Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Dane osobowe – ich przetwarzanie i ochrona

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

4) charakteryzuje na przykładach różne rodzaje norm społecznych (w tym ich genezę), wyjaśnia mechanizm kontroli społecznej oraz skutki łamania tych norm.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia przykłady danych osobowych oraz danych wrażliwych;

  • wyjaśnia, na czym polega przetwarzanie danych osobowych;

  • scharakteryzuje obowiązki administratora oraz inspektora danych osobowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • mapa myśli.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki do losowania.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Chętne lub wybrane osoby przygotowują prezentacje na temat znanych z mediów przykładów ujawnienia danych osobowych.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałem przed lekcją.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu „Dane osobowe – ich przetwarzanie i ochrona” i celów zajęć.

  2. Uczniowie metodą burzy mózgów podaję przykłady danych osobowych oraz danych wrażliwych. Chętna lub wybrana osoba zapisuje je na tablicy, wykorzystując mapę myśli.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie prezentują przygotowane przez siebie wystąpienia dotyczące przypadków ujawnienia danych osobowych.

  2. Nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą tego, czy zaprezentowanych sytuacji dało się uniknąć, a jeśli tak, w jaki sposób.

  3. Uczniowie w parach przygotowują zasady, których warto się trzymać, by chronić swoje dane osobowe.

  4. Następnie dwójki łączą się w czwórki i porównują przygotowane przez siebie listy. Opracowują wspólną listę. Następne czwórki łączą się w ósemki, a w końcu cały zespół klasowy opracowuje wspólny kodeks postępowania z danymi osobowymi.

  5. Uczniowie porównują przygotowaną przez siebie listę zasad z tą, która jest umieszczona w prezentacji multimedialnej.

  6. Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie, jakie znaczenie dla ochrony danych osobowych ma prawo do bycia zapomnianym i jak na kwestie ochrony danych wpływa cyfryzacja.

Faza podsumowująca:

  1. Chętna lub wybrana osoba podsumowuje najważniejsze informacje zawarte w e‑materiale.

  2. Omówienie przebiegu zajęć, przedstawienie mocnych i słabych stron pracy zespołów i przekazanie informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Utrwalić powtarzany materiał do sprawdzianu.

Materiały pomocnicze:

  • Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.

  • J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.

  • A. Antoszewski, R. Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Zasoby multimedium można wykorzystać do przeprowadzenia lekcji odwróconej.