Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Jak obliczyć wielkość plonów?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura). Uczeń:
3) wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozróżnia pojęcia: plony i zbiory,
oblicza wielkość plonów oraz wyszukuje odpowiednie dane potrzebne do obliczenia tego wskaźnika,
odszukuje aktualne i historyczne wartości plonów różnych płodów rolnych dla poszczególnych krajów, regionów i innych obszarów.
Strategie: blended‑learning
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
Bibliografia:
Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, PWN, Warszawa 2001.
Netografia:
Statystyki Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa: http://www.fao.org/faostat/en/#data/QC [dostęp online: 16.03.2020].
Bank danych lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego: bdl.stat.gov.pl/BDL/dane/podgrup/temat [dostęp online: 16.03.2020].
PRZEBIEG LEKCJI
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium bazowym - filmem‑samouczkiem pokazującym, w jaki sposób obliczyć wielkość plonów.
Faza wprowadzająca:
Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat ostatniej lekcji.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat różnic w pojęciach: plony, zbiory i powierzchnia zasiewów. W tym celu posiłkuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku tekstowego niniejszego e‑materiału.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o wskazanie ewentualnych trudności i przeszkód, które pojawiły się podczas zapoznawania się ich z multimedium bazowym. Chętni uczniowie rozwiewają wątpliwości swoich kolegów/koleżanek. Nad przebiegiem tego zadania czuwa nauczyciel.
W następnej kolejności nauczyciel prosi uczniów o wykonanie na tabletach/komputerach poleceń z bloku tekstowego i ćwiczeń z bloku ćwiczeń interaktywnych. Uczniowie mogą posiłkować się między sobą w parach.
Po zakończonej pracy nauczyciel wyznacza uczniów do rozwiązania wybranych zadań na tablicy interaktywnej. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia wątpliwe kwestie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel, w ramach podsumowania, wyświetla na ekranie multimedium bazowe.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa:
Zaprojektowanie zadania rachunkowego dotyczącego niniejszego tematu dla swojego kolegi/swojej koleżanki z klasy.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Multimedium bazowe może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej, w czasie wykonywania pracy domowej oraz na innych lekcjach dotyczących geografii rolnictwa.