Numer e‑materiału: Temat 48
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Znam dwuznak „rz”
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: Uczeń kształtuje umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie poprzez poznanie dwuznaku „rz”.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
1) czyta płynnie, poprawnie i wyraziście na głos teksty zbudowane z wyrazów opracowanych w toku zajęć, dotyczące rzeczywistych doświadczeń dzieci i ich oczekiwań poznawczych;
2) czyta w skupieniu po cichu teksty zapisane samodzielnie w zeszycie oraz teksty drukowane;
4) wyszukuje w tekstach fragmenty według niego najpiękniejsze, najważniejsze, trudne do zrozumienia lub określone przez nauczyciela;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
4) pisze z pamięci i ze słuchu; przestrzega poprawności ortograficznej w wyrazach poznanych i opracowanych podczas zajęć;
5 Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego. Uczeń:
1) wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
1) podejmuje próby zapisu nowych, samodzielnie poznanych wyrazów i sprawdza poprawność ich zapisu, korzystając ze słownika ortograficznego;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
6) wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej i naukowej;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Słucha z uwagą wiersza.

  • Rysuje dwuznak „rz”.

  • Odnajduje w wierszu wyrazy zawierające dwuznak „rz”.

  • Czyta wyrazy zawierające głoskę „rz”.

  • Wyróżnia „rz” w nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazów.

  • Nazywa obrazki, na których występują wyrazy zawierające „rz”.

  • Łączy nazwę wyrazu z obrazkiem przedstawiającym go.

  • Dzieli wyrazy z „rz” na głoski i litery.

  • Łączy sylaby w wyrazy zawierające „rz”.

  • Uzupełnia zdania wyrazami z „rz”.

  • Wykonuje ilustrowany słowniczek ortograficzny.

  • Rozszyfrowuje wyrazy według kodu.

  • Wymawia głośno wybrane wyrazy zawierające głoskę „rz”.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.