Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Jak obliczyć wielkość plonów?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

  1. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura). Uczeń:

3) wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozróżnia pojęcia: plony i zbiory,

  • oblicza wielkość plonów oraz wyszukuje odpowiednie dane potrzebne do obliczenia tego wskaźnika,

  • odszukuje aktualne i historyczne wartości plonów różnych płodów rolnych dla poszczególnych krajów, regionów i innych obszarów.

Strategie: blended‑learning

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

Bibliografia:

Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, PWN, Warszawa 2001.

Netografia:

Statystyki Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa: http://www.fao.org/faostat/en/#data/QC [dostęp online: 16.03.2020].

Bank danych lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego: bdl.stat.gov.pl/BDL/dane/podgrup/temat [dostęp online: 16.03.2020].

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją

Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium bazowym - filmem‑samouczkiem pokazującym, w jaki sposób obliczyć wielkość plonów.

Faza wprowadzająca:

  • Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat ostatniej lekcji.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat różnic w pojęciach: plony, zbiory i powierzchnia zasiewów. W tym celu posiłkuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku tekstowego niniejszego e‑materiału.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o wskazanie ewentualnych trudności i przeszkód, które pojawiły się podczas zapoznawania się ich z multimedium bazowym. Chętni uczniowie rozwiewają wątpliwości swoich kolegów/koleżanek. Nad przebiegiem tego zadania czuwa nauczyciel.

  • W następnej kolejności nauczyciel prosi uczniów o wykonanie na tabletach/komputerach poleceń z bloku tekstowego i ćwiczeń z bloku ćwiczeń interaktywnych. Uczniowie mogą posiłkować się między sobą w parach.

  • Po zakończonej pracy nauczyciel wyznacza uczniów do rozwiązania wybranych zadań na tablicy interaktywnej. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia wątpliwe kwestie.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel, w ramach podsumowania, wyświetla na ekranie multimedium bazowe.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa:

  • Zaprojektowanie zadania rachunkowego dotyczącego niniejszego tematu dla swojego kolegi/swojej koleżanki z klasy.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Multimedium bazowe może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej, w czasie wykonywania pracy domowej oraz na innych lekcjach dotyczących geografii rolnictwa.