Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Wytwarzanie i odbiór fal elektromagnetycznych (radiowych)

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
IX. Magnetyzm. Uczeń:
14) opisuje jakościowo współzależność zmian pola magnetycznego i elektrycznego oraz rozchodzenie się fal elektromagnetycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. analizuje, w jaki sposób Heinrich Hertz potwierdził eksperymentalnie hipotezę Maxwella o istnieniu fali elektromagnetycznej,

  2. wykonuje doświadczenie analogiczne do doświadczenia Hertza za pomocą iskrownika i neonówki,

  3. omawia mechanizm rozchodzenia się fali elektromagnetycznej,

  4. określa strukturę fali radiowej.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel opowiada o odkryciu fal elektromagnetycznych przez Maxwella i o doświadczeniu wykonanym przez Hertza weryfikującym to odkrycie. Mówi o prostym eksperymencie z iskrownikiem do zapalania gazu, za pomocą którego można nadać falę elektromagnetyczną i odebrać ją w działającym właśnie radioodbiorniku.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel omawia doświadczenie wykonane przez Hertza podobnie, jak to jest zrobione w części „Warto przeczytać”. Następnie uczniowie samodzielnie zapoznają się z filmem przedstawiającym dwa doświadczenia. Starają się samodzielnie odpowiadać na pytania aktywizujące dołączone do filmu. Na forum klasy następuje podsumowanie pracy własnej uczniów i ewentualne wyjaśnienia wątpliwości.

Faza podsumowująca:

W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania: 3, 6, 7, 8 z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 1, 2, 4, 5 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film może być wykorzystany jako uzupełnienie lekcji dotyczącej fali radiowej (e‑materiał: „W jaki sposób wytwarzane są fale elektromagnetyczne radiowe.”)