z nauczycielem poprawność wykonania zadania.

  2. Uczniowie wspólnie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Nauczyciel odtwarza nagranie i pyta uczniów, co powinno być pierwsze, drugie itd. Na koniec nauczyciel nazywa po kolei wszystkie obrazki. Zakrywa dowolny i prosi uczniów, żeby powtórzyli wszystkie słowa, łącznie z tym zakrytym. Nauczyciel zmienia obrazek albo zakrywa dwa, trzy obrazki itd. aż zakryje wszystkie, dzieci kolejno powtarzają wszystkie nazwy.

  3. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Nauczyciel wyświetla zadanie na tablicy i prosi dzieci, żeby wskazały właściwe odpowiedzi.

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Animacja) i mówi: Show me a pencil/an apple itd. Ochotnicy podchodzą do tablicy i przeciągają wyrazy we właściwe miejsca.

  5. Nauczyciel odtwarza animację (Animacja). Dzieci w grupach tworzą przebieg sceny kupowania przy pomocy prostych rysunków (patrz Załącznik 1). Notatki wizualne mają im pomóc w kolejnym etapie lekcji.

  6. Nauczyciel dzieli klasę na pięcioosobowe grupy. Każda grupa ma za zadanie przygotować scenkę w sklepie podobną do tej z animacji. Chętne grupy prezentują scenki na forum klasy.

  7. Nauczyciel odtwarza nagrania z Exercise 2 (Animacja). Jeśli uczniowie uważają, że obrazek pasuje do nagrania, podnoszą kciuki. Jeśli sądzą, że nie pasuje, kierują kciuki w dół. Nauczyciel zaznacza odpowiedzi w ćwiczeniu i sprawdza ich poprawność.

  8. Ochotnik podchodzi do tablicy, aby wykonać Exercise 3 (Animacja). Odtwarza nagranie, a pozostali uczniowie podają nazwy przedmiotów, które ich zdaniem pasują.

  • *Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

Na zakończenie nauczyciel proponuje zabawę I’m thinking about something… Uczniowie zgadują, o jaki przedmiot chodzi i podają jego nazwę.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.

Materiały pomocnicze:

Zestawy kart obrazkowych przedstawiających: pencil, rubber, notebook, sandwich, apple, banana, juice.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie pracują w parach. Stają po dwóch stronach ławki. Jedna osoba jest sprzedawcą, a druga klientem sklepu. Sprzedawca dostaje od nauczyciela karty obrazkowe przedstawiające pencil, rubber, notebook, sandwich, apple, banana, juice. Następnie uczniowie odgrywają scenki zakupów. Klienci proszą o produkty np.: Hello, I want an apple, please, sprzedawcy podają produkty i mówią*: Here you are.* Mogą też dodać cenę produktu (It's 3 zlotys/pounds). Klienci mówią: Thank you! Uczniowie zamieniają się rolami i odgrywają scenkę kilka razy.

Załączniki dla nauczyciela:

Załącznik nr 1

R1cIWy4O5t0jw

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 4.49 MB w języku polskim