Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak zbudowane są kryształy molekularne?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje budowę kryształów molekularnych;

  • wymienia oddziaływania, jakie występują w kryształach molekularnych;

  • porównuje budowę kryształów molekularnych z kryształami jonowymi i kowalencyjnymi.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika okienko informacyjne;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: czy i jak powiązane są ze sobą cząsteczki w krysztale molekularnym?  Jakie właściwości fizyczne mają kryształy molekularne?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele, które uczniowie zapisują w portfolio.

  3. Rozpoznanie wiedzy wstępnej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia kryształy molekularne.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie analizują tekst w dostępnych źródłach informacji, w tym e‑materiał - kryształy molekularne, zwracając uwagę na ich budowę, przykłady, właściwości.

  2. Nauczyciel inicjuje dyskusję zadając przykładowe pytania: czym są kryształy molekularne? Jak są połączone zbiory cząsteczek w kryształach molekularnych? Jakie substancje tworzą kryształy molekularne? Co to jest komórka elementarna? W jakich substancjach zbiory cząsteczek połączone są za pomocą sil van der Waalsa? Jakie substancje tworzą kryształy molekularne, gdzie występują wiązania wodorowe? Nauczyciel wspiera uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  3. Uczniowie w parach analizują animację 3D w medium bazowym.

  4. Okienko informacyjne - forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostanie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.

  5. Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:

  • Z czego zbudowane są kryształy molekularne?

  • Jakie właściwości fizyczne mają kryształy molekularne?

  • Czym się różnią kryształy molekularne od kryształów jonowych czy kowalencyjnych?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się dziś nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudności...

Praca domowa:

Nauczyciel prosi, aby uczniowie postarali się znaleźć w dostępnych źródłach informacji inne przykłady związków, tworzących kryształy molekularne.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Model 3D struktury krystalicznej kryształów molekularnych może być wykorzystana jako pomoc podczas przygotowywania się przez uczniów do lekcji, czy też do porównywania z innymi modelami kryształów.

Materiały pomocnicze:

Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Z czego zbudowane są kryształy molekularne?

  • Jakie właściwości fizyczne mają kryształy molekularne?

  • Czym się różnią kryształy molekularne od kryształów jonowych czy kowalencyjnych?