Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Olewińska‑Bylniak
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Let’s Visit a Museum! / Chodźmy do muzeum!
Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, II.5, III.4, V.5, V.8, IX.1
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące wizyty w muzeum.
Uczeń umie nazywać różne rodzaje muzeów.
Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki z Anglii e‑mail, w którym opisuje ulubione muzeum i zachęca go/ją do wspólnej wycieczki.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat różnych rodzajów muzeów oraz wizyty w muzeum.
Uczeń rozwija wiedzę na temat różnych rodzajów muzeów.
Uczeń kształtuje postawę zaangażowania w proces uczenia się.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z filmem, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie kilku muzeów w Polsce, które odwiedzili lub o których słyszeli. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 i 3 (Przeczytaj). Ćwiczą poprawna wymowę wyrażeń z Exercise 3, powtarzając poszczególne słowa cała klasą, w grupach, rzędami itd.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie pierwszego akapitu tekstu Welcome to the British Museum i odpowiedź na pytania: Where is the British Museum located? How many rooms can you visit? Uczniowie po zapoznaniu się z pierwszym akapitem odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie czytają pozostałe fragmenty tekstu, wyjaśniają niezrozumiałe słownictwo przy pomocy słownika i wsparciu nauczyciela, po czym wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, a następnie na forum klasy. Uzasadniają je, odwołując się do konkretnego fragmentu tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. W ramach praktyki nauczyciel zadaje pytania do poszczególnych zdań w taki sposób, aby odpowiadając na nie uczniowie (nie patrząc na zadanie) musieli użyć kluczowych wyrażeń, np.: You don't want to wait in line. What can you do? You can buy tickets online.
Dodatkowo, jako podsumowanie tego etapu lekcji, nauczyciel może zapytać klasę: What can you remember about the British Museum? W idealnej sytuacji każdy z uczniów (nie patrząc na tekst o muzeum) podaje jedną informację. Jeśli uczniowie mają trudności z odtworzeniem informacji, nauczyciel może napisać na tablicy kluczowe wyrażenie (np: gift shop) i w ten sposób naprowadzić uczniów na konkretną informację.
Uczniowie zapoznają się z sekcją Gramatyka i wyszukują w tekście Welcome to the British Museum przykładowe zdania, w których występuje must i can. Odczytują je na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 5 i 7 (Przeczytaj).
Uczniowie wykonują Exercise 6 (Przeczytaj). Po sprawdzeniu odpowiedzi nauczyciel może wyświetlić uczniom w dowolnej kolejności poszczególne tabliczki informacyjne, a zadaniem uczniów jest powiedzieć, co dana tabliczka oznacza. Alternatywnie: Uczniowie mogą pracować w parach i zapisać odpowiedzi, a następnie odczytać je na forum klasy.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Film).
Uczniowie oglądają film, po czym wykonują Exercise 2 i 3 (Film). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Film). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy podają wyrazy usłyszane w nagraniu, które zdecydowały o wybraniu danej odpowiedzi.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Film). Porównują odpowiedzi w parach, a następnie na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 3, 5, 6 (Sprawdź się). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1, 2, 4, 7 (Sprawdź się).
Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You know new things about different types of museums and want to tell your friend about them. In an email to a friend from England write about your favourite museum and invite him/her for a trip together. Write 50–120 words.
Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują chmurę wyrazową, w której umieszczają kluczowe słownictwo dotyczące poszczególnych muzeów. Na kolejnej lekcji wymieniają się notatkami z kolegą/koleżanką i, wykorzystując wyrażenia z chmury, opowiadają o różnego typu muzeach. Alternatywnie: Uczniowie przygotowują krzyżówkę składającą się z 7‑8 haseł wraz z definicjami po polsku. Na kolejnej lekcji wymieniają się krzyżówkami i je rozwiązują.