Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
O tym jak ludu rzesza szła pod wodzą Mojżesza
Grupa docelowa
szkoła podstawowa, klasa 5
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń charakteryzuje religię starożytnego Izraela.
Kształtowane kompetencje ogólne:
porozumiewanie się w języku ojczystym,
umiejętność uczenia się.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
lokalizuje w czasie i przestrzeni cywilizację starożytnego Izraela,
wyjaśnia związki przyczynowo‑skutkowe pomiędzy zachowaniem faraona, a postawą Hebrajczyków,
wskazuje na fakty zawarte w tekście, które trudno udowodnić naukowo (np. rozstąpienie się Morza Czerwonego),
wyjaśnia różnicę między politeizmem a monoteizmem.
Metody/techniki kształcenia:
metody programowane: z wykorzystaniem e‑podręcznika, z użyciem multimediów;
metody problemowe: aktywizujące: dyskusja
, mapa mentalna;
metody podające: pogadanka, wykład
.
Formy organizacji pracy
indywidualna
zbiorowa
grupowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel przedstawia temat lekcji oraz wyjaśnia jaki jest cel lekcji.
W krótkiej rozmowie nauczającej, nauczyciel przypomina najważniejsze cechy religii starożytnych Egipcjan. Następnie informuje uczniów, że poznają jeden z najważniejszych epizodów dziejów starożytnych Izraelitów, o którym wiedzę czerpiemy z Biblii, a dokładnie ze Starego Testamentu. Nauczyciel wskazuje na mapie miejsca, z którymi związana jest treść zajęć. Wyjaśnia też szczególną rolę Biblii w poznawaniu dziejów Żydów, wskazując, że w okresie poprzedzającym wydarzenia będące tematem lekcji, znamy je tylko ze Starego Testamentu. Brakuje bowiem innych źródeł, które mogłyby opowiedzieć nam o losach Żydów.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę obejrzą fragment filmu pt. O tym jak ludu rzesza szła pod wodzą Mojżesza. Zadaniem uczniów będzie wynotowanie w pamięci informacji, na temat wierzeń Izraelitów.
Uczniowie oglądają fragment filmu do słów eksperta To jest chyba najważniejsza księga dla zachodniej cywilizacji europejskiej.
Po projekcji nauczyciel zapisuje na tablicy hasło Judaizm, a uczniowie podają zapamiętane fakty, tworząc w ten sposób mapę mentalną zawierającą najważniejsze informacje dotyczące systemu religijnego stworzonego przez starożytnych Izraelczyków.
Nauczyciel zwraca szczególną uwagę na wyjątkowość tego systemu religijnego, wynikającą z istnienia tylko jednego Boga, a następnie w krótkim wykładzie opisuje charakterystyczne cechy wierzeń Żydów.
W kolejnej części lekcji nauczyciel wyjaśnia, że dzieje Żydów pełne były niezwykłych wydarzeń, które wiązały się z – jak Żydzi sami wierzyli – ingerencją ich Boga. Jednym z takich wydarzeń było wyprowadzenie Żydów z Egiptu pod wodzą Mojżesza.
Przed projekcją filmu nauczyciel rozdaje uczniom kartki papieru i poleca podzielić je na dwie części. W pierwszej uczniowie będą zapisywać informacje, które ich zdaniem mogą być faktem historycznym, a w drugiej informacje, których nie da się potwierdzić w sposób naukowy.
Uczniowie oglądają fragment filmu opowiadający historię Mojżesza i wyjścia Żydów z Egiptu.
Po projekcji uczniowie uzupełniają kolumny na kartkach, a następnie wybrane osoby odczytują zapisane informacje. Na tej podstawie nauczyciel inicjuje dyskusję wokół roli Biblii jako źródła wiedzy o przeszłości.
Podsumowaniem dyskusji będzie wypowiedź w ostatnim fragmencie filmu. Po projekcji nauczyciel zwraca uwagę, że choć wiele z opisanych w Biblii wydarzeń wymyka się naukowemu rozumowaniu, to spora część z nich okazała się faktami dzięki prowadzonym badaniom naukowym.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel inicjuje pogadankę, w trakcie której sprawdza stopień opanowania wiedzy i umiejętności zdobytych przez uczniów na zajęciach.
Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.
Nauczyciel podsumowuje lekcję, wykorzystując do tego ostatnią stronę Podsumowanie. Uczniowie formułują wnioski.
Praca domowa
Przygotuj zadanie sprawdzające wiedzę (może ono mieć dowolną formę) na temat wybranego przez ciebie fragmentu opowieści o dziejach narodu żydowskiego w czasach Mojżesza. W celu wykonania zadania możesz wykorzystać Biblię on‑line dzięki, której łatwo znajdziesz interesujący Cię fragment.
Metryczka
Tytuł
O tym jak ludu rzesza szła pod wodzą Mojżesza
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego w‑materiał się odnosi
Lud jedynego Boga - starożytny Izrael
Przedmiot
historia
Etap edukacyjny
szkoła podstawowa
Podstawa programowa
3. Starożytny Izrael. Uczeń:
1) charakteryzuje podstawowe symbole i główne zasady judaizmu;
Nowa podstawa programowa
I. Cywilizacje starożytne. Uczeń:
2) lokalizuje w czasie i przestrzeni cywilizacje Starożytnego Wschodu (Mezopotamii, Egiptu i Izraela), cywilizacje nad wielkimi rzekami (Indie i Chiny) oraz cywilizacje starożytnej Grecji i Rzymu;
3) charakteryzuje strukturę społeczeństwa i system wierzeń w Egipcie, Grecj i Rzymie, religię starożytnego Izraela; wyjaśnia różnicę między politeizmem a monoteizmem;
Kompetencje kluczowe:
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie:
1) porozumiewanie się w języku ojczystym,
5) umiejętność uczenia się.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczeń:
wyszukuje informacje w zadanym tekście (tu: Księga Wyjścia) informacje na temat Izraelitów,
wyjaśnia związki przyczynowo‑skutkowe pomiędzy zachowaniem faraona, a postawą Hebrajczyków,
wskazuje na fakty zawarte w tekście, które trudno udowodnić naukowo (np. rozstąpienie się Morza Czerwonego)
wyjaśnia różnice pomiędzy monoteizmem i politeizmem powołując się na przykłady.
Powiązanie z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/166246/v/latest/t/student-canon/m/tve6GwH3Hn
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/166246/v/latest/t/student-canon/m/tve6GwH3Hn#tve6GwH3Hn_0000000Z
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/166246/v/latest/t/student-canon/m/tve6GwH3Hn#tve6GwH3Hn_0000001R