Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Lech
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: How to Save Money? / Jak oszczędzać pieniądze?
Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.7, II.1, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.4, V.5, V.6, VII.1, VII.5
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości
Cele operacyjne:
Uczeń umie wypowiadać się w kwestiach związanych z oszczędzaniem pieniędzy i robieniem zakupów, stosując odpowiednie słownictwo.
Uczeń rozwija słownictwo pozwalające wypowiedzieć się w kwestii rozsądnego kupowania.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo związane z oszczędzaniem pieniędzy i robieniem zakupów.
Uczeń kształtuje zrozumienie istoty oszczędzania oraz rozsądnego kupowania.
Uczeń rozwija wiedzę na temat sposobów oszczędzania i rozsądnego gospodarowania pieniędzmi.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie na początku sekcji Przeczytaj i pyta: Do you save money? How? If not – why not? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel pyta: How can teenagers save money? Uczniowie pracują w parach, a następnie prezentują pomysły na forum klasy.
Uczniowie czytają tekst How to Save Money. A Guide for Teenagers i porównują propozycje z pkt 1 z informacjami podanymi w tekście.
Uczniowie ponownie czytają tekst, a następnie wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 3 i 4 (Przeczytaj). Chętna osoba odczytuje tekst na forum klasy. Dodatkowo uczniowie mogą ułożyć zdania lub wyjaśnić znaczenie wyrażeń, które nie stanowiły odpowiedzi w zadaniu.
Nauczyciel pyta, która z rad dotyczących oszczędzania przedstawiona w tekście najbardziej do nich przemawia, a która jest najtrudniejsza do zrealizowania. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie zaznaczają w tekście przydatne ich zdaniem wyrażenia związane z oszczędzaniem.
W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę. Uczniowie zastanawiają się, w jakich sytuacjach mogą być użyte zdania z ćwiczenia. Pracują w parach, a następnie podają propozycje na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną, a następnie wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Uzasadniają odpowiedzi. Sprawdzają je w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Uczniowie rozwijają każde z pięciu zdań podanych w ćwiczeniu, podając kilka szczegółów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, wykonują ustnie Exercise 7 (Sprawdź się). Najpierw do każdego pytania tworzą minibank słownictwa, odwołując się do wcześniejszych etapów lekcji, a następnie odpowiadają na pytania, wykorzystując przygotowane słownictwo.
Uczniowie dokonują samoewaluacji – ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You write a blog about managing money in a reasonable way. You are planning to save some money for a concert ticket. In your blog entry:
write what saving plan you have prepared;
write how you are going to get some extra money;
ask your friends for their saving ideas.
Your blog entry should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie analizują prezentację multimedialną z e‑materiału i tworzą mapę pojęć z wyrażeniami związanymi z zakupami i oszczędzaniem, które wystąpiły w tej prezentacji.