Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.12.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wie ist das Wetter? / Jaka jest pogoda?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy o pogodzie
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami. W ramach rozgrzewki uczniowie recytują wiersz lub śpiewają piosenkę – w zależności od tego, czego uczyli się ostatnio. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ilustrację bez dialogów (e‑materiał: Przeczytaj, scena w salonie z udziałem mamy, taty i Bena). Uczniowie analizują sytuację widoczną na ilustracji i zastanawiają się, o co pyta tata. Podają swoje propozycje. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog. Uczniowie weryfikują swoje propozycje, porównując je z treścią dialogu. | |||
Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel czyta dwa zdania: Es ist warm. Es ist kalt. Ilustruje ich znaczenie za pomocą gestów i mimiki. Uczniowie powtarzają zdania na głos. | pantomima | ||
Nauczyciel prezentuje trzy karty obrazkowe ilustrujące słońce, deszcz i wiatr. W obecności uczniów zapisuje na kartkach trzy zdania: Es ist windig. Es regnet. Die Sonne scheint. Uczniowie pomagają w dopasowaniu obrazków do zdań. Uczniowie czytają zdania na głos. Nauczyciel prezentuje dwie karty obrazkowe z termometrem. Na jednym z nich jest niska, na drugim wysoka temperatura. Uczniowie dopasowują zdania (Es ist warm. Es ist kalt.) do tych obrazków. | |||
Nauczyciel pyta uczniów, jaka jest dziś pogoda. Uczniowie wybierają odpowiednią kartę (lub karty) i czytają zdanie (zdania). | |||
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jak brzmiało jego pytanie wypowiedziane chwilę wcześniej. Uczniowie próbują je odtworzyć. W razie problemów posiłkują się tekstem dialogu. | Chodzi o pytanie: Wie ist das Wetter? | ||
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy czteroosobowe. Każda grupa otrzymuje cztery kartki z wyrazami, które utworzą pytanie: Wie ist das Wetter? Jeden uczeń trzyma jedną kartkę. Zadaniem uczniów jest ustawić się w takiej kolejności, aby powstało poprawne pytanie. | praca w grupach | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie grają w grę multimedialną na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Multimedium). | praca w parach | 15 min | Jeśli w szkole brakuje sprzętu, nauczyciel przygotowuje analogową wersję gry. |
Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Uczniowie otrzymują zestaw trzech zdjęć. Układają je zgodnie z kolejnością w nagraniu. | |||
Uczniowie słuchają nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Spośród czterech otrzymanych obrazków wybierają te, które pasują do nagrania. | |||
Uczniowie otrzymują zdjęcie oraz zdania. Przyporządkowują zdania do osób na zdjęciu i czytają dialog z podziałem na role. Po odczytaniu dialogu zamieniają się rolami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | |||
Uczniowie grają w głuchy telefon. Hasłem jest pytanie: Wie ist das Wetter? | plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę jednoręki bandyta. Każdorazowo na ekranie widać trzy elementy: rysunek, zdanie i zdjęcie. Uczniowie decydują, czy wszystkie elementy wyrażają tę samą treść. Jeśli tak, uczniowie wstają, jeśli nie – siedzą. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel podchodzi do uczniów z koszykiem wypełnionym obrazkami. Uczeń losuje obrazek i zapisuje na nim, jaką pogodę przedstawia, np. Es ist warm. Die Sonne scheint. Następnie uczniowie podnoszą swoją ilustrację tak, aby pozostali uczniowie ją widzieli. Nauczyciel pyta: Wie ist das Wetter? Uczniowie odczytują na głos swoje zdania. | praca indywidualna | ||
Uczniowie gromadzą się na dywanie. Gra muzyka. Gdy muzyka cichnie, uczniowie zadają sobie wzajemnie pytanie o pogodę. Każdy odpowiada zgodnie z ilustracją, którą otrzymał do poprzedniego ćwiczenia, i zadaje to samo pytanie drugiej osobie. Celem tych dialogów jest odnalezienie ucznia z takim samym obrazkiem. Ten, kto znajdzie partnera, siada wraz z nim w ławce. Pozostali uczniowie grają dalej. | plenum | gra językowa - domino | |
Nauczyciel wyznacza zadanie domowe: uczniowie przygotują rysunek ze swoją ulubioną pogodą i podpiszą przedstawione na nim zjawiska pogodowe. Nauczyciel żegna się z uczniami. | plenum | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami. W ramach rozgrzewki uczniowie recytują wiersz lub śpiewają piosenkę – w zależności od tego, czego uczyli się ostatnio.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ilustrację bez dialogów (e‑materiał: Przeczytaj, scena w salonie z udziałem mamy, taty i Bena). Uczniowie analizują sytuację widoczną na ilustracji i zastanawiają się, o co pyta tata. Podają swoje propozycje.
