Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.3.4
Imię i nazwisko autora: Magdalena Sieradz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Was machst du nach der Schule? / Co robisz po szkole?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności informowania i wypowiadania się na temat czynności związanych z życiem pozaszkolnym z użyciem przysłówków czasu.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisze, co robi po szkole;
opowie, jak spędzało się czas wolny kiedyś, a jak to się odbywa dzisiaj;
opisze aktywności pozaszkolne, w których bierze udział.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
tworzenie asocjacji;
czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: wyjaśnianie, praca z źródłem drukowanym, praca z mapą pojęć; praca z chmura wyrazową;
praktyczna – techniki: elicytacja wypowiedzi (pytania do dyskusji), metoda aktywizująca – gry dydaktyczne;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
metoda SOS (zbierania, porządkowania i systematyzowania danych);
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zachęca uczniów, aby przyjrzeli się dwóm chmurom wyrazowym utworzonym np. w aplikacji Wordle. Pierwsza zawiera wyrażenia dotyczące zajęć pozaszkolnych np. Sportaktivitäten, Schach, Saxophon spielen, Kochkurs, Theatergruppe, Sporttraining, druga wyrażenia dotyczące zajęć w szkole. Uczniowie na podstawie zestawienia słownictwa odpowiadają na pytanie: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Na podstawie informacji „Czy wiesz, że…” na temat najbardziej rozwijających zajęć pozaszkolnych według mieszkańców Niemiec uczniowie wskazują podobieństwa i różnice do sytuacji w Polsce. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat tego, w jaki sposób uczniowie spędzają czas wolny po szkole.
Niemieckie nazwy podanych przez uczniów aktywności pozaszkolnych nauczyciel zapisuje na tablicy lub, jeśli to możliwe, dopisuje do pierwszej chmury wyrazowej.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst i jednocześnie go słuchają, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Nauczyciel czyta zdania z Übung 2 na forum klasy, uczniowie decydują, czy są prawdziwe, czy fałszywe. Następnie wyszukują w tekście określenia dotyczące czasu, kiedy Fabian wykonuje wymienione czynności. Przedstawiają swoje hipotezy na temat zauważonych regularności (metoda SOS) i porównują je ze wskazówką gramatyczną. Następnie wykonują Übung 3 i 1.
Uczniowie wykonują polecenia do mapy pojęć:
uzupełniają mapę;
uzupełniają zdania, wykorzystując słownictwo z mapy pojęć;
przy pomocy przysłówków czasu opisują, jakie czynności wykonują cyklicznie.
Uczniowie wpisują w tabelę z pięcioma kolumnami i pięcioma wierszami nazwy aktywności (z mapy myśli oraz te, które sami uzupełnili). Propozycja do realizacji w klasie: Chodząc po klasie, uczniowie pytają kolegów i koleżanki, czy spędzają w ten sposób czas. Uczniowie, którzy jako pierwsi zbiorą pięć pozytywnych odpowiedzi w jednej kolumnie lub wierszu, mówią Bingo i siadają na miejsce.
W przypadku pracy zdalnej nauczyciel wymienia nazwy aktywności, uczniowie zaznaczają na swoich arkuszach te, które wymienił nauczyciel. Jeśli zakreślili pięć w jednym rzędzie (kolumnie lub wierszu), mówią Bingo.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel, wskazując na listę zajęć w wolnym czasie dotyczącą generacji rodziców, pyta uczniów: Was macht ihr nicht mehr? Uczniowie po krótkiej dyskusji w grupach nazywają zajęcia, których nie wykonują.
W kolejnym kroku, po naradzie w grupach, nazywają zajęcia pozaszkolne, w których oni i ich koledzy/koleżanki uczestniczą najczęściej.
Praca domowa:
Aufgabe 8 ma charakter podsumowujący. Ponieważ pisanie na lekcji zajmuje dużo czasu, warto to ćwiczenie zadać jako pracę domową.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa dotyczącego aktywności w czasie pozaszkolnym, uczniowie mogą przeprowadzić wywiad z rodzicem, jak spędzał czas po szkole i zapisać te czynności;
w trakcie lekcji: wykorzystanie zebranych informacji i słownictwa do wykonania ćwiczeń i udzielenia odpowiedzi nauczycielowi;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, wykonanie fiszek do samokształcenia ze słownictwem z lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0