Scenariusz

Autor

Learnetic

Temat zajęć

O tym jak ludu rzesza szła pod wodzą Mojżesza

Grupa docelowa

szkoła podstawowa, klasa 5

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń charakteryzuje religię starożytnego Izraela.

Kształtowane kompetencje ogólne:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • umiejętność uczenia się.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

  • lokalizuje w czasie i przestrzeni cywilizację starożytnego Izraela,

  • wyjaśnia związki przyczynowo‑skutkowe pomiędzy zachowaniem faraona, a postawą Hebrajczyków,

  • wskazuje na fakty zawarte w tekście, które trudno udowodnić naukowo (np. rozstąpienie się Morza Czerwonego),

  • wyjaśnia różnicę między politeizmem a monoteizmem.

Metody/techniki kształcenia:

  • metody programowane: z wykorzystaniem e‑podręcznika, z użyciem multimediów;

  • metody problemowe: aktywizujące: dyskusja

    , mapa mentalna;

  • metody podające: pogadanka, wykład

    .

Formy organizacji pracy

  • indywidualna

  • zbiorowa

  • grupowa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

Czynności organizacyjne.

Nauczyciel przedstawia temat lekcji oraz wyjaśnia jaki jest cel lekcji.

W krótkiej rozmowie nauczającej, nauczyciel przypomina najważniejsze cechy religii starożytnych Egipcjan. Następnie informuje uczniów, że poznają jeden z najważniejszych epizodów dziejów starożytnych Izraelitów, o którym wiedzę czerpiemy z Biblii, a dokładnie ze Starego Testamentu. Nauczyciel wskazuje na mapie miejsca, z którymi związana jest treść zajęć. Wyjaśnia też szczególną rolę Biblii w poznawaniu dziejów Żydów, wskazując, że w okresie poprzedzającym wydarzenia będące tematem lekcji, znamy je tylko ze Starego Testamentu. Brakuje bowiem innych źródeł, które mogłyby opowiedzieć nam o losach Żydów.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę obejrzą fragment filmu pt. O tym jak ludu rzesza szła pod wodzą Mojżesza. Zadaniem uczniów będzie wynotowanie w pamięci informacji, na temat wierzeń Izraelitów.

Uczniowie oglądają fragment filmu do słów eksperta To jest chyba najważniejsza księga dla zachodniej cywilizacji europejskiej.

Po projekcji nauczyciel zapisuje na tablicy hasło Judaizm, a uczniowie podają zapamiętane fakty, tworząc w ten sposób mapę mentalną zawierającą najważniejsze informacje dotyczące systemu religijnego stworzonego przez starożytnych Izraelczyków.

Nauczyciel zwraca szczególną uwagę na wyjątkowość tego systemu religijnego, wynikającą z istnienia tylko jednego Boga, a następnie w krótkim wykładzie opisuje charakterystyczne cechy wierzeń Żydów.

W kolejnej części lekcji nauczyciel wyjaśnia, że dzieje Żydów pełne były niezwykłych wydarzeń, które wiązały się z – jak Żydzi sami wierzyli – ingerencją ich Boga. Jednym z takich wydarzeń było wyprowadzenie Żydów z Egiptu pod wodzą Mojżesza.

Przed projekcją filmu nauczyciel rozdaje uczniom kartki papieru i poleca podzielić je na dwie części. W pierwszej uczniowie będą zapisywać informacje, które ich zdaniem mogą być faktem historycznym, a w drugiej informacje, których nie da się potwierdzić w sposób naukowy.

Uczniowie oglądają fragment filmu opowiadający historię Mojżesza i wyjścia Żydów z Egiptu.

Po projekcji uczniowie uzupełniają kolumny na kartkach, a następnie wybrane osoby odczytują zapisane informacje. Na tej podstawie nauczyciel inicjuje dyskusję wokół roli Biblii jako źródła wiedzy o przeszłości.

Podsumowaniem dyskusji będzie wypowiedź w ostatnim fragmencie filmu. Po projekcji nauczyciel zwraca uwagę, że choć wiele z opisanych w Biblii wydarzeń wymyka się naukowemu rozumowaniu, to spora część z nich okazała się faktami dzięki prowadzonym badaniom naukowym.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel inicjuje pogadankę, w trakcie której sprawdza stopień opanowania wiedzy i umiejętności zdobytych przez uczniów na zajęciach.

Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.

Nauczyciel podsumowuje lekcję, wykorzystując do tego ostatnią stronę Podsumowanie. Uczniowie formułują wnioski.

1

Praca domowa

Przygotuj zadanie sprawdzające wiedzę (może ono mieć dowolną formę) na temat wybranego przez ciebie fragmentu opowieści o dziejach narodu żydowskiego w czasach Mojżesza. W celu wykonania zadania możesz wykorzystać Biblię on‑line dzięki, której łatwo znajdziesz interesujący Cię fragment.

m881c815d7b303cac_1519378789093_0

Metryczka

Tytuł

O tym jak ludu rzesza szła pod wodzą Mojżesza

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego w‑materiał się odnosi

Lud jedynego Boga - starożytny Izrael

Przedmiot

historia

Etap edukacyjny

szkoła podstawowa

Podstawa programowa

3. Starożytny Izrael. Uczeń:

1) charakteryzuje podstawowe symbole i główne zasady judaizmu;

Nowa podstawa programowa

I. Cywilizacje starożytne. Uczeń:

2) lokalizuje w czasie i przestrzeni cywilizacje Starożytnego Wschodu (Mezopotamii, Egiptu i Izraela), cywilizacje nad wielkimi rzekami (Indie i Chiny) oraz cywilizacje starożytnej Grecji i Rzymu;

3) charakteryzuje strukturę społeczeństwa i system wierzeń w Egipcie, Grecj i Rzymie, religię starożytnego Izraela; wyjaśnia różnicę między politeizmem a monoteizmem;

Kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym,

5) umiejętność uczenia się.

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • wyszukuje informacje w zadanym tekście (tu: Księga Wyjścia) informacje na temat Izraelitów,

  • wyjaśnia związki przyczynowo‑skutkowe pomiędzy zachowaniem faraona, a postawą Hebrajczyków,

  • wskazuje na fakty zawarte w tekście, które trudno udowodnić naukowo (np. rozstąpienie się Morza Czerwonego)

  • wyjaśnia różnice pomiędzy monoteizmem i politeizmem powołując się na przykłady.