Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Dane osobowe – ich przetwarzanie i ochrona
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
4) charakteryzuje na przykładach różne rodzaje norm społecznych (w tym ich genezę), wyjaśnia mechanizm kontroli społecznej oraz skutki łamania tych norm.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia przykłady danych osobowych oraz danych wrażliwych;
wyjaśnia, na czym polega przetwarzanie danych osobowych;
scharakteryzuje obowiązki administratora oraz inspektora danych osobowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki do losowania.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Chętne lub wybrane osoby przygotowują prezentacje na temat znanych z mediów przykładów ujawnienia danych osobowych.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałem przed lekcją.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Dane osobowe – ich przetwarzanie i ochrona” i celów zajęć.
Uczniowie metodą burzy mózgów podaję przykłady danych osobowych oraz danych wrażliwych. Chętna lub wybrana osoba zapisuje je na tablicy, wykorzystując mapę myśli.
Faza realizacyjna:
Uczniowie prezentują przygotowane przez siebie wystąpienia dotyczące przypadków ujawnienia danych osobowych.
Nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą tego, czy zaprezentowanych sytuacji dało się uniknąć, a jeśli tak, w jaki sposób.
Uczniowie w parach przygotowują zasady, których warto się trzymać, by chronić swoje dane osobowe.
Następnie dwójki łączą się w czwórki i porównują przygotowane przez siebie listy. Opracowują wspólną listę. Następne czwórki łączą się w ósemki, a w końcu cały zespół klasowy opracowuje wspólny kodeks postępowania z danymi osobowymi.
Uczniowie porównują przygotowaną przez siebie listę zasad z tą, która jest umieszczona w prezentacji multimedialnej.
Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie, jakie znaczenie dla ochrony danych osobowych ma prawo do bycia zapomnianym i jak na kwestie ochrony danych wpływa cyfryzacja.
Faza podsumowująca:
Chętna lub wybrana osoba podsumowuje najważniejsze informacje zawarte w e‑materiale.
Omówienie przebiegu zajęć, przedstawienie mocnych i słabych stron pracy zespołów i przekazanie informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Utrwalić powtarzany materiał do sprawdzianu.
Materiały pomocnicze:
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.
J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.
A. Antoszewski, R. Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Zasoby multimedium można wykorzystać do przeprowadzenia lekcji odwróconej.