Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat lekcji: Zróżnicowanie etniczne w wybranych regionach świata

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.

Uczeń:

9/) charakteryzuje strukturę narodowościową ludności świata i Polski oraz zróżnicowanie etniczne w wybranych regionach świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • poznaje pojęcie grupy etnicznej i narodowej,

  • charakteryzuje zróżnicowanie etniczne Stanów Zjednoczonych,

  • wyjaśnia zróżnicowanie etniczne wybranych regionów na świecie.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Forma zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy, atlas geograficzny

Materiały pomocnicze

Wielka encyklopedia geografii świata, t. 18: Świat grup etnicznych, A. Posern‑Zieliński (red.), Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 2000.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Sprawdzenie zadania domowego (opcjonalnie).

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału. Nauczyciel sprawdza zrozumienie tekstu przez uczniów i wyjaśnia kwestie niezrozumiałe.

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i podczas słuchania wykonują notatki w zeszycie. Nauczyciel sprawdza zrozumienie materiału przez uczniów. Uczniowie zapoznają się także z mapą zróżnicowania etnicznego USA.

  • Uczniowie otrzymują czas na przygotowanie w parach odpowiedzi na polecenie do audiobooka. Mogą korzystać z własnej wiedzy oraz innych dostępnych źródeł (np. internetowych). Uwaga dla nauczyciela – w statystykach ludnościowych w USA za zróżnicowanie etniczne uznaje się pochodzenie ludności (dlatego w taki sposób zostały przedstawione dane, można w tym miejscu zwrócić uwagę na rozumienie pojęcia „etniczny”).

  • Poszczególne pary prezentują swoje prace, we wspólnej dyskusji sprawdzana jest poprawność wykoniania zadania. Uczniowie wykonują notatki w zeszytach, nanoszą poprawki w swoich wcześniejszych notatkach.

  • Uczniowie indywidualnie zapoznają się z mapą interaktywną. Z niej pozyskują informacje na temat rodzin języków występujących w Europie.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze grupy (o wielkości grup decyduje nauczyciel w zależności od wielkości klasy). Każdej grupie zostaje przydzielony jeden region w Europie (kraje skandynawskie, kraje romańskie, południe itd. – o liczbie regionów decyduje nauczyciel w zależności od wielkości klasy). Zadaniem grup jest przygotowanie krótkiej prezentacji na temat grup etnicznych w przydzielonych regionach. Uczniowie podają także obecny status wymienionych grup i ich cechy charakterystyczne. Uczniowie mogą korzystać z dodatkowych źródeł oraz atlasu geograficznego.

  • Uczniowie na forum klasy prezentują swoje prace. Pozostali uczniowie wykonują notatki w zeszycie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości zawartych w e‑materiale.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat wybranej grupy etnicznej w Europie (pochodzenie, historia, obecny status, działania, cechy charakterystyczne).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook i mapa interaktywna mogą zostać wykorzystane podczas lekcji dotyczących zróżnicowania etnicznego, np. „Problemy państw o różnej strukturze etnicznej”.