Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jolanta Schilling 

Przedmiot: Matematyka

Temat: Zadania prowadzące do rozwiązywania równań: zadania na prędkość – drogę – czas

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • uzupełnia wyrażeniami algebraicznymi dane w tekście, opisujące warunki zadania

  • zapisuje i rozwiązuje równania opisujące dane zależności

  • dobiera model matematyczny do określonej sytuacji

  • analizuje podane warunki i buduje na ich podstawie odpowiednie równanie

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja

  • analiza przypadku

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych i galerii zdjęć interaktywnych

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Wybrani wcześniej przez nauczyciela uczniowie podają przykłady prostych zależności z życia codziennego. Pozostali odgadują szukane wielkości.

Faza realizacyjna:

  1. Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela 5 prostych zadań opisanych metodą słowną na prędkość, drogę, czas. Zadaniem uczniów jest ułożenie i rozwiązanie równania.

  2. Uczniowie podzieleni na grupy 4–osobowe omawiają rezultaty swojej pracy i porównują wyniki. Tworzą wspólny plakat ilustrujący rozwiązania zadań.

  3. Uczniowie w parach analizują przykłady z sekcji „Przeczytaj”.

  4. Uczniowie oglądają galerię zdjęć interaktywnych i omawiają ją wraz z nauczycielem.

  5. Uczniowie w parach lub indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 6 wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące rozwiązywanych na lekcji typów zadań.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują w domu Ćwiczenia 7, 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Prędkość, droga i czas

Wskazówki metodyczne:

Galeria zdjęć interaktywnych może być wykorzystana przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania prezentacji multimedialnej pokazującej kolejne etapy rozwiązania zadania, na lekcje dotyczące rozwiązywania zadań tekstowych.