Autorka e‑materiału: Katarzyna Piotrowska

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: How About Taking Up Aquathlon? / A może by tak zacząć uprawiać aquathlon?

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, III.1, III.4, III.5, III.7, V.4, V.6, V.11, V.12, VII.4, VIII.1, VIII.3, X, XII

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące aquathlonu.

  2. Uczeń potrafi wskazać akcesoria i określić warunki niezbędne do uprawiania aquathlonu oraz opisać zamieszczoną w materiale fotografię.

  3. Uczeń potrafi zredagować wpis na blog, w którym zachęca do uprawiania aquathlonu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy dotyczące aquathlonu.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę z zakresu aquathlonu.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające uczestników aquathlonu i pyta, co wiedzą na temat tego typu zawodów (ewentualnie: jak je sobie wyobrażają). Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę. Dodatkowo uczniowie w parach lub na forum klasy mogą odpowiedzieć na zadane przez nauczyciela pytania o to, którego ze sportów próbowali, który jest najtrudniejszy, którego chcieliby spróbować itd.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pierwszy akapit tekstu Would You Fancy Starting In An Aquathlon? i na forum klasy odpowiadają na pytanie nauczyciela: What is aquathlon?

  2. Uczniowie pracują w trzyosobowych grupach (osoba A, osoba B, osoba C). Uczeń A zapoznaje się z drugim i trzecim akapitem tekstu, uczeń B czyta czwarty i piąty, a uczeń C przyswaja treść dwóch ostatnich akapitów. W swoich grupach uczniowie streszczają przeczytane fragmenty. Nauczyciel na forum klasy pyta uczniów, czego dowiedzieli się od kolegów/koleżanek.

  3. Uczniowie czytają cały tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Wyznaczone przez nauczyciela osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  6. Uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat aquathlonu, w której uwzględniają odpowiedzi na pytania z Exercise 5 (Przeczytaj). Wyznaczone przez nauczyciela osoby odczytują prace na forum klasy.

  7. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  8. Uczniowie grają w grę edukacyjną, a następnie wykonują Exercise 2–4 (Gra edukacyjna). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.

  9. Uczniowie mogą zagrać w parach lub w dwóch grupach w kółko i krzyżyk w ramach podsumowania tego etapu lekcji. W każdym polu na planszy do gry umieszczany jest jeden wyraz z gry edukacyjnej. Zadanie polega na ułożeniu własnego zdania z danym wyrazem lub na utworzeniu pytania, na które odpowiedzią będzie wpisany wyraz (np.: gogglesWhat do some sportspeople wear to see better in water in a swim race?).

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). W opisie wykorzystują podaną przez nauczyciela liczbę wyrazów z lekcji (np. dziesięć).

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have taken up a new sport – aquathlon – and hope to get your peers interested in it. Write a blog post in which you:

  • explain what aquathlon is and how it differs from triathlon;

  • write about why you think aquathlon might be interesting for teenagers;

  • describe your plans for the sport;

  • encourage your readers to try aquathlon and write their opinions in the comments.

Use between 100 and 150 words.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału, historia parasportsmenki Melissy Reid i jej przygody z aquathonem: https://triathloninspires.com/melissa-reid/

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  1. W ramach pracy domowej, wykorzystując słownictwo z gry edukacyjnej z e‑materiału, uczniowie przygotowują się do rozmowy na temat aquathlonu. Na kolejnej lekcji pracują w grupach trzyosobowych. Uczeń A prowadzi rozmowę z uczniem B w taki sposób, aby wspólnie wykorzystali oni jak najwięcej wyrażeń z gry edukacyjnej. Uczeń C monitoruje przebieg rozmowy i użycie słownictwa. W razie potrzeby zadaje pytania, tak aby ułatwić uczniom użycie większej liczby wyrażeń.

  2. Uczniowie czytają w domu artykuł: https://triathloninspires.com/melissa-reid/ prezentujący historię Melissy Reid i na kolejnej lekcji najpierw ustnie ją streszczają, a a następnie dyskutują na forum klasy na temat: Was Melissa's story inspiring for you? Why?/How?/Why not?