Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Bilans wodny Morza Bałtyckiego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XVI. Morze Bałtyckie i gospodarka morska Polski: środowisko przyrodnicze, wykorzystanie gospodarcze.
Uczeń:
1) przedstawia główne cechy i stan środowiska przyrodniczego Morza Bałtyckiego oraz dostrzega potrzebę jego ochrony.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
lokalizuje na mapie Cieśniny Duńskie oraz regiony Bałtyku,
charakteryzuje elementy bilansu wodnego Morza Bałtyckiego: opad atmosferyczny, parowanie z powierzchni morza, dopływ ze zlewiska, wymianę wody z oceanem,
wyjaśnia wpływ wlewów wód z Oceanu Atlantyckiego na rozwój życia w Morzu Bałtyckim.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa, operacyjna
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, metody operatywne (praca z mapą, praca z grafiką interaktywną i tekstem e‑materiału)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, atlas geograficzny, mapa fizyczna Europy
Materiały pomocnicze
Dawydow L.K., Dmitrijewa A.A., Konkina N.G., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa 1979 (Wstęp – bilans wodny; Oceany i morza).
Desperak J., Balon J., Tablice geograficzne, Świat Książki, Warszawa 2003, s. 400.
Geografia fizyczna Polski, A. Richling, K. Ostaszewska (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Pruszczak Z., Dynamika brzegu i dna morskiego, Instytut Budownictwa Wodnego Państwowej Akademii Nauk, Gdańsk 1998.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – prosi uczniów o analizę położenia Morza Bałtyckiego na mapie fizycznej Europy. Uczniowie określają, jakim morzem jest Bałtyk, w jaki sposób łączy się z oceanem itp. Następnie uczniowie charakteryzują linię brzegową Bałtyku oraz wskazują na mapie jej elementy.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem e‑materiału dotyczącym bilansu wodnego – pogadanka: czym jest dodatni i ujemny bilans wodny? jaki bilans wodny ma Bałtyk? co to oznacza?
Analiza elementów wpływających na bilans wodny Bałtyku (e‑materiał).
Dyskusja – czy zasilanie i odpływ wody, a także cechy fizyczno‑geograficzne Bałtyku mają wpływ na zanieczyszczenie wód morza? Wyróżnienie regionów Bałtyku, analiza mapy pt. Dopływ zanieczyszczeń i występowanie stref beztlenowych, zawartej w e‑materiale.
Podział uczniów na grupy, których zadaniem jest odpowiedź na pytania: w jaki sposób połączenie Bałtyku z Atlantykiem wpływa na bilans wodny morza i jego życie biologiczne? co zmieniłoby się, gdyby Bałtyk takie połączenie utracił?
Uczniowie pracują w grupach – rozważają: jak jest obecnie i co zmieniłoby się, gdyby Bałtyk utracił połączenie z oceanem.
Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup prezentują rezultaty swojej pracy, z wnioskami włącznie – krótka dyskusja.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia z e‑materiału.
Uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy, nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Powierzchnia Bałtyku maleje – ma to związek m.in. z ruchami izostatycznymi w północnej jego części oraz z przyrostem delt rzecznych. Przeanalizuj, czy i w jaki sposób ten fakt może wpłynąć na bilans wodny Bałtyku.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może być wstępem do następnej lekcji o gospodarce morskiej Polski (zakres podstawowy: XVI. 2). Grafikę interaktywną można wykorzystać w trakcie lekcji dotyczącej problemów środowiskowych współczesnego świata, poświęconej np. zagrożeniom bioróżnorodności (zakres rozszerzony: XVIII. 10).