Dla nauczyciela
Autor: Adam Jurkiewicz
Przedmiot: Informatyka
Temat: Tworzenie fraktali w języku Python
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Użyjesz w praktyce wiedzy na temat funkcji rekurencyjnych.
Przygotujesz funkcje wykorzystujące obiekty i metody modułu
turtle
.Stworzysz struktury geometryczne zwane fraktalami.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie najważniejsze informacje dot. fraktali.
Faza wstępna:
Nauczyciel prezentuje uczniom znalezione w sieci animacje fraktali. Inicjuje dyskusję dotyczącą tego, czy można uznać je za sztukę. Uczniowie wyrażają swoje zdanie, głosując w ankiecie. Swoje odpowiedzi omawiają w parach.
Chętna lub wybrana osoba uzasadnia swoje zdanie.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Prezentacja multimedialna”.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich ma opracować algorytm oraz kod pozwalający na generowanie jednego z fraktali zaprezentowanych w e‑materiale.
Grupy przedstawiają swoje rozwiązania problemu. Klasa dyskutuje na temat kodów.
Uczniowie porównują swoje rozwiązania z tymi zaprezentowanymi w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują ćwiczenia 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”. Po zakończeniu porównują swoje rozwiązania z inną grupą.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie dodają komentarz do kodu przygotowanego na zajęciach.
Wskazówki metodyczne:
Można poprosić uczniów, by sami znaleźli interesujące animacje z fraktalami i zaprezentowali je, ewentualnie omawiając, jakich znanych fraktali użyto do ich wygenerowania.