Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Wytwarzanie i odbiór fal elektromagnetycznych (radiowych) |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel opowiada o odkryciu fal elektromagnetycznych przez Maxwella i o doświadczeniu wykonanym przez Hertza weryfikującym to odkrycie. Mówi o prostym eksperymencie z iskrownikiem do zapalania gazu, za pomocą którego można nadać falę elektromagnetyczną i odebrać ją w działającym właśnie radioodbiorniku. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel omawia doświadczenie wykonane przez Hertza podobnie, jak to jest zrobione w części „Warto przeczytać”. Następnie uczniowie samodzielnie zapoznają się z filmem przedstawiającym dwa doświadczenia. Starają się samodzielnie odpowiadać na pytania aktywizujące dołączone do filmu. Na forum klasy następuje podsumowanie pracy własnej uczniów i ewentualne wyjaśnienia wątpliwości. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania: 3, 6, 7, 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 1, 2, 4, 5 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film może być wykorzystany jako uzupełnienie lekcji dotyczącej fali radiowej (e‑materiał: „W jaki sposób wytwarzane są fale elektromagnetyczne radiowe.”) |