Numer e‑materiału: 1.3.12.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wie ist das Wetter? / Jaka jest pogoda?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy o pogodzie

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
12) przyroda wokół mnie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;
3) pisze bardzo proste i krótkie zdania według wzoru i samodzielnie.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie o pogodę;

  • opisuje pogodę: wymienia podstawowe zjawiska atmosferyczne.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym;

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • lekcja jest realizowana różnorodnymi metodami i technikami pracy.

Strategie uczenia się
  • odbiór i przekaz informacji za pomocą różnych technik;

  • używanie gestów i mimiki;

  • obniżanie poziomu lęku (zabawa, muzyka, śmiech).

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera.

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • praca z tekstem;

  • zabawa na dywanie;

  • głuchy telefon;

  • pantomima;

  • gra multimedialna;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty obrazkowe.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra dydaktyczna (domino)

Na kolejnych zajęciach uczniowie grają w grę w ramach rozgrzewki językowej.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. W ramach rozgrzewki uczniowie recytują wiersz lub śpiewają piosenkę – w zależności od tego, czego uczyli się ostatnio.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ilustrację bez dialogów (e‑materiał: Przeczytaj, scena w salonie z udziałem mamy, taty i Bena). Uczniowie analizują sytuację widoczną na ilustracji i zastanawiają się, o co pyta tata. Podają swoje propozycje.

Nauczyciel prezentuje dialog. Uczniowie weryfikują swoje propozycje, porównując je z treścią dialogu.

Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel czyta dwa zdania: Es ist warm. Es ist kalt. Ilustruje ich znaczenie za pomocą gestów i mimiki. Uczniowie powtarzają zdania na głos.

pantomima

Nauczyciel prezentuje trzy karty obrazkowe ilustrujące słońce, deszcz i wiatr. W obecności uczniów zapisuje na kartkach trzy zdania: Es ist windig. Es regnet. Die Sonne scheint. Uczniowie pomagają w dopasowaniu obrazków do zdań. Uczniowie czytają zdania na głos. Nauczyciel prezentuje dwie karty obrazkowe z termometrem. Na jednym z nich jest niska, na drugim wysoka temperatura. Uczniowie dopasowują zdania (Es ist warm. Es ist kalt.) do tych obrazków.

Nauczyciel pyta uczniów, jaka jest dziś pogoda. Uczniowie wybierają odpowiednią kartę (lub karty) i czytają zdanie (zdania).

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jak brzmiało jego pytanie wypowiedziane chwilę wcześniej. Uczniowie próbują je odtworzyć. W razie problemów posiłkują się tekstem dialogu. 

Chodzi o pytanie: Wie ist das Wetter?

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy czteroosobowe. Każda grupa otrzymuje cztery kartki z wyrazami, które utworzą pytanie: Wie ist das Wetter? Jeden uczeń trzyma jedną kartkę. Zadaniem uczniów jest ustawić się w takiej kolejności, aby powstało poprawne pytanie.

praca w grupach

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w grę multimedialną na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Multimedium). 

praca w parach

15 min

Jeśli w szkole brakuje sprzętu, nauczyciel przygotowuje analogową wersję gry.

Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Uczniowie otrzymują zestaw trzech zdjęć. Układają je zgodnie z kolejnością w nagraniu.

Uczniowie słuchają nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Spośród czterech otrzymanych obrazków wybierają te, które pasują do nagrania.

Uczniowie otrzymują zdjęcie oraz zdania. Przyporządkowują zdania do osób na zdjęciu i czytają dialog z podziałem na role. Po odczytaniu dialogu zamieniają się rolami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Uczniowie grają w głuchy telefon. Hasłem jest pytanie: Wie ist das Wetter?

plenum

Faza podsumowująca

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę jednoręki bandyta. Każdorazowo na ekranie widać trzy elementy: rysunek, zdanie i zdjęcie. Uczniowie decydują, czy wszystkie elementy wyrażają tę samą treść. Jeśli tak, uczniowie wstają, jeśli nie – siedzą.

plenum

15 min

Nauczyciel podchodzi do uczniów z koszykiem wypełnionym obrazkami. Uczeń losuje obrazek i zapisuje na nim, jaką pogodę przedstawia, np. Es ist warm. Die Sonne scheint. Następnie uczniowie podnoszą swoją ilustrację tak, aby pozostali uczniowie ją widzieli. Nauczyciel pyta: Wie ist das Wetter? Uczniowie odczytują na głos swoje zdania.

praca indywidualna

Uczniowie gromadzą się na dywanie. Gra muzyka. Gdy muzyka cichnie, uczniowie zadają sobie wzajemnie pytanie o pogodę. Każdy odpowiada zgodnie z ilustracją, którą otrzymał do poprzedniego ćwiczenia, i zadaje to samo pytanie drugiej osobie. Celem tych dialogów jest odnalezienie ucznia z takim samym obrazkiem. Ten, kto znajdzie partnera, siada wraz z nim w ławce. Pozostali uczniowie grają dalej.

plenum

gra językowa - domino

Nauczyciel wyznacza zadanie domowe: uczniowie przygotują rysunek ze swoją ulubioną pogodą i podpiszą przedstawione na nim zjawiska pogodowe.

