Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Funkcje partii politycznych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VII. Rywalizacja o władzę.

Uczeń:

1) przedstawia proces ewolucji instytucjonalnej i ideologicznej partii politycznych; charakteryzuje funkcje partii politycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje funkcje partii politycznych;

  • wskazuje przykłady realizacji każdej z funkcji;

  • rozważa rolę partii politycznych w systemach demokratycznych i niedemokratycznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • analiza materiałów źródłowych;

  • rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych;

  • burza mózgów;

  • debata.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie wspólnie rozwązują ćwiczenia interaktywne 5–7.

3. Dyskusja na temat: Czy „partie polityczne to przeżytek”? Chętne osoby przedstawiają wnioski.

Faza realizacyjna

1. Praca ze schematem interaktywnym. Nauczyciel wyświetla multimedium na tablicy interaktywnej i stopniowo odkrywa przed uczniami kolejne funkcje partii politycznych:

  • najpierw samą nazwę funkcji – chętne/wybrane osoby przedstawiają propozycję jej rozumienia, po kilku propozycjach nauczyciel ujawnia wyjaśnienie zawarte na schemacie,

  • chętne/wybrane osoby podają przykłady realizacji omawianej funkcji (czynności, działania podejmowane przez partie w celu jej realizacji), po kilku propozycjach nauczyciel odtwarza nagranie – komentarz opisujący realizację funkcji zawartych w schemacie interaktywnym.

2. Uczniowie dzielą się na sześć grup, nauczyciel przydziela każdej jedną z funkcji partii politycznych. Każdy zespół przeprowadza burzę mózgów w celu znalezienia przykładów realizacji każdej z funkcji przez partie polityczne w Polsce. Po upływie wyznaczonego czasu osoby reprezentujące grupy przedstawiają rezultaty pracy.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1–4 i 8. Wspólne omówienie odpowiedzi.

2. Na zakończenie przeprowadzona jest debata: Partie polityczne to niezbędny element demokratycznego systemu politycznego. Chętna/wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

Praca domowa:

Na dwóch wybranych przykładach – współczesnego państwa demokratycznego i niedemokratycznego – porównaj zakres realizacji każdej z funkcji partii politycznych w tych państwach.

Materiały pomocnicze:

Rafał Kalukin, Czy partie polityczne to przeżytek?, polityka.pl.

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat interaktywny uczniowie mogą wykorzystać do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej na temat wybranych funkcji partii politycznych.