Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Początki starożytnej Grecji. Cywilizacja minojska i mykeńska
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje, na jakie okresy dzieli się historię starożytnej Grecji;
charakteryzuje dwie ważne cywilizacje starozytne: minojską oraz mykeńską;
wyjaśnia znaczenie takich terminów jak np. Wieki Ciemne, mury cyklopowe, pismo linearne typu A i B, polis.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Początki starożytnej Grecji. Cywilizacja minojska i mykeńska”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel może zasugerować, aby uczniowie podzielili się zagadnieniami, tak aby np. jedna osoba skupiła się na kulturze minojskiej, a inna na kulturze mykeńskiej.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.
Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca, aby uczniowie w parach opracowali mapy myśli związane z tematem początków starozytnej Grecji. Wybrana osoba z danej pary przedstawia przygotowane propozycje, a ochotnik zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie się do nich odnoszą i uzupełniają je o swoje propozycje.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z filmem, a następnie pracują w parach. Analizują treść polecenia nr 2: „Wyjaśnij, dlaczego część badaczy podważa teorię, według której Mykeny były pierwszym europejskim imperium”, dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane dwójki uczniowskie omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3, omawiając przyczyny upadku cywilizacji minojskiej.
Praca z pierwszym multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel czyta polecenie nr 2: „Wyjaśnij, w jaki sposób warunki geograficzne wpłynęły na życie codzienne Minojczyków i Mykeńczyków” i poleca uczniom, aby nadal w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w mapie interaktywnej. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Początki starożytnej Grecji. Cywilizacja minojska i mykeńska” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Na zakończenie nauczyciel omawia przebieg lekcji i pracę uczniów, dokonuje również oceny prac uczniowskich przedstawionych na początku zajęć.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Wróć do mapy interaktywnej i wykonaj polecene nr 3: Wskaż wątki mitologiczne, które wiążą się z budowlami lub miejscowościami stworzonymi przez Minojczyków i Mykeńczyków.
Materiały pomocnicze:
Bravo B., Wipszycka E., Historia starożytnych Greków, t. 1, Warszawa 1988.
Jaczynowska M., Musiał D., Stępień M., Historia starożytna, Warszawa 2008.
Ziółkowski A., Historia powszechna: Starożytność, Warszawa 2009.
Wskazówki metodyczne:
Informacje z sekcji „Mapa interaktywna” oraz filmu mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do samodzielnej pracy uczniów.