Nauczyciel prezentuje dialog. Uczniowie weryfikują swoje propozycje, porównując je z treścią dialogu.
Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel czyta dwa zdania: Es ist warm. Es ist kalt. Ilustruje ich znaczenie za pomocą gestów i mimiki. Uczniowie powtarzają zdania na głos.
pantomima
Nauczyciel prezentuje trzy karty obrazkowe ilustrujące słońce, deszcz i wiatr. W obecności uczniów zapisuje na kartkach trzy zdania: Es ist windig. Es regnet. Die Sonne scheint. Uczniowie pomagają w dopasowaniu obrazków do zdań. Uczniowie czytają zdania na głos. Nauczyciel prezentuje dwie karty obrazkowe z termometrem. Na jednym z nich jest niska, na drugim wysoka temperatura. Uczniowie dopasowują zdania (Es ist warm. Es ist kalt.) do tych obrazków.
Nauczyciel pyta uczniów, jaka jest dziś pogoda. Uczniowie wybierają odpowiednią kartę (lub karty) i czytają zdanie (zdania).
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jak brzmiało jego pytanie wypowiedziane chwilę wcześniej. Uczniowie próbują je odtworzyć. W razie problemów posiłkują się tekstem dialogu.
Chodzi o pytanie: Wie ist das Wetter?
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy czteroosobowe. Każda grupa otrzymuje cztery kartki z wyrazami, które utworzą pytanie: Wie ist das Wetter? Jeden uczeń trzyma jedną kartkę. Zadaniem uczniów jest ustawić się w takiej kolejności, aby powstało poprawne pytanie.
praca w grupach
Faza realizacyjna
Uczniowie grają w grę multimedialną na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Multimedium).
praca w parach
15 min
Jeśli w szkole brakuje sprzętu, nauczyciel przygotowuje analogową wersję gry.
Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Uczniowie otrzymują zestaw trzech zdjęć. Układają je zgodnie z kolejnością w nagraniu.
Uczniowie słuchają nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Spośród czterech otrzymanych obrazków wybierają te, które pasują do nagrania.
Uczniowie otrzymują zdjęcie oraz zdania. Przyporządkowują zdania do osób na zdjęciu i czytają dialog z podziałem na role. Po odczytaniu dialogu zamieniają się rolami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
Uczniowie grają w głuchy telefon. Hasłem jest pytanie: Wie ist das Wetter?
plenum
Faza podsumowująca
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę jednoręki bandyta. Każdorazowo na ekranie widać trzy elementy: rysunek, zdanie i zdjęcie. Uczniowie decydują, czy wszystkie elementy wyrażają tę samą treść. Jeśli tak, uczniowie wstają, jeśli nie – siedzą.
plenum
15 min
Nauczyciel podchodzi do uczniów z koszykiem wypełnionym obrazkami. Uczeń losuje obrazek i zapisuje na nim, jaką pogodę przedstawia, np. Es ist warm. Die Sonne scheint. Następnie uczniowie podnoszą swoją ilustrację tak, aby pozostali uczniowie ją widzieli. Nauczyciel pyta: Wie ist das Wetter? Uczniowie odczytują na głos swoje zdania.
praca indywidualna
Uczniowie gromadzą się na dywanie. Gra muzyka. Gdy muzyka cichnie, uczniowie zadają sobie wzajemnie pytanie o pogodę. Każdy odpowiada zgodnie z ilustracją, którą otrzymał do poprzedniego ćwiczenia, i zadaje to samo pytanie drugiej osobie. Celem tych dialogów jest odnalezienie ucznia z takim samym obrazkiem. Ten, kto znajdzie partnera, siada wraz z nim w ławce. Pozostali uczniowie grają dalej.
plenum
gra językowa - domino
Nauczyciel wyznacza zadanie domowe: uczniowie przygotują rysunek ze swoją ulubioną pogodą i podpiszą przedstawione na nim zjawiska pogodowe.
Nauczyciel żegna się z uczniami.
plenum
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0