Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Nie wieder Langeweile! Ideen für eine kreative Freizeitgestaltung/Nigdy więcej nudy! Pomysły na kreatywny wypoczynek
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat spędzania czasu wolnego.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
tworzy własną instrukcję wykonania wybranego przedmiotu;
wymienia propozycje kreatywnego spędzenia czasu;
przedstawia, jaki ma swój sposób na pokonanie nudy.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
strategie kognitywne:
składanie zdań z różnych struktur;
czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślamy się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy reklama w telewizji, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre słowa z języka niemieckiego);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy pracy:
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie;
aktywizująca: gry dydaktyczne;
dyskusja dydaktyczna: burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca grupowa.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy Adams Blog: Mein persönlicher Fun‑Guide,
multimedium: animacja Schlüsselanhänger, selbst gemacht,
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się zdjęciu otwierającemu i pyta o ich skojarzenia z tym abstrakcyjnym obrazem.
Następnie wraz z uczniami próbuje zdefiniować pojęcie „nudy”, prosi każdego ucznia o dokończenie zdania typu: „jest mi nudno, gdy …” lub „nuda to dla mnie...”.
Następnie nauczyciel pyta uczniów o ich metody radzenia sobie z uczuciem nudy i zachęca do podzielnia się swoimi refleksjami i doświadczeniami oraz wskazówkami (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym: Adams Blog: Mein persönlicher Fun‑Guide, w razie potrzeby korzystają z wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Następnie uczniowie wykonują polecenia do tekstu, rozumienie tekstu (zadania prawda/fałsz, porządkują informacje, pracują ze słownictwem). W tej części nauczyciel może zainicjować krótką rozmowę, która będzie stanowiła podsumowanie pracy z tekstem źródłowym. Może poprosić o odpowiedzenie na kilka prostych pytań dotyczących treści tekstu, np. Was schlägt Adam als Lösung gegen Langeweile vor? Welche Spiele hat Adam kürzlich mit seinen Freunden gespielt? Was tut Adam in seiner Freizeit, um zu lernen? lub może zainicjować krótką dyskusję na temat preferencji spędzania czasu wolnego.
Uczniowie analizują informacje zawarte w multimedium Schlüsselanhänger, selbst gemacht (animacja) oraz zaznaczają informacje zgodne z treścią animacji (Übung 1), porządkując kolejność informacji zawartych w animacji (Übung 2) oraz wybierając nazwy przedmiotów zgodne z treścią animacji (Übung 3). Nauczyciel może poprosić uczniów o krótkie podsumowanie, np. Czy podoba im się taki sposób wykorzystania czasu wolnego? Czy chętnie wykonują własnoręcznie różne przedmioty? Komu podarowaliby i dlaczego taki brelok?
Następnie uczniowie w parach utrwalają i sprawdzają znajomość poznanych struktur leksykalnych, łącząc określenia czasu w języku niemieckim z ich polskimi odpowiednikami (Aufgabe 2), przyporządkowując pomysły na spędzanie czasu wolnego do odpowiednich kategorii (Aufgabe 4), wskazując nazwę opisywanych aktywności czasu wolnego (Aufgabe 5) oraz uzupełniając tekst słownictwem dotyczącym sposobów walki z nudą (Aufgabe 6).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie konstruują krótką instrukcję wykonania wybranego przedmiotu (Übung 4 w części Animacja 2D).
Uczniowie podają propozycje na kreatywne wykorzystanie czasu wolnego i przeciwdziałanie nudzie.
Uczniowie dzielą się refleksjami na temat własnych wypróbowanych metod przeciw nudzie.
W ramach podsumowania uczniowie mogą wymienić kolejno po jednej kreatywnej propozycji na przeciwdziałanie nudzie.
Praca domowa
Uczeń tworzy swój własny katalog sposobów na nudę. Może go na przykład zatytułować 15 sposobów na nudę
i opisać w nim swoje pomysły. Może także nagrać filmik instruktażowy przedstawiający wykonanie wybranego gadżetu lub zobrazować instrukcję, którą stworzył w ramach Übung 4 w części Animacja 2D.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:
przed lekcją: uczniowie nagrywają krótki filmik, na którym pokażą i opiszą przedmiot wykonany przez nich samodzielnie, wybrane filmiki zostają odtworzone podczas lekcji jako inspiracja do rozmowy o kreatywnyh działaniach uczniów;
w trakcie lekcji: animacja wykorzystana bez dźwięku może posłużyć jako forma sprawdzenia zapamiętanego słownictwa – nauczyciel uruchamia prezentację i prosi np. o stworzenie ustne lub pisemne opisu breloka do kluczy krok po kroku;
po lekcji: nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadania związanego z majsterkowaniem, uczniowie sami wybierają, co chcieliby stworzyć, na następne zajęcia przynoszą przygotowaną pracę i opisują, w jaki sposób i z jakich materiałów została przygotowana; z wykonanych prac może zostać stworzona wystawa kreatywnego działania uczniów.