Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Wybory czerwcowe 1989

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
LVIII. Dekada 1981–1989. Uczeń:
3) wyjaśnia przyczyny zawarcia porozumienia okrągłego stołu opisuje i ocenia jego skutki;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje zasady przeprowadzania wyborów do Sejmu i Senatu ustalone podczas obrad Okrągłego Stołu;

  • analizuje przebieg wyborów czerwcowych 1989 r.;

  • wyjaśnia, dlaczego władze komunistyczne poniosły tak spektakularną klęskę i w jaki sposób wyniki wyborów wpłynęły na demokratyzację życia społecznego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Wybory czerwcowe 1989”. Prosi uczniów, aby zapoznali się z multimedium w sekcji „Linia chronologiczna”.

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wyświetla na tablicy temat lekcji.

  2. Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika sprawdza, czy uczniowie zapoznali się z linią chronologiczną. Dobiera uczniów w pary i prosi o przygotowanie pytań związanych z wyświetlonym tematem zajęć (będą to obowiązujące uczniów kryteria sukcesu). Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem lekcji? Następuje omówienie pytań przygotowanych przez uczniów, dyskusja wstępna.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego kampanii wyborczej oraz wyborów parlamentarnych w czerwcu 1989 r. Uwaga: każde z pytań powinno rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Uczniowie spacerują po klasie i na umówiony dźwięk znajdują kogoś do pary, następnie zadają pytania sformułowane podczas czytania tekstu i na nie odpowiadają.

  2. Praca z pierwszym multimedium („Linia chronologiczna”). Nauczyciel poleca, aby uczniowie dobrali się w czteroosobowe grupy i w takich zespołach opracowali odpowiedzi do polecenia 3: „Wymień postanowienia, jakie podjęła Polska Zjednoczona Partia Robotnicza podczas X Zjazdu. Które z nich udało się zrealizować? Uzasadnij odpowiedź”. Po ustalonym czasie przedstawiciele wybranej grupy prezentują odpowiedź, pozostali uczniowie mogą się do niej odnosić i ją uzupełniać.

  3. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Prowadzący zajęcia odtwarza drugi film i prosi uczniów o wynotowanie najważniejszych informacji. Po zakończeniu filmu zadaje uczniom pytanie (nawiązujące do polecenia 5): Dlaczego wybory przeprowadzone w czerwcu 1989 r. były przełomowym wydarzeniem w dziejach Polski i Europy? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje wraz z uzasadnieniem, nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości i błędy, dopowiada istotne informacje.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

  2. (Dla uczniów chętnych) Zapoznaj się z filmami zamieszczonymi w sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do nich polecenia.

Materiały pomocnicze:

A. Dudek, Historia polityczna Polski 1989–2012, Kraków 2013.

Droga do niepodległości. Solidarność 1980–2005, red. A. Borowski, Warszawa 2005.

Wielka historia Polski, t. 1–10, Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.

Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.

Wskazówki metodyczne:

Informacje zawarte w linii chronologicznej oraz filmach mogą zostać wykorzystane do przygotowania się do lekcji powtórkowej oraz jako przypomnienie w lekcjach poświęconych transformacji ustrojowej i III Rzeczypospolitej.