Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Funkcje partii politycznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
1) przedstawia proces ewolucji instytucjonalnej i ideologicznej partii politycznych; charakteryzuje funkcje partii politycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje funkcje partii politycznych;
wskazuje przykłady realizacji każdej z funkcji;
rozważa rolę partii politycznych w systemach demokratycznych i niedemokratycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
analiza materiałów źródłowych;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych;
burza mózgów;
debata.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie wspólnie rozwązują ćwiczenia interaktywne 5–7.
3. Dyskusja na temat: Czy „partie polityczne to przeżytek”? Chętne osoby przedstawiają wnioski.
Faza realizacyjna
1. Praca ze schematem interaktywnym. Nauczyciel wyświetla multimedium na tablicy interaktywnej i stopniowo odkrywa przed uczniami kolejne funkcje partii politycznych:
najpierw samą nazwę funkcji – chętne/wybrane osoby przedstawiają propozycję jej rozumienia, po kilku propozycjach nauczyciel ujawnia wyjaśnienie zawarte na schemacie,
chętne/wybrane osoby podają przykłady realizacji omawianej funkcji (czynności, działania podejmowane przez partie w celu jej realizacji), po kilku propozycjach nauczyciel odtwarza nagranie – komentarz opisujący realizację funkcji zawartych w schemacie interaktywnym.
2. Uczniowie dzielą się na sześć grup, nauczyciel przydziela każdej jedną z funkcji partii politycznych. Każdy zespół przeprowadza burzę mózgów w celu znalezienia przykładów realizacji każdej z funkcji przez partie polityczne w Polsce. Po upływie wyznaczonego czasu osoby reprezentujące grupy przedstawiają rezultaty pracy.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1–4 i 8. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Na zakończenie przeprowadzona jest debata: Partie polityczne to niezbędny element demokratycznego systemu politycznego. Chętna/wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Praca domowa:
Na dwóch wybranych przykładach – współczesnego państwa demokratycznego i niedemokratycznego – porównaj zakres realizacji każdej z funkcji partii politycznych w tych państwach.
Materiały pomocnicze:
Rafał Kalukin, Czy partie polityczne to przeżytek?, polityka.pl.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat interaktywny uczniowie mogą wykorzystać do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej na temat wybranych funkcji partii politycznych.