Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Początki starożytnej Grecji. Cywilizacja minojska i mykeńska

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
III. Świat starożytnych Greków. Uczeń:
1) charakteryzuje geograficzne warunki ukształtowania się cywilizacji greckiej;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Świat starożytnych Greków. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) porównuje geograficzne uwarunkowania narodzin cywilizacji starożytnego Wschodu i Grecji;
2) charakteryzuje kulturę kreteńską i mykeńską;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje, na jakie okresy dzieli się historię starożytnej Grecji;

  • charakteryzuje dwie ważne cywilizacje starozytne: minojską oraz mykeńską;

  • wyjaśnia znaczenie takich terminów jak np. Wieki Ciemne, mury cyklopowe, pismo linearne typu A i B, polis.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Początki starożytnej Grecji. Cywilizacja minojska i mykeńska”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel może zasugerować, aby uczniowie podzielili się zagadnieniami, tak aby np. jedna osoba skupiła się na kulturze minojskiej, a inna na kulturze mykeńskiej.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca, aby uczniowie w parach opracowali mapy myśli związane z tematem początków starozytnej Grecji. Wybrana osoba z danej pary przedstawia przygotowane propozycje, a ochotnik zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie się do nich odnoszą i uzupełniają je o swoje propozycje.

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.

  2. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z filmem, a następnie pracują w parach. Analizują treść polecenia nr 2: „Wyjaśnij, dlaczego część badaczy podważa teorię, według której Mykeny były pierwszym europejskim imperium”, dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane dwójki uczniowskie omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3, omawiając przyczyny upadku cywilizacji minojskiej.

  3. Praca z pierwszym multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel czyta polecenie nr 2: „Wyjaśnij, w jaki sposób warunki geograficzne wpłynęły na życie codzienne Minojczyków i Mykeńczyków” i poleca uczniom, aby nadal w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w mapie interaktywnej. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Początki starożytnej Grecji. Cywilizacja minojska i mykeńska” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

  2. Na zakończenie nauczyciel omawia przebieg lekcji i pracę uczniów, dokonuje również oceny prac uczniowskich przedstawionych na początku zajęć.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

  2. Wróć do mapy interaktywnej i wykonaj polecene nr 3: Wskaż wątki mitologiczne, które wiążą się z budowlami lub miejscowościami stworzonymi przez Minojczyków i Mykeńczyków.

Materiały pomocnicze:

Bravo B., Wipszycka E., Historia starożytnych Greków, t. 1, Warszawa 1988.

Jaczynowska M., Musiał D., Stępień M., Historia starożytna, Warszawa 2008.

Ziółkowski A., Historia powszechna: Starożytność, Warszawa 2009.

Wskazówki metodyczne:

Informacje z sekcji „Mapa interaktywna” oraz filmu mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do samodzielnej pracy uczniów.