Nauczyciel żegna się z uczniami.

plenum

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. W ramach rozgrzewki uczniowie recytują wiersz lub śpiewają piosenkę – w zależności od tego, czego uczyli się ostatnio.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ilustrację bez dialogów (e‑materiał: Przeczytaj, scena w salonie z udziałem mamy, taty i Bena). Uczniowie analizują sytuację widoczną na ilustracji i zastanawiają się, o co pyta tata. Podają swoje propozycje.

Nauczyciel prezentuje dialog. Uczniowie weryfikują swoje propozycje, porównując je z treścią dialogu.

Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel czyta dwa zdania: Es ist warm. Es ist kalt. Ilustruje ich znaczenie za pomocą gestów i mimiki. Uczniowie powtarzają zdania na głos.

pantomima

Nauczyciel prezentuje trzy karty obrazkowe ilustrujące słońce, deszcz i wiatr. W obecności uczniów zapisuje na kartkach trzy zdania: Es ist windig. Es regnet. Die Sonne scheint. Uczniowie pomagają w dopasowaniu obrazków do zdań. Uczniowie czytają zdania na głos. Nauczyciel prezentuje dwie karty obrazkowe z termometrem. Na jednym z nich jest niska, na drugim wysoka temperatura. Uczniowie dopasowują zdania (Es ist warm. Es ist kalt.) do tych obrazków.

Nauczyciel pyta uczniów, jaka jest dziś pogoda. Uczniowie wybierają odpowiednią kartę (lub karty) i czytają zdanie (zdania).

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jak brzmiało jego pytanie wypowiedziane chwilę wcześniej. Uczniowie próbują je odtworzyć. W razie problemów posiłkują się tekstem dialogu. 

Chodzi o pytanie: Wie ist das Wetter?

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy czteroosobowe. Każda grupa otrzymuje cztery kartki z wyrazami, które utworzą pytanie: Wie ist das Wetter? Jeden uczeń trzyma jedną kartkę. Zadaniem uczniów jest ustawić się w takiej kolejności, aby powstało poprawne pytanie.

praca w grupach

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w grę multimedialną na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Multimedium). 

praca w parach

15 min

Jeśli w szkole brakuje sprzętu, nauczyciel przygotowuje analogową wersję gry.

Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Uczniowie otrzymują zestaw trzech zdjęć. Układają je zgodnie z kolejnością w nagraniu.

Uczniowie słuchają nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Spośród czterech otrzymanych obrazków wybierają te, które pasują do nagrania.

Uczniowie otrzymują zdjęcie oraz zdania. Przyporządkowują zdania do osób na zdjęciu i czytają dialog z podziałem na role. Po odczytaniu dialogu zamieniają się rolami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Uczniowie grają w głuchy telefon. Hasłem jest pytanie: Wie ist das Wetter?

plenum

Faza podsumowująca

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę jednoręki bandyta. Każdorazowo na ekranie widać trzy elementy: rysunek, zdanie i zdjęcie. Uczniowie decydują, czy wszystkie elementy wyrażają tę samą treść. Jeśli tak, uczniowie wstają, jeśli nie – siedzą.

plenum

15 min

Nauczyciel podchodzi do uczniów z koszykiem wypełnionym obrazkami. Uczeń losuje obrazek i zapisuje na nim, jaką pogodę przedstawia, np. Es ist warm. Die Sonne scheint. Następnie uczniowie podnoszą swoją ilustrację tak, aby pozostali uczniowie ją widzieli. Nauczyciel pyta: Wie ist das Wetter? Uczniowie odczytują na głos swoje zdania.

praca indywidualna

Uczniowie gromadzą się na dywanie. Gra muzyka. Gdy muzyka cichnie, uczniowie zadają sobie wzajemnie pytanie o pogodę. Każdy odpowiada zgodnie z ilustracją, którą otrzymał do poprzedniego ćwiczenia, i zadaje to samo pytanie drugiej osobie. Celem tych dialogów jest odnalezienie ucznia z takim samym obrazkiem. Ten, kto znajdzie partnera, siada wraz z nim w ławce. Pozostali uczniowie grają dalej.

plenum

gra językowa - domino

Nauczyciel wyznacza zadanie domowe: uczniowie przygotują rysunek ze swoją ulubioną pogodą i podpiszą przedstawione na nim zjawiska pogodowe.

Nauczyciel żegna się z uczniami.

plenum

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec