Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Monika Piechowicz‑Kruk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Etapy rozwoju usług
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.
Uczeń:
1) wyjaśnia przyczyny i formułuje twierdzenia o prawidłowościach w zakresie zmiany roli sektorów gospodarki (rolnictwa, przemysłu i usług) w rozwoju cywilizacyjnym dla wybranych krajów świata, w tym Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia prawidłowości dotyczące struktury zatrudnienia w różnych fazach rozwoju gospodarczego: przedindustrialnej, industrialnej, postindustrialnej,
przyporządkowuje kraje do poszczególnych faz rozwoju gospodarczego,
wskazuje rodzaje działalności mające kluczowe znaczenie dla gospodarki krajów na różnym etapie rozwoju.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: burza mózgów, miniwykład, pogadanka, JIGSAW, czyli „uczenie się we współpracy”
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, plenum
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, monitor dotykowy lub tablety, atlas, mapa świata, ksero konturowej mapy politycznej świata, arkusze papieru
Materiały pomocnicze
Szczukocka A., Rozwój usług w wybranych krajach na świecie, „Wiadomości Statystyczne” 2015, nr 10, s. 75–84.
Wróbel A., Rola sektora usług w rozwoju społeczno‑gospodarczym i kształtowaniu gospodarki opartej na wiedzy w Polsce, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2014, nr 37, s. 306–319.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3‑osobowe i prosi, aby metodą „burzy mózgów” ustalili przykłady państw, w których sektor usługowy jest mocno rozwinięty lub słabo rozwinięty. Po kilku minutach prosi grupy o przedstawienie przykładów i uzasadnienie. Na tablicy zapisuje w kolumnach państwa o mocno rozwiniętym sektorze usług i mało rozwiniętym, a podczas dyskusji niektóre z państw zapisuje do kolumny o średnim stopniu rozwiniętych usług.
Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i rozdaje arkusze papieru, definicje krajów industrialnych, przedindustrialnych i postindustrialnych oraz zestaw nazw państw, które uczniowie będą przyporządkowywali do poszczególnych faz rozwoju gospodarczego. Jedna grupa zapisuje na arkuszu państwa przedindustrialne, druga – industrialne, a trzecia postindustrialne. Po pracy grup następuje rozmowa na plenum i odniesienie do mapy świata, aby wskazać położenie geograficzne wszystkich podanych w ćwiczeniu państw. Uwaga, może okazać się, że wcześniej na tablicy zostały błędnie zaklasyfikowane państwa, dlatego na koniec zgodnie z definicjami następuje korekta i przepisanie państw do odpowiednich kolumn. Po pogadance nauczyciel podsumowuje zebrane informacje i przedstawia temat lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału oraz grafiką interaktywną. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy (A, B i C). Grupy otrzymują ksero konturowej mapy politycznej świata. Zadaniem grup jest opracowanie informacji o krajach przedindustrialnych (grupa A), krajach industrialnych (grupa B) oraz krajach postindustrialnych (grupa C). Uczniowie zaznaczają odpowiednie kraje na mapach konturowych, przygotowują informacje o procesach decydujących o rozwoju tych krajów, a także o uwarunkowaniach naturalnych, które mogą mieć wpływ na stan rozwoju sektora usług. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów.
Po wykonaniu zadania nauczyciel dzieli uczniów na nowe grupy, tak aby w każdej nowej grupie była przynajmniej jedna osoba z poprzednio utworzonych zespołów. Uczniowie w nowych grupach przekazują sobie wiedzę, dzielą się spostrzeżeniami. Następnie wracają do swoich pierwotnych grup i znów dzielą się zdobytą wiedzą i spostrzeżeniami. Uczniowie wykonują polecenia do grafiki interaktywnej. Nauczyciel w razie potrzeby wspiera uczniów.
Nauczyciel podsumowuje zebrane informacje za pomocą miniwykładu.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami i wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Uczniowie wykonują ćwiczenia z bloku „Sprawdź się”.
Omówienie ćwiczeń. Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i oczywistości w temacie, a także o to, co było nową wiedzą dla uczniów. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć i przypomina cele lekcji.
Praca domowa
Do jakiej grupy krajów zaliczył(a)byś Polskę? Uzasadnij swoją wypowiedź.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przy omawianiu wpływu procesu globalizacji i rozwoju nowych technologii na zmiany w zatrudnieniu według sektorów gospodarki oraz przemian wewnątrzsektorowych (zakres rozszerzony: IX. 3).